Motorsåg och handhållet

Husqvarna 357XPG

31 inlägg 42350 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Fredrik  
#822 Hej,

Ja, jag förstår problematiken med slipningen.
Tror också det blir effektivare skärning med pixel, ska bli roligt att höra testrapport om 18" pixelkörning.
Såg f.ö på HVA:s hemsida att de hade svärd upp till 20" i pixel.

Vi hörs!

MvH Fredrik

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Fredrik  
#839 Hej och god fortsättning,

Tänkte bara informera att det blev en 357:a.
Första passet idag, och jag blev nöjd tror jag.
Bra mycket bättre bett och klös än 353:an, tror mig även hantera mervikten, det kanske blir mer bett och klös även i armarna om ett tag... :mrgreen:

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

Svärd ??

swe#kipp  
#843 Vad kör du med för svärdslägnd på 357:an och vilken kedjedelning valde
du ???

/Kristoffer

Avatar Fallback
Fredrik  
#844 Tjena,
Det är 15" svärd med 0,325 - 1,5mm.
Handlarn hade inte 15" 3/8 hemma, annars hade jag varit lite sugen på att testa 3/8.
Har du eller kör du med 3/8 Kristoffer?
Vad tycker du isåfall om denna delning?

Vi hörs!

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

Jodå

swe#kipp  
#845 Kör med 3/8 på min 372:a men skall även testa det på min 346:a gillar den skarpt på 372:an, det är lättare att fila den tycker jag än .325.
jag har bara inte fått fingrarna ur det berömda och köpt svärd,kedja och drivkrans för 3/8 till den lilla ,,,, men det är på g :)

/Kristoffer

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#916
Fredrik skrev:Hej och god fortsättning,

Tänkte bara informera att det blev en 357:a.
Första passet idag, och jag blev nöjd tror jag.
Bra mycket bättre bett och klös än 353:an, tror mig även hantera mervikten, det kanske blir mer bett och klös även i armarna om ett tag... :mrgreen:

MvH Fredrik

sätt på ett 8kuggars drev så skall du få se på s### den blir lite slöare men
du har närmat dig 30m/sec
får du problem med att den är svår att starta efter tankning så koppla ur värmen till förgasaren ( om den finns)

Avatar Fallback
Fredrik  
#918 Hej,
Intressant, men där rök både skyddet i byxan och i stöveln (30m/s)... :wink:
Kör du med åtta-kuggar 3/8?

Tack för tipset med förknasarvärmen, än har det funkat med start efter tankning dock.

Kristoffer:
Återkom gärna med rapport från 3/8 test på 346.

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1220 Såg med lite däng i har jag fått för mig går bättre med 3/8.
Jag har länge tänkt ta reda på detta lite mer nogrannt, men får bli lite senare.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1224 Ett tips till alla som har svårstartade Husqvarnor/ Jonseredar som är nyare..
Klipp ett par cm på bränsleslangen....

Avatar Fallback
Fredrik  
#1273
Mange skrev:Såg med lite däng i har jag fått för mig går bättre med 3/8.
Jag har länge tänkt ta reda på detta lite mer nogrannt, men får bli lite senare.


Hej Mange,
Ja detta undrar jag lite över också, väntar med spänning på rapport om du "utvärderar" detta...

Tack för tipset med bränsleslangen!

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357XPG

Anton k  
#269602 Jag hitta den här gamla tråden som jag tyckte va både intressant o utbildande. Dä jag är lite småintrsserad av en 357 så skulle jag gärna vilja höra fler synpunkter om den. Jag vet att det är många som tycker jag skulle kolla på en 560 istället men jag är både snål o tycker jag sågar för lite för att motivera ett sådant köp så ser jag hellre till bättre begagnat. Eller ni kunniga, är det bättre o renovera en 254 o sätta på 18 tum för fällning o grövre ekhuggning? Jag skulle gärna vilja höra om det blev någon utvärdering mellan 0,325 o 3/8 kedjorna? Väntar med spänning!!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269611
Anton k skrev:Jag hitta den här gamla tråden som jag tyckte va både intressant o utbildande. Dä jag är lite småintrsserad av en 357 så skulle jag gärna vilja höra fler synpunkter om den. Jag vet att det är många som tycker jag skulle kolla på en 560 istället men jag är både snål o tycker jag sågar för lite för att motivera ett sådant köp så ser jag hellre till bättre begagnat. Eller ni kunniga, är det bättre o renovera en 254 o sätta på 18 tum för fällning o grövre ekhuggning? Jag skulle gärna vilja höra om det blev någon utvärdering mellan 0,325 o 3/8 kedjorna? Väntar med spänning!!
Ingen av de sågarna du nämnt hittills gillar 18" i Ek. De går lätt varma.
Jag hade hoppat upp en cc klass och ett par tum till.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357XPG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269616 Eg har prøvd med 3/8 deling på 357xpg men eg gjekk ganske fort tilbake til .325 og berre 13 toms sverd, likte det best, brukte H25 kjede, det som i daglig tale kalles for 1,5. Synes som Mange at 357 blir litt for lite til grov eik, "kvistinga" klarer den vel men ikkje kappinga, men er det ikkje for mykje å hogga så kan du vel klara deg med ei 357.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357XPG

Anton k  
#269636 Jag förstår din tanke, dock tycker jag kvistningen blir ett litet dilemma med längre än 18" plus lite extea vikt att dra runt på med en större såg o då ska vi inte tala om filningen, puh! Jag håller som bäst på o läser igenom din sida om filning som är riktigt intressant och en undran. Följer du rekomendationerna från tillverkare eller har du hittat nån egen väg som gör att du får skarpare? Tillexempel nån annan vinkel eller annan storlek på fil eller något?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269657 Har du frågor till mig om filning så ta det i tråden så betar vi av dem en och en o har det samlat.
Lättare för andra och hitta o lära då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).