Skördare

Valmet 901 Drivningen/IPS box

7 inlägg 5748 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 901 Drivningen/IPS box

vsm  
#269321 ~x( Hej ~x(

Råkade ut för något idag, jag körde maskinen normalt och skulle flytta en stock som rullat ner då maskinen inte slutar driva framåt, även om jag backar så går maskinen framåt, ips boxen indikerar att körläge framåt är aktiverat. sekunden senare slutar ips boxen för aggregat och sväng fungera och det surrar som tusan i ett relä K25 bredvid boxarna, har bytt alla relä idag men det hjälper ej. Om jag bara slår på huvudströmen och dator så indikerar alla funktioner på boxarna att dom fungerar men så fort jag startar motorn så lägger boxen för vänsterspaken av. jag kan tvångsköra boxen för vänsterspaken på relät och då fungerar det. Någon som kan ge mig en ledtråd ? finns det någon jordförbindelse eller liknade som kan spöka, fast känns ju konstigt att körläget framåt skall låsa sig för det.

Gustav



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 Drivningen/IPS box

Kse  
#269365 Skulle kolla solenoiderna som sitter på växelådan.
Men när det är flera elrelaterade fel som dyker upp nästan samtidigt så skulle jag bli misstänksam på att det kanske är nån kabelhärva som ligger och skaver, under stolen kanske eller under

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 Drivningen/IPS box

vsm  
#269386 Hej kse

Jag har lossat matningen på solenoiderna och då slutar den driva framåt, alltså är det matningen från ips boxen som ger utsignal.¨
Blir inte klok på var felet kan ligga, om jag kör fram/back med högerspaken så faller även varvräknaren ner i botten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 Drivningen/IPS box

Tosca  
#269393 Följ kablarna och se om du hittar någon skada, det låter som om du har någon typ av jordfel.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 Drivningen/IPS box

vsm  
#269403 Kan hyttjorden respektive jordflätor i motorrum ha med saken att göra eller är det långsökt ? Om nu långsökt finns som alternativ i denna kategori :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 Drivningen/IPS box

vsm  
#269549 Visade sig vara tre kablar som var av i kabelstammen bakom midjan, nu är det lagat i väntan på nästa grej som haverera :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 Drivningen/IPS box

Kse  
#269697 Det var ju bra att du hittade felet och att det inte var så allvarligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).