Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydaulisk skogsvagn från Malwa

7 inlägg 4123 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydaulisk skogsvagn från Malwa

BosseA  
#26896 Hej!
Efter att ha använt en skogsvagn med linkran till min 6-hjulia Polaris under ett antal år har jag nu fått levererat en skogsvagn från Malwa.
http://www.malwa.se/
Det jag var mest iriterad på förut var att den elektriska winchen inte fungerade så bra (oerhört långsam) och den egenhändigt byggda radiostyrningen led av störningar. Att dessutom lägga upp en välta vinlelrätt mot vagnen klarade jag inte.
Idag har jag provat vagnen och jag måste säga att det var en fröjd att gå i jämte massavedsplutten i gånghastighet ända fram till vagnen. Att lasta tog lite tid eftersom det var 5+2 spakar att kontrollera. (van vid joysticks). Att sedan ha hydauliska stödben att skjuta ut vid avlastningen till en vinkelrät välta kändes mycket bra. Den hydauliska drivningen på vagnshjulet använd jag att småjustera positionen utan att starta 6-hjulingen.
Sammanfattningsvis kan man säga att jag är mycket nöjd efter den första testen.
//Bosse



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26903 Och vad får man ge för en sådan?

Användarvisningsbild
BosseA  
#26908
Mangan skrev:Och vad får man ge för en sådan?
För en komplett vagn med allt påskruvat och europeisk hydraulik med elstyrning av winch och vagnsdrivning så betalade jag 71' plus moms.
Jag har även tttat på Avesta och provat Kranman, men för att få samma utrustning på dem hamnar man en bra bit över 100.
//Bosse

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#26953 Vagnet såg betydligt större ut än Kranmans, men det kanske är "synvilla"?.
Hade egentligen en del frågor om fabrikat/funktion och komponenter, men det lär väl komma ut på hemsidan (får man förmoda?).
Annars får du gärna dra lite mera ingående "tech-specs" för oss, Bosse.
Exvis om det är el eller hydraulwinch? - fabrikat? - fjärrstyrning?, lastarea - max virkesläng - går sista banken att dra ut?, osv,,,,

Domhäringa Malva?,,,säljer dom bara beg traktorer?.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26968 Är inte det där en kinakopia på avesta? I en annan tråd surrades det om dessa vagnar en del och jag förde på tal en ide om gruppköp.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#26989
trilla skrev:Är inte det där en kinakopia på avesta?.


Klurar på samma sak,,,,,, :roll:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26991
Skogshuggarn skrev:
trilla skrev:Är inte det där en kinakopia på avesta?.


Klurar på samma sak,,,,,, :roll:


tycker den liknar den avesta vagn jag kört i skolan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).