tis 04 mar 2014, 21:33#269347
zorran skrev:Skogstomte skrev:Nej, de är ju inte ens bra till det de är byggda för…
Hur många har du kört / timmar för att göra det uttalandet.
kom med fakta så tar jag ditt svar på allvar.
Zorran
Observera att mitt svar handlar om traktorgrävare i första hand, inte midjestyrda grävlastare även om de också omfattas av liknande problem.
Många. Flest timmar i bandgrävare dock. Traktorgrävare kom till på 60-talet när man byggde på en volymprodukt med grävaggregat och lastare. Man fick en relativt billig maskin men med många nackdelar. Användningsområdet där de är effektiva är tyvärr smalt.
Till de största nackdelarna hör:
En sak för mycket, när man använder lastaren är grävaggregatet ivägen och ger hela ekipaget en konstig balans med sin höga tyngdpunkt (för) långt bak. Motorhuven skymmer ganska mycket. Dessutom kräver den mycket plats då den styr i "fel" ände.
När man använder grävaggregatet står det för det mesta en traktor ivägen för ett effektivt arbete.
De har en tendens att bli lite för tunga för vad hjulutrustningen orkar bära i mjuk terräng. Speciellt om man ska köra i skogsterräng som frågan var i tråden.
Fördelarna är såklart enkel vägtransport även om längre sträckor kan vara en pina med det ständiga gungandet samt paradgrenen när man rör sig åt ett håll i arbetet, dikesgrävning t.ex.
Assumption is the mother of all fuck ups...