Motorsåg och handhållet

Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

28 inlägg 13463 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

robob  
#268701 Hej alla skogsabetare ute i landet.

Vi är två maskiningenjörssstudenter från Jönköpings Tekniska Högskola som gör ett examensarbete där vi gör en undersökning om verktygsbälten för professionella skogsarbetare. Vi har intervjuat en del personer om vad som behövs av ett verktygsbälte. Men vi skulle även vilja ha era synpunkter.

Vi har sammanställt kundkraven från alla de personer vi intervjuat och skulle vilja få reda på vilka kundkrav som är de viktigaste. Kundkraven finns bifogade i ett excelark. Vi önskar att du, om du har erfarenhet av att använda ett verktygsbälte, vill ta några minuter till att fundera på vilka krav som är de viktigaste för dig och poängsätta dem därefter. Fyll i ett nummer från 0 till 100 i varje gul cell och se till att alla delsummor i de gröna cellerna blir 100. Fördela alltså ut 100 poäng mellan de olika kraven under varje rubrik. De viktigaste kraven ger du flest poäng.

Vi hoppas du förstår instruktionerna och att du vill hjälpa oss med detta. Kontakta oss gärna om något är oklart eller om något kundkrav är otydligt. Skicka sedan det ifyllda excelarket bifogat i ett pm till mig, robob.

Övriga kommentare, synpunkter, åsikter och idéer på hur ett verktygsbälte bör vara är också välkomna. Posta gärna dem här i tråden.

Vi har sett i bl.a. den här tråden https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=755&st=0&sk=t&sd=a&hilit=b%C3%A4lte att många använder Fristads breda bälte Snikki Ergobälte.
Snikki Ergobälte.jpg

Vad har ni för synpunkter på det bältet? Hur blir det när det blir blött eller när man blir varm t.ex?

Tack för hjälpen!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

totte  
#268703 Hej,

Fixade rubriken lite.

Avatar Fallback

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

Naders  
#268831 Något som jag upplever som särskilt viktigt är formen på bältet. Gärna utformat som ett "tyngdlyftarbälte" som funkar som ett stöd för ryggen vid tunga lyft. Speciellt bra för mig som lider av taskig baksida...

Avatar Fallback

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

robob  
#268832
Naders skrev:Något som jag upplever som särskilt viktigt är formen på bältet. Gärna utformat som ett "tyngdlyftarbälte" som funkar som ett stöd för ryggen vid tunga lyft. Speciellt bra för mig som lider av taskig baksida...


Okej. Vad använder du för bälte idag och vad tycker du om formen på det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

Naders  
#268834 Jag använder Husqvarnas bälte, det som visas på bild i det första inlägget i tråden ni länkar till.
Inte alls optimalt i mitt tycke då det säkert finns bättre alternativ att tillgå.
Såsom Snikki;s vilket olyckligtvis har undgått mig men nu får jag försöka hitta ett inköpsställe.
Alternativt vänta på att ni framkommit med ett helt utomordentligt bälte som tar hänsyn till alla områden...

Användarvisningsbild

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

anersimyra  
#268835 Jag har ännu inte efter snart 40 år i yrket funnit en ficka där saxen går ner tillräckligt djupt, den sitter alltför högt i fickan, faller ur, eller " fångar in " grenar vid vissa kvistningsmoment. Man får helt enkelt ta och kapa den " koniska " typen av ficka.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

Phantom  
#269244
anersimyra skrev:Jag har ännu inte efter snart 40 år i yrket funnit en ficka där saxen går ner tillräckligt djupt, den sitter alltför högt i fickan, faller ur, eller " fångar in " grenar vid vissa kvistningsmoment. Man får helt enkelt ta och kapa den " koniska " typen av ficka.
Mvh Anders.

Finns en farbror lite söderut i vårat land som gör bälten och fickor som är djupare, och både krok och sax sitter mer skyddat. Ska se om jag hittar några bilder på hur de ser ut...eller så tar jag kort på mina så snart jag kommer åt :)

Användarvisningsbild

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

anersimyra  
#269254
Phantom skrev:
anersimyra skrev:Jag har ännu inte efter snart 40 år i yrket funnit en ficka där saxen går ner tillräckligt djupt, den sitter alltför högt i fickan, faller ur, eller " fångar in " grenar vid vissa kvistningsmoment. Man får helt enkelt ta och kapa den " koniska " typen av ficka.
Mvh Anders.

Finns en farbror lite söderut i vårat land som gör bälten och fickor som är djupare, och både krok och sax sitter mer skyddat. Ska se om jag hittar några bilder på hur de ser ut...eller så tar jag kort på mina så snart jag kommer åt :)
Tackar för det.. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

Brumsten  
#269256 Hej, han Heter Lennart Berggren, Kartaby Skog&Skogsverktyg.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

anersimyra  
#269260 Kartaby skogs & Skogsmaterial hittade jag, dock inget om försäljning på deras hemsida.

Avatar Fallback

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

stektlök  
#269272 Jag använder bältet på bilden och är mkt nöjd :)

Avatar Fallback

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

robob  
#269286
stektlök skrev:Jag använder bältet på bilden och är mkt nöjd :)


Hur fungerar det när det är regnigt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

idolf  
#269287 Hittade detta hos Gösta Gustafsson
Längst ner i broschyren
Kan det vara detta?


http://www.gosta-gustafsson.se/Kartaby% ... oschyr.pdf

Användarvisningsbild

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

anersimyra  
#269288 Katalog, anno 1965. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Undersökning: Kundkrav t verktygsbälte

stektlök  
#269291 Tjena robob.... snöslask har jag kört i. Är ej proffs och jobbar bara i skogen på vintern. Men jag blir blöt av svett å snö och märker ingen skillnad. Jag är nöjd me bältet och gillar stödet det ger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).