Skördare

Engreppsaggregat utan el eller dator ?

5 inlägg 4478 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Engreppsaggregat utan el eller dator ?

fordson  
#268877 Hej alla...
Köpte en Caterpillar 550 (Ecolog) 2001 skördare som användts endast med att klippa biobränsle(sitter en Naarva grip på) Datorn på maskinen är borttagen och det är insatt ett kopplingsskåp med en massa kablar osv för att koppla förbi datorn(tror jag i alla fall)
Alla funktioner fungerar men jag skulle vilja montera på ett skördar aggregat...
Det går inga elkablar fram till naarvagripen utan bara hydraulslangar.

Finns det något engreppsaggregat som klarar sig utan dator eller el ??? kanske något gammalt Rottne som man skulle kunna renovera ??

Eller ska jag satsa på att köpa en dator(Dasa4) och koppla bort det "extra elskåpet" ,kan man skada datorn om det sitter kvar??

Skulle vilja ha möjligheten att växla mellan att klippa och kvista...

Ska bara köra på egen skog.... Tacksam för svar...



   TS
Avatar Fallback

Re: Engreppsaggregat utan el eller dator ?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268898 Köpte du den på KVD? Något aggregat som är rullmatad finns inte utan dator isf en stegmatare vilket inte känns aktuel på en sådan maskin.Det blir nog till att leta beg aggregat med tillhörande dator tror jag.

Avatar Fallback

Re: Engreppsaggregat utan el eller dator ?

fordson  
#268909 OK, tack... ja det är den från kvd

   TS
Avatar Fallback

Re: Engreppsaggregat utan el eller dator ?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268920 På ett skördaraggregat är det några funktioner du gärna vill ha som är jobbiga att åstadkomma utan elektronik.
Framförallt gäller det förregling så du inte kan mata när svärdet är ute.
Sedan är det fint om aggregatet hänger kvar i upptiltat läge efter man tryckt tilt upp.

Ska du få lite fart på upparbetningen så är det mer eller mindre nödvändigt att ha längdmätning och automatik.
Då behöver du längdmätingsgivare och en dator som är smart nog att den hittar rätt längd på ett vettig sätt.
Ska det bli användbart är det bra om datorn kan kapa själv och då är det bra att ha givare som mäter hur långt ute svärdet är, så att den vet när trädet är igenomkapat. Då behöver du givetvis också givare som mäter trädens diameter.

Och vips har vi räknat upp alla givare som ett normalt skördaraggregat har :-)

Användarvisningsbild

Re: Engreppsaggregat utan el eller dator ?

hemhuggare  
#270225 Skulle funka med ett Rottne egs 85 aggregat hade själv ett sånt på en blondin engreppare med Björk längdmätning där är ingen el utom kabeln till mätningen utan alla ventilpaket satt på maskinen och slangar ut till aggregatet

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).