Skördare

Vatten i däcken?

16 inlägg 12535 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vatten i däcken?

Skogsluffarn  
#24333 Vore kul att höra lite vad ni har för åsikter om vatten fyllda däck, t.ex vad för maskin/däck/volym?

Själv så körde jag 1470d innan och vi hade bara band och inget vatten, men när sen midjelåset gick sönder så fyllde vi boggin me vatten istället för att laga midjelåset då maskinen snart skulle bytas bort. Varje hjul tog 400 liter så det gick fint som tusan att köra utan midjelås, klart kanske inte i slänt med midjan åt fel, kran nedåt och med en 1 kubiks gran i kranen.

Nu för tidens så kör jag en Sampo 1046x och vi har bara vatten i framdäcken ca 300 liter och 70 kilo salt och 500 hjul



   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24337 Vi är inne på vårat 3e midjelås på 1470n. Har dock ingen vätstka,bara band. Sen sitter det CH8 kranen på,är ju bra mycket starkare än den "gamla"
Det bromsoket vi satte dit var mkt. grövre,så nu håller det förhoppningsvis.

Användarvisningsbild
masterchief  
#24376 Har vätska i både 5005an och 2004an, känns rätt nödvändigt på bägge.
Trots avsaknad av midjelås :wink:

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24424 Vi har vätskefyllt alla fyra hjul på boggin på 911an och det kan ajg varmt´rekommendera blev som natt och dag. Nu står den som berget tidigare gungade den en hel del....

Har för mig att det sattes 450 kg i varje hjul

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24485 vi har vatten i samtliga hjul på tigercatten...

Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24623 Har vätska i framhjulen på min tvågreppare utan det skulle man lyfta traktordelen lätt med kran om man tar i långt bak från maskinen.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24718 Rottne 5000 alla 4 hjulen.
skulle vilja prova hjulband för å få ännu mer tyngd i den men kör med Gunnebo Piggkedjor.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25124 har vätska i samtliga hjul på min skördare , vilket lett till att jag i vissa lägen provocerat .. newtons lag ..men med lyckligt slut, .. ( practis makes perfect) :)

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26686 haha gör inte som min granne på sin traktor bara, han hällde i vanligt vatten utan nåt i :) den gick lite ojämt när det var frysgrader :wink:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26688
John.S skrev:haha gör inte som min granne på sin traktor bara, han hällde i vanligt vatten utan nåt i :) den gick lite ojämt när det var frysgrader :wink:


hehe inte bra. Har oxå hört fler som testat med rent vatten.

Dom är inte lätta heller vätske fyllda hjul. Räknar med att ett 700,55-34 väger runt 1.5 ton totalt.

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26699 Att köra 770:in utan vatten tror jag e nästan omöjligt, vi har då vatten både i 18,4 hjulen och 650 hjulen.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26886 har vätska i boggin på 911 blev stor skillnad, står som gjuten nu.

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26924 om man har vätska i däcken, blir det la inte skador på axlar och boggi? eller blir det skador när man har både band och vätska?

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#26942 Varför skulle axlar/boggi ta skada av att man har vätskefyllda däck?

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26995 nej de va just det jag undrade... Men nu vet jag ju :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).