lör 01 mar 2014, 12:00#268661
Brumsten skrev:En defekt koppling kan inte höja tomgångsvarvtalet.
Om man slår till kedjebromsen skulle i så fall motorvarvet minska, troligen stannar motorn, om inte bränner man
kopplingen.
Ha de.
Nej det begriper väl i stort sett varenda en som kört motorsåg mer än några minuter. Det har jag heller inte påstått. Läs lite noggrannare vad som sagts, så slipper vi träta om sånt som vi är helt överens om.
Vad jag sa är att det är lätt att tolka det som förhöjd tomgång när kedjan inte stannar, det ger en känsla av att sågen rusar, trots att varvet är detsamma.
Därför kollar man först kopplingen när kedjan inte vill stanna. Dessutom sa han uttryckligen: "slog jag i kastskyddet dog sågen då den ville dra kedjan". Det är exakt vad du, helt korrekt, säger kännetecknar ett kopplingshaveri.
Sålunda, börja med att kolla kopplingen, den är nämligen starkt misstänkt i detta fall.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)