Arbetskläder för skogen

Huggarbyxor tvätt

34 inlägg 29308 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

T Landström  
#268297 Jag brukar följa de tvättråd som står på lappen ;)
Men mina Hva TE och Stihl Comfort skall inte torktumlas...

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

stektlök  
#268311
T Landström skrev:Jag brukar följa de tvättråd som står på lappen ;)
Men mina Hva TE och Stihl Comfort skall inte torktumlas...


De e bra Landström man ska inte bli för "wild and crazy" när det gäller så dyra brallor.
Jag följer stigen med mina brallor också :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

T Landström  
#268313 Nä...jag känner oxå det ;)

Vore ju dumt att riskera något...man vet ju inte hur det är med garantier...man skulle såga sig i benet... ;)

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268358
Månskensbonnen skrev:
Sidenbladh skrev:
Månskensbonnen skrev:Det ligger två hela bockhuven i frysen som en av tonårsdöttrarna hittade med påföljande illtjut om att pappa dräpt bambi. =))
Ot 60 gr tvättmedel + några droppar diskmedel som tar hand om oljan inget sköljmedel. Därefter in i tumlaren och dom är som nya.

Nästa gång ska du lugnt och sansat berätta för dem att bambi var en vitsvanshjort så det har du visst inte gjort :mrgreen:

Precis vad jag gjorde men ungen lyckades googla fram att i den tyska orginalberättelsen så är bambi en råbock. Mao så är pappa en elak gubbe och Google inte alltid din vän :mrgreen:

Förbannat! Att de inte kan nöja sig med disneyversionen som alla andra barn...vad ska man nu köra med när folk säger att man skjutit bambi... Får väl bara le stort, nicka och säga: ja, det ska bli gott :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

Midgård  
#268497
T Landström skrev:Jag brukar följa de tvättråd som står på lappen ;)
Men mina Hva TE och Stihl Comfort skall inte torktumlas...


Har kört mina HVA Technical Extreme i 60 grader de sista gångerna, senast ikväll men de blir inte helt rena. Enligt tvättrådsetiketten ska de tvättas i 60 grader. Nästa gång kommer jag att köra dem i 80 grader. Jag har kört äldre huggarbyxor i 80 grader tidigare och de blev i princip som nya. En del orangefärg avgick dock. Vitsen med att tvätta är väl att det ska blir rent?

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

traktorz  
#268583 80°, det är ju vittvätt ju!! Tveksamt om ens 60° är tillrådligt.
Knappast rätt tvättmetod för huggarbrallorna. Prova hellre med kemtvätt eller blötläggning i varnolen.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

anersimyra  
#268589
traktorz skrev:80°, det är ju vittvätt ju!! Tveksamt om ens 60° är tillrådligt.
Knappast rätt tvättmetod för huggarbrallorna. Prova hellre med kemtvätt eller blötläggning i varnolen.
Varnolen. :surp: :surp: :surp: är inte det en petroleumprodukt.. :?:

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

anersimyra  
#268590 Lacknafta!!!!! huga sa huggarn när han tappa ollat i pottan.. :surp: :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

Midgård  
#268595 Nej, inte kan man lägga huggarbyxorna i fotogen.
Kemtvätt? Åtta mil t o r för att lämna och sedan åtta mil t o r för att hämta på kemtvätten. Nej, någon måtta får det vara. Jag har som jag nämnt tidigare tvättat huggarbyxor i 80 grader och de verkar inte ha tagit stryk.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

traktorz  
#268597 Varnolen är vanligt till kemtvätt.
Fotogen är bränsle.
Fotogen är fet till skillnad mot Varnolen.
Är det kåda du vill bli av med, balsamterpentin löser detta bättre än varnolen.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

Midgård  
#268598 Skämt åsido. Jag skulle tro som någon tidigare nämnt att de fläckar som är svårast att få bort är de från sågkedjeolja men kanske ockaå en del käda.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

anersimyra  
#268599 Vanlig tvål får lätt bort kåda från händerna. Vilket tvättmedel som helst fungerar säkert bra. Dock är riktigt hett vatten en riktig " dunderkur ". Själv har jag provat pottaska, hur rent det blev har jag ingen uppfattning om, men det är väl rätt miljövänligt i vart fall. Till båten tar jag Surf skurpulver eller grönsåpa, med en skurborste av äldre slag fungerar det bättre än vilket fantasiprisdyrt undermedel som helst. För rengöring av husvagn/ plastbåt är avkok på rabarber otroligt effektivt, använd bara inte rabarbervarianter vilka saknar oxalsyran, båten/vagnen blir då inte ren, den luktar enbart rabarber :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor tvätt

olli  
#268609 Flytande margarin funkar oxo bra mot kada fran handerna. (jag anvander ett amerikanskt tangentbord)

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

totte  
#268621
traktorz skrev:Varnolen är vanligt till kemtvätt.
Fotogen är bränsle.
Fotogen är fet till skillnad mot Varnolen.
Är det kåda du vill bli av med, balsamterpentin löser detta bättre än varnolen.


Varnolen är bara ett gammalt fabriksnamn för samma som lacknafta, har även kallats kristallolja, och förmodligen ett antal andra beteckningar och namn.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor tvätt

JensSkoog  
#268651 Tvättar mina på 60 grader med ordinärt tvättmedel och det mesta av kåda och olja blir borta, men jag hugg ask en vår och det som att kvar på byxorna då, fick jag aldig bort! Vågade inte använde starkare sakor. Hänger dom upp och använder en bord-fläkt som blåser på dom. Då är dom turra snabbt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar