Öppna kategorin

Ensam i skogen tips?

34 inlägg 16686 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

morco  
#266142 Bra att veta kan vara att ett SMS går fram även om man inte har tillräklig mottagning för att ringa ett samtal, "Hjälp" är inte så mycket datatrafik jämfört med ett samtal. Förutsätter ju att det inte är fullständig radioskugga...

Elmia
Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

jannee  
#266154 Har "gått" ensam i skogen i över 40 år. Absolut inga allvarliga incidenter har skett. Varför inte kan man fråga sig.
Man måste hela tiden ligga steget före, tänka på vad som kan komma att ske när man gör si eller så.
Utbildning i all ära, viktigast är dock att tänka efter innan + att utnyttja den eventuella kunskap man inhämtat.
Finns inte 2 identiskt lika objekt.
Det är ovana, slarv, obetänksamhet och inte minst stress som är orsaken till de flesta olyckor.
Hur många tror ni det är som inte fällt ett träd på sin egen traktor, vagn eller t.o.m. personbil - orsak? troligtvis övermod och obetänksamhet.
Lita INTE på att ett SMS går fram, kan ibland ta flera timmar för att ett SMS ska gå igenom. Detta vet jag av egen bitter erfarenhet.
Åkeriet skickade mig ett SMS kl 8.00 fick det 12.00 - detta hör INTE till ovanligheterna.
Betydligt bättre att ha fasta rutiner, och med detta menar jag FASTA. Är du inte där du brukar vara vid en viss tidpunkt, ja då har det hänt något, t.o.m kanske allvarligt.

Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

opekka  
#266156 Glöm inte olycksfaktorn "trötthet". Något som även drabbar mer rutinerade rävar än undertecknad...

Påpekandet om SMS som anländer flera timmar efter avsändning är helt riktigt och måste göras känt i en större skara människor än idag.

Ju mer 3G och 4G som körs i näten, desto svagare prioritering verkar SMS-trafiken få.

Lägg därtill att användare som kör någon datanätbaserad SMS-funktion, exempelvis Imessage i Iphone, kan drabbas av flera dygns försening om man är i ett område med dålig GPRS/3G-täckning.

För ett par år sedan höll mina närstående på att larma ut fjällräddningen, då jag inte hört av mig på två dygn (jag hade lovat att SMS:a varje kväll). Eftersom Imessages var aktiverat i min telefon gick inte meddelandena iväg förrän jag hade kontakt med GPRS/3G.

Användarvisningsbild

Re: Ensam i skogen tips?

Camwood  
#266209 Ja det är åt helevete att man riskerar att dö i skogen bara för att telebolagen inte prioterar en bra sändarkvalitet på landsbygden :sad: Sen är det ju så synd att man måste jobba ensam i skogen, det är både tråkigt och farligt. Men jag äger för lite skog för att anställa en eller flera så att man inte är ensam i skogen. Det delar jag nog med många och det är nog inte mycket att göra åt det. Den här tråden har fått mej att tänka till och jag kommer att köpa en nödsändare nu :geek:

Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

volvo_per  
#266215 Okej. Tack så mycket för bra svar. Funderar också på en nödsändare. Tycker den är dyr men det kan ju vara riktigt billigt om olyckan skulle vara framme. Är inte rädd för att såga mig utan att man får en smäll så man tuppar av i skogen när man är själv..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ensam i skogen tips?

Seb macahan  
#266265 Hur funkar nödsändaren om du inte är kapabel att aktivera sänd???
Mina tips är kanske en del lite långsökta men ta det du gillar.
1: Ta körkortet och bli duktig på att följa det, öva upp dig och läs på om skog och kolla hur dina grannar sköter sin skog. föreslå varannan gång princip och var lyhörd på hur dom vill ha det. Detta har funkat för mig och nu sköter vi skog tillsammans (ibland).
2: Ha ditt fordon i körriktning hemåt. (fyrhjuling även en billig kan vara räddningen som dessutom är bra till så mycket annat i skogen)
3: Bygg vägar som är så pass farbara att det ska gå att krypa kräla fram till fordonet och köra ut till närmsta större väg även vid en kraftig blödning.
4: Ha fräscha och bra skyddskläder
5: vid mindre incidenter typ liten gren/stam som slår till dig, mindre kast, små sågningar i kläder. Återkoppla alltid och fundera på varför det hände (trötthet, slö kedja, slarv mm) skriv ner en loggbok med dessa små händelser och försök att fundera ut hur du gör för att minimera risken till nästa gång. Skriver du ner dom så lägger hjärnan dom på minnet och du kanske får en varningssignal innan du begår samma misstag två gånger.
Detta tillsammans med andras tips ovan så är man på god väg tror i alla fall jag, sen är man ju aldrig helt safe för det. Men var är man det??

Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

Hema  
#266284 Mycket bra punkter, särskilt den sista, utan återkoppling/reflektion går man kanske miste om en viktigt lärdom. Jag vet iaf att jag måste ha med mig dricka, annars går det inge bra. Inte för att jag har råkat ut för någon olycka, men jag har knappt orkat ta mig hem..

Så jag lägger till, raster o paus i arbetet. Är man inte alert ökar riskerna.

Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

ryared  
#266952 Kan man inte alltid ringa 112?

Användarvisningsbild

Re: Ensam i skogen tips?

Seb macahan  
#267074 Jo om man har kontakt med någon mast. Inte alltid man har om man ligger på marken. Prova o lägga luren på backen o se om du har kontakt.

Användarvisningsbild

Re: Ensam i skogen tips?

anersimyra  
#267080
Hema skrev:Mycket bra punkter, särskilt den sista, utan återkoppling/reflektion går man kanske miste om en viktigt lärdom. Jag vet iaf att jag måste ha med mig dricka, annars går det inge bra. Inte för att jag har råkat ut för någon olycka, men jag har knappt orkat ta mig hem..

Så jag lägger till, raster o paus i arbetet. Är man inte alert ökar riskerna.
En viktig reflektion, misstag har en tendens att upprepa sig :shock:

Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

husqvarna_med_sthil  
#267112 Jag har reflekterat över ett misstag jag själv gör från gång till annan och det är att mot slutet när jag är nästan klar stannar jag inte lika gärna till och vilar trots det skulle behövas utan försöker bli klar snabbare istället, helt fel men det blir så av bara farten med risk för att det både blir fel och olycksfall. Problemet är att man inte tänker så just då men genom att ta fasta på det så hoppas jag kunna ändra beteendet. Endera sluta tidigare eller vila och komma till avslut senare. Detta gäller även andra projekt som tar lite tid och ork i anspråk. Förutom olycksrisken så är det risk att man väsentligt sänker kvaliteten på sitt arbete.

Användarvisningsbild

Re: Ensam i skogen tips?

JensSkoog  
#267119
husqvarna_med_sthil skrev:Jag har reflekterat över ett misstag jag själv gör från gång till annan och det är att mot slutet när jag är nästan klar stannar jag inte lika gärna till och vilar trots det skulle behövas utan försöker bli klar snabbare istället, helt fel men det blir så av bara farten med risk för att det både blir fel och olycksfall. Problemet är att man inte tänker så just då men genom att ta fasta på det så hoppas jag kunna ändra beteendet. Endera sluta tidigare eller vila och komma till avslut senare. Detta gäller även andra projekt som tar lite tid och ork i anspråk. Förutom olycksrisken så är det risk att man väsentligt sänker kvaliteten på sitt arbete.

Det där känner nog dom flesta av oss til! Jag ska bara...., tänker jag, och så går det skit. Gjorde mig illa et par gonger många år tilbaks då jag höll fram med arbetet även om jag var fullständigt "tom". Har blivit klogare med åren, men fortfarande kan jag tänka som så: "Jag hinner med det trädet ochså, även om jag ska vara någon annan stans om en halv timma!"

Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

volvo_per  
#267282 Tack så mycket alla för bra svar :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

bgl  
#268462 Gör inte misstaget är kolla mobiltäckning i stående ställning. När du är skadad ligger du förmodligen i terrängens lägsta punkt. Där ska du kolla täckningen för mobiltelefonen. I det läget är täckningen mycket sämre !!

Avatar Fallback

Re: Ensam i skogen tips?

larsbus  
#270394 Iphone och andra smartlurar är nog bra men inte i skogen. Köp en gammal telefon med riktig antenn. Skaffa ett kontantkort.
Finns många bra gamla telefoner som är väldigt mycket bättre på att nå nätet än de moderna lurarna.
Sen kan du vidarekoppla din iphone till din kontantlur när du är ute i skogen så är du nåbar på ditt vanliga nummer.
Då kan du låta din moderna lur ligga hemma så slipper du fuktskador på den.
Själv har jag en gammal hajfena Ericsson R310 som funkar bra där min vanliga lur har problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).