Gallring

Avsättning för små volymer

8 inlägg 8185 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avsättning för små volymer

Emiliaskersund  
#268251 Hej, funderar på hur stor volym massaved/timmer som måste huggas för att få ett positivt netto i avverkning och gallring. Antag då att man har att välja på att ta hugga själv eller ta dit ett maskinlag. Antag att man säljer till nåt större företag.

Några tankar?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Avsättning för små volymer

Camwood  
#268255 Det är nog en ganska en ganska liten volym!!! Men det går inte att svara på generellt för det beror på så mycket olika som skotningsavstånd, medelstam mm, Du får precisera närmare så är det lättare att svara. Min syster i avverkade 2012 ca 2 ha och fick ett netto på ca 135 000 kr

Avatar Fallback

Re: Avsättning för små volymer

jannee  
#268266 Räkna med att en 1:a gallring INTE går runt, däremot en 2:a gallring bör ge ett "litet" netto.
Felet en del skogsägare gör är att de HELA tiden ser sig blinda på nettot. De "stora" pengarna ska trilla in vid slutavverkningen. Då gäller det att vara kall och otrogen, sälja till den som betalar bäst, om det sedan är uppmätt rotpost, avverkningsuppdrag eller leveransvirke, man löser avverkningen själv.
Manuellavverkar du själv behövs det inga stora mängder, något 10 tal meter massa + ett hundratal stockar, även om du då hyr in utkörning kommer det att ge hyfsat netto.
T.ex får du ett femtiotal vindfälle, arbetar upp dem men hyr någon som sköter utkörningen kommer det ändå att ge ett visst plus.
Dock är lönsamheten obefintlig om man också måste ta fritt (tjänstledigt) från sitt lönearbete för att göra ovanstående.

Avatar Fallback

Re: Avsättning för små volymer

Perjos  
#268290
jannee skrev:Dock är lönsamheten obefintlig om man också måste ta fritt (tjänstledigt) från sitt lönearbete för att göra ovanstående.


Ja, det är väl största problemet för oss som är för små för att kunna, i alla fall till viss del, få vår "dagliga" inkomst från skogen.

Arbetet inkräktar för mycket på fritiden..

Användarvisningsbild

Re: Avsättning för små volymer

Camwood  
#268295 Jag tycker att det är lönsamt att ta tjänsteledigt från sitt ordinarie arbete om man kan o har möjlighet för att se sitt skogsbruk UTVECKLAS!!

Avatar Fallback

Re: Avsättning för små volymer

jannee  
#268365 Använder du din fritid till att manuellhugga en 1:a gallring ger den säkert ett hyfsat netto, ÄVEN om du lejer någon för utkörningen. För att slippa hämtningsavgift bör den dock innehålla ett visst antal meter.
Lejer du istället bort hela uppdraget blir det oftast -.
Sedan är vi alla olika. En del spekulerar i skog och räknar allt + lite till i bara pengar, medan andra sköter sin skog för psykisk och fysisk tillfredsställelse, ekonomin blir en sekundär fråga.
Själv räknar jag mig som en förvaltare för barnens kommande fritidssysselsättning.

Användarvisningsbild

Re: Avsättning för små volymer

lissnils  
#268884 Ska, bara den där förbannade vägjäveln blir farbar, påbörja manuell (första)gallring på ca 2ha.
Kommer att hugga och köra ut allt själv är det tänkt.
Eftersom jag är nybliven skogsägare OCH halvnörd vad gäller att logga göromål så ska jag nog kunna redovisa hur tid, utgifter och inkomster föll för min del lite längre fram i år.

Avatar Fallback

Re: Avsättning för små volymer

zeetorg  
#268925 Det beror som sagt på många faktorer, men om man bara leker lite med ungefärliga siffror.

Gallring:

Startkostnad (flytt) 4000kr
medelintäkt 250 kr/kubik
Avverkningskostnad 210 kr/kubik
=40 kr netto/kubik

Alltså behövs 100 kubik för att gå jämnt upp


Slutavverkning:
Startkostnad 4000kr
medelintäkt 400 kr/kubik
Avverkningskostnad 100 kr/kubik
=300 kr netto/kubik

I det exemplet skulle man bara behöva drygt 13 kubik för att gå jämnt upp

Detta är bara påhittade exempel med ungefärliga värden, men de kan ju ge en lite grov uppfattning
vad som krävs.
Speciellt i slutavverkningsexemplet så kanske man får räkna med lite dyrare kostnad pga att volymen blir för liten för att siffrorna skall stämma riktigt bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar