Motorsåg och handhållet

Ibland svårstartad Stihl HT131 ...

8 inlägg 3975 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ibland svårstartad Stihl HT131 ...

palbin  
#268312 Min Stihl HT131 stångsåg är ibland svårstartad (=för mig ostartbar) - detta
händer utomhus då småkallt - men inte allvarligt kallt - jag misstänker då
att den blivit sur och skruva bort stiftet för vädra etc - men hjälpa ej - tar
jag in den och låter den värmas upp till sval inomhustemeratur startar den
dock därefter som vanligt utan undantag ... stiftet är ett sådant där litet ett
16-hylsa ... kan det vara boven? Jag knackade ihop det från ca 1.5 mm till 0.5
mm för inte länge sedan ... och idag igen från ca 1 mm till 0.5 mm - en polare
säger mig dessa små stift är kass ... man skulle kanske gänga om och pilla in
ett större stift :) ... lite drastiskt förstås ... men inte omöjligt förmodar jag ... .



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ibland svårstartad Stihl HT131 ...

JensSkoog  
#268318 Tror inte jag skulle gänga om och byta stift. Verkar inte vara retta medicin. Har du har den til uppvevaring inomhus och drar den ut i kylan och det tar lång tid mellan varje gong du använder den. Min HT131 startar villigt varje gong på andra/tredja draget, och uppbevars i utomhustemperatur. Kan gå god tid mellan varje gong jag använder den.

Användarvisningsbild

Re: Ibland svårstartad Stihl HT131 ...

totte  
#268319 Du har inte provat att byta stift? Vad är rekommenderat elektrodavstånd?

Avatar Fallback

Re: Ibland svårstartad Stihl HT131 ...

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268326 Om du har Bosch stift prøv en NGK CMR 6 H, elektrodeavstand skal være 0.5 mm. Samme plugg sitter i de fleste Stihl under 50 cc. Du har nok en dårlig stift.

Avatar Fallback

Re: Ibland svårstartad Stihl HT131 ...

Brumsten  
#268345 Hej, Stihl:s 4-mix motorer är väldigt känsliga när det gäller ventilspelet.
Måste kontrolleras regelbundet, annars slits hålen för kamtappen upp och
maskinen blir obrukbar.
Startsvårigheter kan uppstå om inte ventilspelet är korrekt, maskinen blir tung att
dra runt då dekompfunktionen uteblir.
I ditt fall skulle jag börja med bensinfiltret, sen provtrycka förgasaren.
Ett dåligt huvudmembram kan ofta vara orsaken till att motorn inte får bensin
som den ska.
Kolla även att startgasläget är korrekt, dvs. snabbtomgången.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Ibland svårstartad Stihl HT131 ...

jannee  
#268380 Överslag i stiftet, lyd Totte, byt stift. Kan t.o.m. vara fel på helt nya stift, idag är det slut med kvalitetstänkandet.

Användarvisningsbild

Re: Ibland svårstartad Stihl HT131 ...

totte  
#268513 Att byta stift tar en minut, ofta hjälper det mot mystiska fel. Hjälper det inte utan är likadant så vet man att det inte är stiftet och det är bra kunskap på väg mot en lösning.

Många är de tjurskallar som bestämt sig på förhand för vad som inte kan vara fel, lagt ner dagar och veckor på att plocka isär allt, utan resultat. Sen till slut har stiftet eller vad det nu är bytts och så har det plötsligt fungerat

Felsökning av knepiga problem går ut på att misstänka allt och sen metodiskt utesluta vad det inte är som är fel, tills bara det som är felaktigt kan återstå.

Användarvisningsbild

Re: Ibland svårstartad Stihl HT131 ...

JensSkoog  
#268584
Rank skrev:Om du har Bosch stift prøv en NGK CMR 6 H, elektrodeavstand skal være 0.5 mm. Samme plugg sitter i de fleste Stihl under 50 cc. Du har nok en dårlig stift.

Just det som boken säger ska sitta på sågen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).