Motorsåg och handhållet

Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

66 inlägg 19409 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

mghg  
#268173 När jag för drygt fem år sedan köpte min Husqvarna 346 XPG medföljde kedja och svärd med längd 13" och spårvidd 1,3 mm. Jag bytte direkt till skärutrustning med längd 15" och spårvidd 1,5 mm och har aldrig ångrat mig. Sågen är definitivt stark nog att driva runt en 1,5 mm-kedja med 64 länkar. Jag upplever inte sågen som klumpig och tung utan når istället längre vid fällning, kapning och kvistning. Argumentet för smalskärande utrustning är att det medför högre skärhastighet och lägre bränsleförbrukning, men jag väljer hellre robustare skärutrustning och filar kedjan ofta.

Den korta trådrubriken är tillspetsad, men jag har fått höra att det bara är i Sverige (eller Norden?) som skärutrustning med längd 13" och spårvidd 1,3 mm levereras som standard till sågar i klassen mellan 45 cc och 50 cc, och att dessa sågar i själva verket är designade och balanserade för 15" och 1,5 mm.

Stämmer detta? Vad säger de norska och finländska forummedlemmarna?

Den förklaring som jag hört om varför det är så vanligt med 13" och 1,3 mm i Sverige (och Norden?) är att tillverkarna på 80-talet lanserade ett kortare och smalskärande koncept med argumentet det skulle förkorta tiden för kvistning och förbättra ackorden. Stämmer det?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268185 Allting går i modenycker och alla vill komma med något nytt att sälja. Har aldrig anammat 1,3 och nu verkar det som att 1,5 är på väg tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

mghg  
#268187
Skogsola skrev:Allting går i modenycker och alla vill komma med något nytt att sälja.

Så är det givetvis, men det som jag tycker är intressant är om sågar som säljs på en världsmarknad är designade för 15" och 1,5 mm trots att de i Sverige levereras med 13" och 1,3 mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

nilsosterberg  
#268188 sen jag började med 15" 1,5 mm till min 346 så blir det inget annat.
Jag kör med Oregon och har bättre ekonomi och livslängd med 15 1,5 jmf med 13 1,3.

Pojken har gått på skogsbruksskola som förordade 1,5 pga mindre risk för kedjebrott.

Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

plutten  
#268199 Här i Finland finns nog också både 1,3 och 1,5 mm. Tror faktiskt att 1,3 mm är vanligare än 1,5 mm, speciellt på vedbacken. Det kommer nog tillräckligt med spån ändå.

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#268228
mghg skrev:När jag för drygt fem år sedan köpte min Husqvarna 346 XPG medföljde kedja och svärd med längd 13" och spårvidd 1,3 mm. Jag bytte direkt till skärutrustning med längd 15" och spårvidd 1,5 mm och har aldrig ångrat mig. Sågen är definitivt stark nog att driva runt en 1,5 mm-kedja med 64 länkar. Jag upplever inte sågen som klumpig och tung utan når istället längre vid fällning, kapning och kvistning. Argumentet för smalskärande utrustning är att det medför högre skärhastighet och lägre bränsleförbrukning, men jag väljer hellre robustare skärutrustning och filar kedjan ofta.

Den korta trådrubriken är tillspetsad, men jag har fått höra att det bara är i Sverige (eller Norden?) som skärutrustning med längd 13" och spårvidd 1,3 mm levereras som standard till sågar i klassen mellan 45 cc och 50 cc, och att dessa sågar i själva verket är designade och balanserade för 15" och 1,5 mm.

Stämmer detta? Vad säger de norska och finländska forummedlemmarna?

Den förklaring som jag hört om varför det är så vanligt med 13" och 1,3 mm i Sverige (och Norden?) är att tillverkarna på 80-talet lanserade ett kortare och smalskärande koncept med argumentet det skulle förkorta tiden för kvistning och förbättra ackorden. Stämmer det?
På åttiotalet fanns sannolikt endast 1,5 mm. 1,3 kom jag i kontakt med första gången 2010 när jag köpte min 346:a. Den enda skillnad jag märkte var två snabba noshjulshaverier på 1,3 svärden :mrgreen: Att dagens gallringssågar skulle vara balanserade för 15" tror jag inte på, överlägset snabbast kvistning får man med 13", skillnaden är enorm till 13" fördel, det förstås att man är riktigt duktig på att kvista. Annars är 15" den bästa allroundlängden, den använder jag numera oftast själv. Men vid klenare gallring blir det 13", med 15" går det vid sådan avverkning " plågsamt " långsamt :surp: Till riktigt stora träd kör jag 346:an med 18".. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Peteflamingstar  
#268230 Sticker ut hakan lite nu... :smile:

Har alltid, endast och bara kört med 1,3 mm ända sen jag gick min första sågutbildning och köpte egen såg, för tio år sedan nu. Sen dess har jag sågat ganska mycket i perioder, både privat och som anställd. Har kört (och kör) både med 13", 15" och 18" och 1,3 på allihop. Har aldrig fått varken noshjulshaveri eller kedjebrott, en drivlänk blev sned vid ett tillfälle för fem-sex år sen nu, men det är det enda. Förresten är väl tanden lika bred oavsett det är 1,3 eller 1,5, det är väl drivlänksbredden som skiljer!?

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#268233
Peteflamingstar skrev:Sticker ut hakan lite nu... :smile:

Har alltid, endast och bara kört med 1,3 mm ända sen jag gick min första sågutbildning och köpte egen såg, för tio år sedan nu. Sen dess har jag sågat ganska mycket i perioder, både privat och som anställd. Har kört (och kör) både med 13", 15" och 18" och 1,3 på allihop. Har aldrig fått varken noshjulshaveri eller kedjebrott, en drivlänk blev sned vid ett tillfälle för fem-sex år sen nu, men det är det enda. Förresten är väl tanden lika bred oavsett det är 1,3 eller 1,5, det är väl drivlänksbredden som skiljer!?
Visst har de samma mått på sågspåret, 1,3 eller 1,5 har ingen som helst praktisk betydelse. Själv kör jag konsekvent 1,5, jag riskerar då inte att blanda ihop de två varianterna. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Peteflamingstar  
#268234 Haha, samma här fast omvänt! Började med att jag tyckte det räckte att hålla reda på EN filmall, med två olika bredder måste jag ha två mallar och det blev för komplicerat i min värld... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

palbin  
#268244 I USA är 1.3 mm (0.050") det vanligaste är mitt intryck för allt
utom de största sågarna ... (dock inte 13" långt svärd :) ) ... .

PS. Annars är väl 1.3 mm bra om man har ngt överlångt svärd
eller något överstor kedjedelning ... .

PS2. Även 1.6 mm (inte bara 1.5 mm) kan fö vara bra på tex
346 enligt min ringa mening om man har flera såg välja bland
... .
Senast redigerad av palbin tor 27 feb 2014, 20:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#268247 Industrin tjänar självklart pengar på att spara in på materialet, priset är ju detsamma på kedjorna. Jag har funnit produkter vilka följer prisutvecklingen uppåt, däremot har det sparats in genom klenare material.

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

palbin  
#268253
anersimyra skrev:Industrin tjänar självklart pengar på att spara in på materialet, priset är ju detsamma på kedjorna. Jag har funnit produkter vilka följer prisutvecklingen uppåt, däremot har det sparats in genom klenare material.


Alltså världsmarknadspriset för stål är cirkus 5 kr/kg - och skill-
naden i råmaterialåtgång för en 1.3 mm kedjerulle (dvs 100 feet
= 33 meter) vs en 1.5 mm lär vara klart mindre än ett ett kilo för
de vanliga kedjedelningarna, dvs klart mindre är 5 kr.

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#268270
palbin skrev:
anersimyra skrev:Industrin tjänar självklart pengar på att spara in på materialet, priset är ju detsamma på kedjorna. Jag har funnit produkter vilka följer prisutvecklingen uppåt, däremot har det sparats in genom klenare material.


Alltså världsmarknadspriset för stål är cirkus 5 kr/kg - och skill-
naden i råmaterialåtgång för en 1.3 mm kedjerulle (dvs 100 feet
= 33 meter) vs en 1.5 mm lär vara klart mindre än ett ett kilo för
de vanliga kedjedelningarna, dvs klart mindre är 5 kr.

Ja :smile:

Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

pasvik  
#268274 I Norge er det både 1.3 og 1.5, Det går og bruke 1.5kjede på brukt 1.3 sverd. På motorsvake sager går det lettere med 1.3mm

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

palbin  
#268277
anersimyra skrev:
palbin skrev:
anersimyra skrev:Industrin tjänar självklart pengar på att spara in på materialet, priset är ju detsamma på kedjorna. Jag har funnit produkter vilka följer prisutvecklingen uppåt, däremot har det sparats in genom klenare material.


Alltså världsmarknadspriset för stål är cirkus 5 kr/kg - och skill-
naden i råmaterialåtgång för en 1.3 mm kedjerulle (dvs 100 feet
= 33 meter) vs en 1.5 mm lär vara klart mindre än ett ett kilo för
de vanliga kedjedelningarna, dvs klart mindre är 5 kr.

Ja :smile:


Roligt :) - du menar alltså att industrin bemödar sig spara in på
dessa ynkliga korvören ... ? Ev då på konsumentens bekostnad?

Ja det är iofs inte otroligt - själv gör jag givetvis alla elinstallatio-
ner o dyl själv men man har ju obeserverat folk som haft eletriker
för typ 1000 kr som installerat några 20 kr-eluttag itsf high-end
100 kr-uttag ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).