Motorsåg och handhållet

Lunna/släpa stock för hand, tips?

28 inlägg 25650 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lunna/släpa stock för hand, tips?

Katten003  
#258084 Efter att ha kapat ett träd behöver man ju släpa hop stockarna till små fina högar.
Somliga stockar är rätt tunga och därför funderar jag på en "en-stocks" lunnigssläde att dra för hand.
Något mycket lätt och enkelt då det inte är så många meter men många vändor.
Finns det något färdigt på marknaden eller ska man bygga något själv?

Jag tänker mig ett handtag på en sling eller vajerögla istället för saxlyften. Detta så man kan dra istället för att lyfta stocken.
Sen kanske en aluplåt som man hamrar ut en slädform på. Ungefär som en bakovänd skyffel. Det borde bli mindre motstånd ju längre den är, dvs ju mindre av barken som har mark-/snökontakt.
Eller kanske bygga om en gammal bob...

Erfarenheter och tips mottages tacksamt.
Hur gör ni när ni släpar ihop stockarna till kast, eller gör ni inte sånt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

rikard_e  
#258086 Har släpat massavedstockar i fallande längd med bara timmersax i förstagallring, men började få ont i knäna så kopplade på vinschen. så kommer med stort intresse läsa förslag!

Användarvisningsbild

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

anersimyra  
#258094 Du ska använda dig av bänkträd för att rulla tungt virke. Vill du ändå ge dig på att dra omkring på tungt virke, då fungerar en sax med långt skaft bättre än huggarsaxen.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

Robertberg  
#258107 Vi drar bara ihop massaveden, eftersom stockarna är för tunga.. Tremeters massaved. Istället för att dra de tyngsta bitarna kan man välta runt dem.

Avatar Fallback

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

Jim_the_one  
#258112 Dragsax är ett bra hjälpmedel

http://skogma.se/b2c/Servlet?page=11&an ... ntIndex=33

Far min använder en sådan. Själ släpar man så lite som möjligt oftast tar jag bara toppbiten å drar tillbaka den "ett steg" så man slipper krana så mycket.

Eller så använder vi vinschen å drar fram hela träd å apterar vid kranen.


Men en sån där dragsax med en pulka av aluplåt i en länk från saxen hade kanske varit lämpligt för dig.

Borde gå att modifiera den där saxen så du får ett T-handtag gör gott för att få lite mer kraft eller två slingor över axlarna typ som en ryggsäck kan ju oxå vara en ide.

Avatar Fallback

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

Niklas_F  
#258120 Mycket intressant, har själv detta problem då jag har mellan 30 - 50 meter som jag borde få släpat en hel del ~3 meters massa och stockar ut till väg.

Har funderat i samma banor med nån typ av släde eller eventuellt motordriven vinsch med ca 50m vajer. Har också sett vinsch som kopplas på motorsåg men de ser ganska långsamma och krångliga ut.

Hur skulle det vara med en "ombyggd jordfräs" med större hjul m.m. som man släpar virket med? Har någon provat att bygga något sådant? :?:

Avatar Fallback

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

alias  
#258122
Niklas_F skrev:Mycket intressant, har själv detta problem då jag har mellan 30 - 50 meter som jag borde få släpat en hel del ~3 meters massa och stockar ut till väg.

Har funderat i samma banor med nån typ av släde eller eventuellt motordriven vinsch med ca 50m vajer. Har också sett vinsch som kopplas på motorsåg men de ser ganska långsamma och krångliga ut.

Hur skulle det vara med en "ombyggd jordfräs" med större hjul m.m. som man släpar virket med? Har någon provat att bygga något sådant? :?:


Med de avstånden skulle jag föreslagit att använda vinsch på huggarvagn med en lunningspulka. En kraftuttagsdriven starvinsch eller dylikt går rätt snabbt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

lupusrex  
#268073 Hej

Om du söker på bilder hos google på något som heter " log rite" så får du fram ett intresant verktyg som skulle kunna funka.

MVH LR

Användarvisningsbild

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

anersimyra  
#268080 Eller: portablewinch.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

jannee  
#268081 Jänkarna är inte så dumma ändå.

Användarvisningsbild

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

anersimyra  
#268084 Logriten var ju en vändhake :shock:

Användarvisningsbild

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

anersimyra  
#268085 Det var visst mer än så :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

totte  
#268091 Skojig manick, kan nog ha sin användning i vissa lägen. Och åter en av dessa storsnackande amerikaner.

Avatar Fallback

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

Blivande snickare  
#268092 Intressant att han säger "I'm doing a thinning" å så har han 18 tums svärd på sågen 8)
Som amerikan använder han väl samma såg till att skiva brödet på morgonen :mrgreen:
Men kärran var fiffig!

Användarvisningsbild

Re: Lunna/släpa stock för hand, tips?

anersimyra  
#268103
totte skrev:Skojig manick, kan nog ha sin användning i vissa lägen. Och åter en av dessa storsnackande amerikaner.

Är det inte en jänkare som låter truten gå som på ett påtänt fruntimmer, då står där ett fetto iförd mysbyxor och skrytsågar med sin 3120, vars kedja är så jävla slö att en ny bakvänd kapar bättre :x :x :x

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).