Motorsåg och handhållet

Stihl 020 AV kedjebroms?

19 inlägg 13450 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl 020 AV kedjebroms?

Bajk  
#186143 Tackar :)

Knölig är bara förnamnet. Att behöva plocka isär hela sågen för att byta bensinslang m.m. är lite väl mycket. Ska bara fixa ett "topphantag" till den oxå. Sen är den fullfjädrad!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 020 AV kedjebroms?

solovännen  
#267984 JEP!Trevligt att höra att det är en sällsynt modell.Satt just å funderade på samma sak!Den modellen ska tydligen inte ha kedjebroms!Min har en knix knax funktion i handskyddet men
ingen plats för nån bromsmekanism inne under kedskyddet?Ganska intressant version. :???:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020 AV kedjebroms?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268015 Gammal fin sak som gjordes innan behov och krav på broms fanns.
Inget man ska göra pengar med, bara njuta av, helst på hyllan.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020 AV kedjebroms?

anersimyra  
#268066
totte skrev:Jo dom första, s.k. kastskydden var bara nån form av "skyddsskärm" framför bågen, tanken var just som Torparn79 säger att hindra handen från att åka ner på kedjan vid ett kast. Kan vara så att du har en av dom där tidiga 020 som mange nämner, om du jämför din kopplingskåpa med den på IPL-en så ser du att din saknar det förhöjda "örat" där bromsen är infäst med sprintar.
De var tillverkade av samma material som unikaboxar, vid kast körde man så att säga, näven rätt ner i matlådan:lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).