Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hasplåt till ATV

26 inlägg 14264 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hasplåt till ATV

idolf  
#267394 Jag funderar på att köpa hasplåt till min Suzuki 500 (av flera orsaker). Har haft en Kawasaki 360 innan.
På kawasakin fanns det inget behov av hasplåt tyckte jag.
Men upplever att Suzukin är som en kardborre undertill på att samla grenar mm.
Vid flera tillfällen har vi kört med Suzukin o Kawasakin samtidigt (min bror köpte min Kawasaki),
ingenting har fastnat på Kawasakin men på Suzukin får jag nästan jämt dra loss någon pinne.
En gång hade en 30mm gren letat sig hela vägen upp till sadeln.

Vad skall man tänka på vid köp, hur är passformen, material mm.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

Kse  
#267397 Jag har alltid kört med hasplåtar i plast då jag fantiserar att det funkar bäst.
Plast borde ju glida lättare över tex. sten än ex aluminium, sen är väl plast oftast något billigare och lättare.
Det beror ju lite på hur man kör oxå, kör man riktigt hårt i dålig terräng kanske man ska ha ett kraftigare skydd i plåt eller aluminium.
Kolla så att du får ett så komplett kitt som möjligt som skyddar hela underredet med bakaxel och drivaxlar, och att alla hål för servicepunkter finns.

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

anersimyra  
#267409 http://www.gooffroad.se Självklart ska du köpa hasplast, glider lätt över stock och sten.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

halvproffs  
#267433 Nu har även jag beställt hasplast från gooffroad så hoppas du har rätt Anders annars... :grin:

När jag köpte Polaris 850xps-n hos Traktor Nord i Uppsala beställde jag även en hel del tillbehör såsom hasplåt. Monterade den i somras och då visade det sig att den täckte inte fotstegen , var gjord i ca 2mm plåt som nu är alldeles bucklig. Tänkte åka dit med skräpet när jag har vägarna förbi. Kunde ju ha gjort nått bättre för pengarna istället för att få en knölig maskin på undersidan.

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

anersimyra  
#267479
halvproffs skrev:Nu har även jag beställt hasplast från gooffroad så hoppas du har rätt Anders annars... :grin:

När jag köpte Polaris 850xps-n hos Traktor Nord i Uppsala beställde jag även en hel del tillbehör såsom hasplåt. Monterade den i somras och då visade det sig att den täckte inte fotstegen , var gjord i ca 2mm plåt som nu är alldeles bucklig. Tänkte åka dit med skräpet när jag har vägarna förbi. Kunde ju ha gjort nått bättre för pengarna istället för att få en knölig maskin på undersidan.
Plasten har ju även den fördelen att den inte bucklas, hasplasten från G.O.F har dessutom perfekt passform. Att tänka på med plasten, ( i mitt fall ) är att det blir dåligt med plats för kedjor med fullt styrutslag. Framåt är inga problem, men vid backning hakar kedjorna gärna tag i delen som är uppvikt i hjulhuset, jag har en Potatis 800 med 27" hjul och 1" spacers. Men plasten är lätt att bocka om man värmer med gaslåga. Helst ska ingen del av plasten gå in i själva hjulhuset, den ska ansluta mot botten precis i början på hjulhuset. Med vinkelkap och gaslåga är det lätt fixat.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hasplåt till ATV

Qkeeper  
#267513 Jag kör med plåt, riktigt tåligt och har inget att gnälla över funktionsmässigt men det är satan själv att få tillbaka om man plockat ner det för rengörning eller bocka tillbaka drivaxelskydden till ursprunglig form när man fastnat med kedjorna i vilket hänt ett par ggr.. Nästa gång blir antagligen plast så man slipper ligga och svära i garaget efter varje grundlig tvätt..

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

anersimyra  
#267531
Qkeeper skrev:Jag kör med plåt, riktigt tåligt och har inget att gnälla över funktionsmässigt men det är satan själv att få tillbaka om man plockat ner det för rengörning eller bocka tillbaka drivaxelskydden till ursprunglig form när man fastnat med kedjorna i vilket hänt ett par ggr.. Nästa gång blir antagligen plast så man slipper ligga och svära i garaget efter varje grundlig tvätt..
Har du inte utrymme för en spolslang mellan plåt och chassie ? Jag kommer utan problem åt att spola.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

idolf  
#267620 Ser ut som 4-0 till hasplast :surp:
Var på väg att köpa plåt, men nu får jag nog tänka om :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

anersimyra  
#267650
idolf skrev:Ser ut som 4-0 till hasplast :surp:
Var på väg att köpa plåt, men nu får jag nog tänka om :oops:
Billigare, bucklas inte, glider bättre över framförallt sten, spricktålig. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

idolf  
#267938 Jaha
Då har man beställt has"plast"
Nu får vi se om jag är lättlurad :oops: eller smart :mrgreen:
Om jag är lättlurad så kommer jag på hembesök med ris och då menar jag inte sånt man äter, då gäller det att ni står med byxorna nere 😈
Är jag smart så tackar jag för tipset :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

anersimyra  
#267972
idolf skrev:Jaha
Då har man beställt has"plast"
Nu får vi se om jag är lättlurad :oops: eller smart :mrgreen:
Om jag är lättlurad så kommer jag på hembesök med ris och då menar jag inte sånt man äter, då gäller det att ni står med byxorna nere 😈
Är jag smart så tackar jag för tipset :P
Synd att man inte är en sån där : SLAGBÖG då :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

halvproffs  
#267979 Idag fick jag hem hasplasten och den kommer att monteras när axeln har läkt efter operationen. Jag har ju inte så långt till Tokholma med spöet :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

anersimyra  
#267980
halvproffs skrev:Idag fick jag hem hasplasten och den kommer att monteras när axeln har läkt efter operationen. Jag har ju inte så långt till Tokholma med spöet :grin:
Vafan !! Du har redan spöat någon !! Och behöver opereras för det.. :surp: :surp: :surp: :surp: :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

idolf  
#267982 Nä inte jag heller.
När vi pratar om ris-pisk kom jag att tänka på den här mys-farbrorn :oops:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/inri ... a-kvinnor/

Men han har ju ingenting att göra med hasplåtar :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

anersimyra  
#267990
idolf skrev:Nä inte jag heller.
När vi pratar om ris-pisk kom jag att tänka på den här mys-farbrorn :oops:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/inri ... a-kvinnor/

Men han har ju ingenting att göra med hasplåtar :roll:
Ha ha ha ha. Gubben har " röta " som får piska " pudding " :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).