Föryngring

Jordborr

15 inlägg 11892 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jordborr

bserv  
#267977 För att hjälpplantera i ett lövskogshägn - och en del andra lite småskaliga planteringsjobb - där jag vill säkerställa optimal planteringsbetingelser och inte bryr mig om att det tar lite längre tid, har jag börjat titta på jordborrar. De används ju fra i trädgårdssammanhang och då oftast på mer eller mindre stenfria jordar. Men ute i skogen är det hos mig - och säkert många andra - gott om sten. Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av nedan borrar - eller andra


Fiskars ser tilltalande ut med sina skär som går att byta - men är den kraftig nog?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Jordborr

holmesö  
#267993 Jag har kört en hel del med bensindrivet jordborr. Det går väldigt smidigt och mindre stenar trycks undan bra.Däremot rötter fastnar borret lättare i. Då är det en fördel att väga 100+ när det hugger tag.

Användarvisningsbild

Re: Jordborr

anersimyra  
#267994 Spett och hejare tycker jag fungerar mycket bra till det mesta, särskilt på stenig mark där det kan bli problem med jordborr.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Jordborr

bserv  
#267996 Nja - men för planteringsändamål är nog de handdrivna borrarna att föredra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordborr

anersimyra  
#267997
hejare.jpg
Här en variant vilken är avsedd för slägga. Till viltstängselstolp behövs dock en tung handtagsförsedd hejare, dessa är enkla att tillverka av stålrör, röret svetsas med en tjock botten, handtagen kan vara simpelt armeringsjärn. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jordborr

Camwood  
#268020
anersimyra skrev:
hejare.jpg
Här en variant vilken är avsedd för slägga. Till viltstängselstolp behövs dock en tung handtagsförsedd hejare, dessa är enkla att tillverka av stålrör, röret svetsas med en tjock botten, handtagen kan vara simpelt armeringsjärn. :smile:

Hur planterar du med dom här verktygen :???: ?

Användarvisningsbild

Re: Jordborr

anersimyra  
#268028 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Jag trodde han skulle hängna in planteringen :lol: :lol: Kul om han tagit till sig mitt " råd " och hejat ner plantorna :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: .

Avatar Fallback

Re: Jordborr

bserv  
#268038 Ja men det blev ju en del andra intressanta tips om stängsling.

Stängslingen som jag har den lät jag Skandinaviska stängsel göra - vi fick bidrag som täckte det mesta av kostnaden. De är verkliga proffs på lövskogsstängsel - bla tack vare ett projekt att stängsla 50km !!! på Söderåsen. Det var väl det projektet som fick dem att utveckla sin stängslingsrobot - en miniskotatare med radiostyrning som har ett hydraldrivet spett som används för att få ner stolparna. Dessutom ett arrangemang på skotaren som gör det lätt att spänna stängselnätet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordborr

Wojtek  
#407748 Demex har en kraftfull jordborr: http://www.demex.se/jordborr-sv.aspx

bserv skrev:För att hjälpplantera i ett lövskogshägn - och en del andra lite småskaliga planteringsjobb - där jag vill säkerställa optimal planteringsbetingelser och inte bryr mig om att det tar lite längre tid, har jag börjat titta på jordborrar. De används ju fra i trädgårdssammanhang och då oftast på mer eller mindre stenfria jordar. Men ute i skogen är det hos mig - och säkert många andra - gott om sten. Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av nedan borrar - eller andra


Fiskars ser tilltalande ut med sina skär som går att byta - men är den kraftig nog?

Avatar Fallback

Re: Jordborr

bgl  
#407760 http://www.nimaab.se/se/art/tr-microvib ... s-inte.php

Länk till en vibrerande jordborr som NIMA säljer.
Den är dyr!! men gör bra stängselhål snabbt.
Om hålen passar för plantering vet jag inget om, kanske någon har provat?

Avatar Fallback

Re: Jordborr

ulfgustav  
#407772 Plantera med jordborr känns för mig väldigt omständligt och amatörmässigt.
Varför inte plantera med klassisk planteringshacka?? Ok kanske lite mera svett men garanterat ett bra resultat.
Har genom åren planterat många tusen plant i olika markförhållanden med hacka, och det har dessutom visat sig att resultatet blivit bra.
För min del så är hacka det som gäller

Användarvisningsbild

Re: Jordborr

Göt  
#407777 Är lövplantorna större än vanliga plantor? Annars så använder jag en hålpipa när det är stenigt alltid hittar man nån plats att få ner plantan, om det nu inte är så stenigt att man behöver ha fylljord med sig, har hört att det också fungerar.

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... Index=null

Användarvisningsbild

Re: Jordborr

Göt  
#407778
anersimyra skrev:
hejare.jpg
Här en variant vilken är avsedd för slägga. Till viltstängselstolp behövs dock en tung handtagsförsedd hejare, dessa är enkla att tillverka av stålrör, röret svetsas med en tjock botten, handtagen kan vara simpelt armeringsjärn. :smile:



Finns det såna hejare att köpa, verkade ju intressant

Avatar Fallback

Re: Jordborr

röjar kalle  
#407782
ulfgustav skrev:Plantera med jordborr känns för mig väldigt omständligt och amatörmässigt.
Varför inte plantera med klassisk planteringshacka?? Ok kanske lite mera svett men garanterat ett bra resultat.
Har genom åren planterat många tusen plant i olika markförhållanden med hacka, och det har dessutom visat sig att resultatet blivit bra.
För min del så är hacka det som gäller

Kan inte annat än instämma det är hacka som gäller :-BD

Avatar Fallback

Re: Jordborr

bserv  
#408210 Jo vanliga planteringsborret är smidigt när man skall plantera många plantor. Vad jag var ute efter var en borr som genom att röra om i jorden skulle ge bättre betingelser för plantan - i mitt fall oftast löv. Jag har sett att när jag planterar löv i skogsmark - men även betesmark - att plantorna ibland växer väldigt ojämnt. En del plantor verkar trivas förträffligt andra står och stampar. Min tanke med ett mer bearbetande borr att jag skulle skapa bättre planteringsbetingelse.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).