Motorsåg och handhållet

Vem tillverkar Stihl-kilar?

32 inlägg 18493 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262092 Jag använder Alm kil mest men har hittat en Aluminium kil som tål lite stryk nu, så den åker med ibland.

Finns inget i plast som slår en rätt utskuren Almkil. Då kan man själv välja form och format vilket är oslagbart.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

palbin  
#262248
Huggarn skrev:Ja vem som äger vem har jag ingen aning om! och det var heller inte trådens fråga, utan vem som tillverkar kilen! så.. om niking har rätt vilket han förmodligen har, så har ju alltså EIA köpt "kilpressen" av Bacho? eller är Bachos plasttillverkning nerlagd helt?..ja oavsett vad dom heter eller vem som tillverkar dom,så kommer dom i mina ögon alltid att kallas "Bachokilar" så länge dom är i sin nuvarande form o kvalitet! vilket få kiltillverkare överträffar!..om ens nån!?.. jag har provat det mesta i kilväg under alla dessa år och dom enda kilarna som ens kommer i närheten av "Bachokilarna" när det gäller funktion och hållbarhet (nästan dött lopp)framförallt vintertid så är det GEDORE/Ochsenkopf "Alaska" eller ännu hellre enligt mig dess storebror "Labrador"! riktigt jättebra bra kilar! men tyvärr så säljs dom knappt av nån i svea rike!.... kanske nåt för "skogsverktyg" att tänka på! :wink: som ju har goda känningar i tyskland...eller nån annan aktiv handlare kanske!...nu får man ju beställa dom på ebay mm om man ska få några!..vet att det finns en å annan handlare som tar in dom, bla en i Jönköping(Alaska)! men dom är få!

jahapp! vad ska vi kalla dom nu då? "Bachokilar"..."EIAkilar" eller rentutav "SNA kilar"? vad tycker ni?....jag röstar på "Bachokilar"! :wink:


Jag har typ ett dussin smidda aluminium Ochsenkopf-kilar i alla
olika storlekar - dem tycka jag är jättebra - det känns nästan lite
synd "tjonga" på dem allt vad man orkar efetrsom de är så fina -
men de håller rätt bra för det ... .

Finns det bättre kilar alltså - och vilka är de i så fall?

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

mghg  
#262932 Tills något annat bevisas, är mitt antagande att det är EIA som tillverkar nya kilar med Stihl-klistermärke.

Uttrycken Bahco-kil och EIA-kil förekommer båda två, så vad man säger beror nog mest på vad man är van vid. Själv brukar jag säga Bahco-kil trots att en av mina saknar BAHCO-logotyp och istället har "Edsbyn Industri AB" inskrivet i plasten.

För övrigt är Bahco korrekt förkortning av B A Hjorth & Co, inte Bacho :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

palbin  
#263439 Bacho trodde jag också det hette :) - i vilket fall ser man ju numera
Bahco (Bacho) "Made in Taiwan" etc så det är väl inte riktigt samma
som tidigare? (Vilket iofs inget är ... :) .)

Edit: på mitt Bahco (är det ju alltså läste jag nyss - inte Bacho) 130
cm bräckjärn står det faktiskt "Made in Sweden" - trevligt ... .

Avatar Fallback

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

ersker  
#267807 Företaget som tillverkar denna kil heter i dagsläget EIA (Edsbyns Industri AB). Det hette innan det SNA Europe, innan det Bahco, innan det Sandvik och före det EIA igen ;-) Idag ingår det i SNA Europe-koncernen vilket är ägt utav Snap-on. EIA är väl nåt slags dotterbolag idag antar jag.

Den plastkil som nämns i denna tråd är svensktillverkad och det är, förutom logotypen, samma kil oavsett om den är märkt EIA, Bahco, Sandvik eller Stihl. Har man en kil märkt Bahco eller Sandvik har den några år på nacken då kilarna som tillverkas i dagsläget märks EIA eller Stihl (EIA med logotyp och Stihl med neutral logotyp men med Stihl-klistermärke)

EIA tillverkar en mindre plastkil också.

Alla skogshandverktyg som är märkt EIA, Bahco, Sandvik etc tillverkas och har tillverkats på samma ställe - dvs ingen flytt av produktionen har skett.

Fler frågor på det? :-P

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

mghg  
#267829
ersker skrev:Företaget som tillverkar denna kil heter i dagsläget EIA (Edsbyns Industri AB). Det hette innan det SNA Europe, innan det Bahco, innan det Sandvik och före det EIA igen ;-) Idag ingår det i SNA Europe-koncernen vilket är ägt utav Snap-on. EIA är väl nåt slags dotterbolag idag antar jag.

Den plastkil som nämns i denna tråd är svensktillverkad och det är, förutom logotypen, samma kil oavsett om den är märkt EIA, Bahco, Sandvik eller Stihl. Har man en kil märkt Bahco eller Sandvik har den några år på nacken då kilarna som tillverkas i dagsläget märks EIA eller Stihl (EIA med logotyp och Stihl med neutral logotyp men med Stihl-klistermärke)

EIA tillverkar en mindre plastkil också.

Alla skogshandverktyg som är märkt EIA, Bahco, Sandvik etc tillverkas och har tillverkats på samma ställe - dvs ingen flytt av produktionen har skett.

Fler frågor på det? :-P

Trådskaparen tackar för det klarläggande svaret!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

Jacobsen  
#389476 Då får jag sluta slå på mina Bahco :shock:

Avatar Fallback

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

BOGIZZ  
#389525 För att krångla till det lite så kan jag berätta att EIA kommer att upphöra och byta namn till SNA inom kort. Men kilarna kommer att produceras på samma ställe och sätt ändå.. :P :P

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389581 Det var ju lite trist. Gäller det Bacho med?

Avatar Fallback

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

ersker  
#389587 Bahco finns kvar som varumärke inom SNA Europe, men skogshandverktyg och t.ex kilar märkta Bahco har ju inte tillverkats på några år... När EIA återigen blev ett eget bolag byttes all märkning av skogshandverktyg etc från Bahco till EIA. Produkterna är desamma dock.

Avatar Fallback

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

axwell  
#389602 Nu är jag inne på att köpa Oregon-kilar inom kort. Finns bla. å Jula.

Har Oregon en egen produkt eller är även det fd EIA :?:
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... il-721390/

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

Jacobsen  
#389603 Oregon har väl någon egen tillverkning någonstans. Deras kilar är gula och släta.

Avatar Fallback

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

axwell  
#389604
Jacobsen skrev:Oregon har väl någon egen tillverkning någonstans. Deras kilar är gula och släta.


Ja släta med hullingar som motverkar att dom går ut sågspåret bakåt alltför lätt, menar den större på 20 cm.

Avatar Fallback

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

BOGIZZ  
#389624
axwell skrev:Nu är jag inne på att köpa Oregon-kilar inom kort. Finns bla. å Jula.

Har Oregon en egen produkt eller är även det fd EIA :?:
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... il-721390/



Ja dom där Kilarna gör vi inte på EIA i Edsbyn.

Avatar Fallback

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

ersker  
#389625 Jobbar du i Bnäs BOGIZZ? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).