Öppna kategorin

Vad för yxa och kil?

44 inlägg 21601 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267393 3 kilar och slägga har jag kört. Man blir ändå svettig. En kil först i sågspåret, och så två stackade bredvid om den första inte räcker.

Har inte detta i bältet, utan de kastas mellan stubbarna.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

loppan  
#267395 Det enda brytjärnet är bra till är att vända på stockar med hjälp av kroken.

Användarvisningsbild

Fiskars brytjärn

traktorz  
#267404 Har ett Fiskars brytjärn, ovärderligt att ha med vid rotkapning. Först till att skrapa av stammen snö och än mer viktigt jord innan kapningen. Alternativt med en Piasava-kvast och yxa till att barka bort sand och jord inför sågsnittet. På de djupt liggande vindfallna tallarna kan brytjärnet tjänstgöra som kil, vilket ibland räddat sågen från att klämmas fast. Sällan att själva vändkroken behövt nyttjas, den blir till mer nytta om man även kvistar och skall aptera ett vindfälle.

Ref:
♦ Lyftsax, Fällkil & Brytjärn
viewtopic.php?f=109&t=6185&start=2010#p251534

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

mghg  
#267412 Tre kilar bör man ha med sig. Oftast räcker en, men om man behöver dubbla lyfthöjden sätter man in två kilar bredvid varandra och slår växelvis på dem, sedan tar man ut en kil och sätter in den igen med tredje kilen snett ovanpå och slår in dessa växelvis. 6 cm lyfthöjd i fällskäret räcker för att fälla de flesta träd, inklusive de med baklut.

Bahco- och EIA-plastkilar har enligt min åsikt överlägset bäst kvalitet, men ingen kil har obegränsad hållbarhet. De stora Bahco- och EIA-kilarna är 3 cm höga i bakkant och 24 cm långa. De finns även med Stihl-klistermärke på ena sidan och "Made in Sweden" inskrivet i plasten på andra sidan.

Vad man slår med är en smaksak och det finns flera bra förslag i tråden. Liten yxa, handslägga, plastklubba och slagbrytjärn är alla bra verktyg som kan hängas i bältet om man vill. Jag har själv mest använt slagbrytjärn som har fördelen att det är ett lämpligt verktyg när träden är för små för att fällas med stor kil, andra slagverktyg har andra fördelar. För normalstora träd behöver man inte stor slägga eller stor yxa, men tycker man att det är bra att ha med sig en stor yxa i skogen så är det givetvis inte fel att använda den som slagverktyg.

Hur man förflyttar kilar och slagverktyg är också det en smaksak. Vissa personer bär runt på allt i en spann, vissa kastar grejerna från träd till träd, vissa bär på en kil i bältet eftersom det oftast räcker med en kil, och vissa bär alltid på tre kilar och ett slagverktyg i bältet.

Mitt råd är att skaffa sig minst en bra kil och nyttja ett slagverktyg som man redan har. När man prövat några gånger kan man skaffa fler kilar och eventuellt ett nytt slagverktyg samt välja hur man skall bära med sig grejerna.

Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

kallen  
#267646 Har inte alltid bältet fullt med grejer var mest för att demonstrera på bild hur det kan se ut.
Har alltid en liten kil och yxan med då yxan är bra till kbortglömda kvistar osv.

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

anersimyra  
#267649 Många kilar på marknaden har alltför skarpa kanter, de spricker lättare än t.e.x EIA:s kilar som är ordentligt fasade, fasning rekommenderas alltså.. :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

volvo_per  
#267750 Pratade idag med en som hade gjort ett eget brytjärn. Lät smidigare än yxa. Han hade ett brytjärn med en ögla på till vändhaken för att ha och vända stocken vid kvistning och längst ner hade han svetsat på en tyngd typ som en platta att slå med på kilen. Låter det bra? Har man yxa har man ju inget att vända stocken med :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

volvo_per  
#267759
valtra82 skrev:Hej,
Skaffa ett par olika storlekar på kilar, man bör ha med sig minst två i skogen.
Handyxa eller en mindre slägghammare, som du kan ha i bältet rekommenderar jag.
Jag använde själv brytjärn tidigare men tog motorsågskörkort förra vintern vilket jag kan rekommendera även om man huggit mycket tidigare. man får lära sig mycket och byta erfarenheter med andra deltagare.


Okej. Dom använde yxa på kursen va? Hur gjorde dom när dom vände stockarna vid kvistning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

mghg  
#267831
volvo_per skrev:
valtra82 skrev:Hej,
Skaffa ett par olika storlekar på kilar, man bör ha med sig minst två i skogen.
Handyxa eller en mindre slägghammare, som du kan ha i bältet rekommenderar jag.
Jag använde själv brytjärn tidigare men tog motorsågskörkort förra vintern vilket jag kan rekommendera även om man huggit mycket tidigare. man får lära sig mycket och byta erfarenheter med andra deltagare.


Okej. Dom använde yxa på kursen va? Hur gjorde dom när dom vände stockarna vid kvistning?

Man låter tidigare fällda stammar eller dylikt bilda arbetsbänk så att man dels får upp stammen som skall kvistas i behaglig arbetshöjd och dels lätt kommer åt under. Behöver man rulla runt stockar så har man kroken i bältet till hjälp.

Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

volvo_per  
#267901 Okej. Ska ta ner frötallar så svårt att fälla på varandra :( känns inte som man ska orka vända dom med bara kroken :s

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

kallen  
#267906
volvo_per skrev:Okej. Ska ta ner frötallar så svårt att fälla på varandra :( känns inte som man ska orka vända dom med bara kroken :s


Rotstocken på en tall är inga problem att vända med bara kroken om det inte är allt för dålig terräng.

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

anersimyra  
#267907 Varför vända rotstocken :shock: :shock: :grin: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

kallen  
#267910
anersimyra skrev:Varför vända rotstocken :shock: :shock: :grin: :mrgreen:


Såg nu hur dumt det blev, jaja andra eller tredje stocken då om det finns nån ful kvist.

Brukar hur som helst inte ha några problem att vända riktigt grova stockar med kroken, om de inte liggar allt för jävligt till.
Planera fällningen så behöver man nite vända dem utan kan kvista undersidan direkt.

Avatar Fallback

Re: Vad för yxa och kil?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267912 Va, har inte alla träd kvistar ner till fällskäret??? ;)

Kan vara svårt att planera fällningen om man har långt mellan träden.

Användarvisningsbild

Re: Vad för yxa och kil?

mghg  
#267920
Mangan skrev:Kan vara svårt att planera fällningen om man har långt mellan träden.

Att lägga tid, energi och kraft på att flytta massavedbitar eller mindre timmerstockar så att man får till en bättre arbetshöjd vid kvistningen är oftast en besparing av tid, energi och kraft i det långa loppet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).