Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2377 inlägg 766190 visningar 174 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265565


Gjorde en skylt som ska sättas upp imon vid en skogsväg, fåse om
stadsborna läser och förstår, förra året gick det trögt med förståendet.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

elis  
#265568 Du kan prova att göra en militäraktig skylt, t ex "röjt minfält". Säkerhetsavstånd 150 m, minor kan finnas kvar under jord! beträdes på egen risk, Försvarsmakten. Texten ska vara svart på gul botten och så liten att den inte kan läsas förrän du står 2-3 m från skylten. (Det är så försvaret utformar sina skyltar).

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

vetinte  
#265599 Stängsla med skärande taggtråd.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Naders  
#265606 Början till en lysande "gloria" till min vitryska paradvagn...

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

ananders  
#266444 Av lite skrot gjorde jag så att jag slipper använda motorsågen när jag ska fila extrakjedjorna.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#266460 mycket mycket smart. :grin:
nästa steg hade varit att svetsa fast svärdet på en "fot" som bultas i bänken. Det hade gjort att man hade kunnat skifta kedja utan att lossa svärdet från bänken. eller helt enkelt sätta "foten" i skruvstycket.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

ananders  
#266467
molnia skrev:mycket mycket smart. :grin:
nästa steg hade varit att svetsa fast svärdet på en "fot" som bultas i bänken. Det hade gjort att man hade kunnat skifta kedja utan att lossa svärdet från bänken. eller helt enkelt sätta "foten" i skruvstycket.


Jo, nu är det äntligen gjort, har haft detta som mål i sju år nu :roll: , ända sedan jag köpte vedmaskinen.

Får fundera en stund på det där med "foten". Låter inte så dumt. Åter kommer om några år :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#266482
ananders skrev:Jo, nu är det äntligen gjort, har haft detta som mål i sju år nu :roll: , ända sedan jag köpte vedmaskinen.

Får fundera en stund på det där med "foten". Låter inte så dumt. Åter kommer om några år :wink: .

Sju år ska vara en bra tid å fundera på! :wink: Var inte det tiden man jobbade i gammla dar innan man fick fri til det blivande fruntimmeret! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266491
ananders skrev:
molnia skrev:mycket mycket smart. :grin:
nästa steg hade varit att svetsa fast svärdet på en "fot" som bultas i bänken. Det hade gjort att man hade kunnat skifta kedja utan att lossa svärdet från bänken. eller helt enkelt sätta "foten" i skruvstycket.


Jo, nu är det äntligen gjort, har haft detta som mål i sju år nu :roll: , ända sedan jag köpte vedmaskinen.

Får fundera en stund på det där med "foten". Låter inte så dumt. Åter kommer om några år :wink: .

Planering är bra, man ska inte stressa fram någonting. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#266532 Ett enkelt sätt vore att ta en bit plåt som den rektangulären du har på högerkanten. Borra två hål på ena kortsidan, skaffa en mindre plåtbit som passar över hålen (som får agera distansplatta) och borra även hål i denna med första biten som borrhålssmall. Sedan borrar du två hål (längs med svärdet, där du finner det lämpligt) med distansplattan som mall. Addera 2st bultar och du kan nu sätta fast svärdet i skruvstädet och byta kedja utan att behöva lossa svärdet. Ev. får du en för hög arbetsställning. Men detta hade du nog redan tänkt ut. :)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Mannfolk  
#266607 Satte på ett störr luftfilter på en 346:an för att uppgradera litegrann :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Robertberg  
#267733
Mannfolk skrev:Satte på ett störr luftfilter på en 346:an för att uppgradera litegrann :smile:


Luftfilter från en 357a? Är det gjorda några andra ingrepp på sågen? Och viktigtast - Märker du någon skillnad?

En motorsågshållare till traktorn var det senaste jag byggde.
Den föredetta oranga profilen får återgå till skogstjänst, ett slaktat avbrutet brytjärn.





Moterat och provkört ídag, blev bra! Skymmer inte sikten då det sitter en brandsläckare innanför rutan.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#267785 snyggt och smart :smile:
men gör inte som jag gjorde, helt tät ficka för svärdet, den blir fylld av regnvatten när traktorn har stått ute.. :sad:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Robertberg  
#267791 Haha,jag hade planer på att göra en botten också, men orkade inte vara så ambitiös.. ;)

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Blivande snickare  
#267797 Ibland är det bra att vara bekväm av sig! ;)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).