Avverkning (slutavverkning)

Hjälp, jag börjar bli blödig!

36 inlägg 22782 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp, jag börjar bli blödig!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267483 Jag har aldrig haft några större problem med kalhygge, Visst, det är väl inte jättefint men det är som det är. Enkelt och ekonomiskt i de flesta fall.

Igår sprang jag - tränar orientering - genom ett bestånd som är ca 100 år, 5ha, 280 m3sk/ha, G26. Ganska gles blandskog, som ni ser på bilderna. Kommer gran rikligt i luckor. Och jag blev väldigt osugen på att hugga ner just denna avdelning.

Väldigt fin skog att springa i, det är man inte bortskämd med direkt. Finns det några reella alternativ till att lägga ut detta som ett LRK-kontrakt, börjar bli dags? Vad skulle kunna funka istället? Föryngring under skärm? Tror tyvärr inte att det kommer upp någon tall.

(Ursäkta bildkvaliteten, det var skymning)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

ÅsaNisse  
#267488 Känns som att man skulle göra en föryngringsavverkning så att det kommer in lite mera ljus till ytterligare plantor. Jag har själv en sådan avdelning som funderingarna går i den riktningen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267492 Hur mycket skall man ta ned i så fall, hälften kanske? Blåser resten ner? Eller en tredjedel nu, och en tredjedel om 5-10 år och resten om ytterligare 5-10 år?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

jannee  
#267493 Dimensionshugga, som de gjorde förr i tiden. Kvalitetsvirke blir det, men tillväxten lär inte bli optimal.
Risken för vindfälle blir inte onormal.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

ÅsaNisse  
#267495 Svårt att säga med bara en bild. Beror på hur kronorna ser ut , lutningar i olika väderstreck mm. men med tanke på väder och vind kan man ju ta det lite vackert och kanske bara ta 20-25%. Det brukar kunna ge sig lite när man knallar med motorsågen och ser hur ljuset kommer till marken allt eftersom.
Detta är ju sådana jobb som jag helst vill göra manuellt, för det är så lätt att bli filosofisk. När det är dags för nästa omgång avgör ju plantorna. När dom börjar komma så kan man ju ta hälften av vad som är kvar och sedan innan det är risk för att skada den nya skogen får man ta resten. Detta blir ett perfekt hyggesfritt skogsbruk för då är du säkerligen i fas med att gallra lite i de dungarna du redan har fått upp. Jag vet att södra gör föryngringsavverkningar som nästan liknar slutavverkning med fröträd och då känner jag att det blir förfelat.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

alias  
#267497 Har man inte ett etablerat någorlunda jämnt plantuppslag över hela ytan så hade jag aldrig övervägt att köra någon skärmföryngring av gran. Risken att skärmen lägger sig är för stor. Dessutom blir det som nu är etablerade plantor på 0,5-2 meter väldigt mycket förväxande ruggar som inte passar in i skötsel av det som är lägre (har exempel hemma där det sparats hobbar med undertryckta granar på 1-2 meter vid en slutavverkning på fuktig mark, när det nu var dags att röja de planterade granarna som sattes efter avverkningen så hade de tidigare undertryckta självföryngrade granarna tagit fart så jag fick hugga massaved i dessa förväxande grupper)

Farsgubben har testat tallskärm med markberedning och granplantering under med lite varierande resultat (granen har nog haft en del nytta av tallskärmen både mot frost och försumpning, men det är inga jättemängder tall i bestånden). Han har dock blivit mer skeptisk efter Gudrun och Per m.fl. stormar då virkespriserna och avverkningskostnaderna tenderar bli angenämare vid planerad avverkning än vid upparbetning av vindfällen.

Utifrån hur det ser ut på bilderna så hade jag valt att köra en grotanpassad föryngringsavverkning och därefter högläggning och plantering med stora barrotsgranar (ser ut att vara frisk till fuktig mark).

Bara mina fem ören - finns säkert någon som tycker annorlunda.

PS. Som f.d. skogsbruksplanläggare så har jag blivit lite skadad så tillvida att jag har svårt för ojämna bestånd (blir ju en kompromiss både att beskriva och att föreslå sköteselåtgärder för). DS.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias mån 24 feb 2014, 17:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

skogsmullemats  
#267499 Hugg en trädlängd i norra kanten så frösår sig granen och gräset hålls tillbaka i skuggan. Upprepa efter något år. Riset hamnar i det som står kvar som gödsling om du fäller mot söder. Bara ett förslag!

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

80-90  
#267501 Håller med föregående talare

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Flax12  
#267520
skogsmullemats skrev:Hugg en trädlängd i norra kanten så frösår sig granen och gräset hålls tillbaka i skuggan. Upprepa efter något år. Riset hamnar i det som står kvar som gödsling om du fäller mot söder. Bara ett förslag!

Vi har lagt till 3-5år på ovan. Är 12 år sen första avverkning nu funkar bra. Hugger på "östra" sidan hela tiden så det blir bra med frö (västlig vind härskar här större delen av året). Är på en ganska fuktig mark men inte något stort problem med vindfällen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267528 Berätt mer Flax, har du några bilder? Hur länge dröjer det innan det kommer upp och ni tar nästa? Vad har ni för ståndortdindex? Får ni någon tall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Flax12  
#267533 Inga bilder men kan bli en tur på det hållet imorgon så då kan jag nog ordna. Runt 5 år har vi väntat mellan gångerna. Det är en G24 med ca 40% tall i. Blir mest gran och löv men några enstaka tallar hittar oxå upp. Det hela började med att det närmaste beståndet slutav av tidigare ägaren och dom lämnade skärm av gran som faktiskt stod kvar. Den gick bra den föryngringen så därför började vi exprementera vidare.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Mojjen88  
#267569 Lätt att bli blödig i den här branschen,har väl att göra med omloppstiden kontra vår egen livslängd.Har inte riktigt kunnat smälta mitt 3,5 ha kalhygge från i höstas, fast jag vet att det inte gick att göra nåt annat pga begynnande röta 8)

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

JensSkoog  
#267579 Här kastar jag mig med i tråden! Vil mycket gärna se hur du välger göra det Mangan. Gillar hur Flax och skogsmullemats tänker, men har inte gjort på det sättet själv.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267629 Blädning verkar ju inte så svårt. :-)

http://skogen.se/tips-rad/kontinuitetss ... m-bladning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, jag börjar bli blödig!

JensSkoog  
#267685 Det som beskrivs där är ju inte annat en vad min morfar gjorde, och vi kallade det pluckhogst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).