Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 224591 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267535 Ok. Var sitter denna avtappningsslang? Jag ska kolla motsatta sidan lite närmare i morgon. Om vi nu förutsätter att jag hittar pluggen, vad för olja ska det då vara?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

rikard_e  
#267543 häftigt! va fick du ge?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#267559
Seb macahan skrev:Ok. Var sitter denna avtappningsslang? Jag ska kolla motsatta sidan lite närmare i morgon. Om vi nu förutsätter att jag hittar pluggen, vad för olja ska det då vara?

Brukar vara 80-90, på rottnekranen sitter påfyll rakt fram en insexplugg.
På Cranab som sitter på Gremo, mittemot glaset.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Tosca  
#267560 Slangen sitter i bottenlocket under vridhuset, sen är den utdragen i ett hål i tornfundamentet och fäst mot en plugg i vridhusets sida.
Om det ser ut så på din vet jag däremot inte, Tigercat kan ju ha löst det på något annat sätt.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Tosca  
#267561 Nu väntar vi på facit från någon som redan kör H09...

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#267564 Grattis till snyggt ekipage måste man ju säga med, å lycka till.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

aalg  
#267585 Blir roligt att läsa om hur allt kommer att fungera :)
Hoppas det går bra och att maskinen håller fint... Håller med föregående och önskar lycka till :)

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267600 Ett tips när du stöter på vresiga grenar och det tar stopp så backa lite mata igen och öppna knivarna precis när du kommer fram till grenarna. Då knäcker man oftast av dom. Brukar vara samma med lärarinnor då man hugger björk. Jag som har ett ännu klenare agg än dig, Keto Forst, får göra det rätt ofta. Kanske man skulle slipa knivarna :oops:

Är som du en nybörjare med skördare. Satt första passen med boken i knät för att kunna köra alls. Är ju lite knappar att hålla rätt på :grin: Men det går rätt fort så får man upp produktionen. Men nåt proffs blir då inte jag iaf. Man blir snabbt ödmjuk när man ser en duktig kusk köra.

Men kul är det :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267608 Min ambition är nog att bli proffs :???: , men vi får väl se hur det går. Tipset med knivarna har jag provat (tro mig jag har sett mer youtube klipp på skördare in action än vad som är hälsosamt). Jag lyckas ändå inte riktigt få till det men det handlar nog om timing och känsla när man ska och inte. Jag har ju inte kört mer än kanske 6-7timmar än.
Jag har boken (böckerna) i knät. Sen la jag ganska mycket tid i DASA manualen redan innan jag fick maskinen. Dasa har en knappvisnings meny, den är guld värd.
Jag får inte knapp 1 att bli massaved. När jag går in i manuella inställningar och skriver in längd 300cm på knapp 1/gran. När jag trycker in knapp 1 får jag en knapp med ett streck över på displayen. Knapp 2 som jag satt som timmer 370cm funkar. Kan det ha något med diameter inställningar att göra? Dessa har jag inte rört och inte hittat var man ändrar heller. DASA4. Eller ska man lägga upp knapparna i den förväntade apteringsföljden: 1=förmodad stock 2=förm stock 2, 3=massaved 3m etc ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267671 Oljepåfyllningen på Mowi 900 sitter uppe på kranplattan. under handskarna som jag la där när jag letade om en tapp eller skruv :oops: . En plan insexskruv. Avtappningen sitter snett under siktglaset. Och oljan ska vara G5 80-90 ca10L.
Härligt att man lär sig något nytt varje dag........

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#267724
Seb macahan skrev:under handskarna som jag la där när jag letade om en tapp eller skruv :oops:


:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267738 Ja jag vet Totte, Visst är det för bedrövligt? Men jag bjuder på den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267741 Men nu återstår frågan om Dasa. Ingen som vet vad knappen med ett streck över betyder? Jag har i alla fall inte lagt någon handske över datorn............

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#267762 På min maskin måste du knyta förvalet på två ställen, ett i maskininställningar och ett i apteringen.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#267771 Ska jag tolka detta så här: Ett förval görs i datorn typ Dasa, för att knyta i hop detta med maskinen så måste du ändra något i någon box på maskinen?
Jag läser i Dasa manualen och vad jag kan tänka mig är att jag inte ändrat något i matriserna i Optimization builder som Dasas matrisprogram heter. Där kanske jag måste ställa in olika diametrar och längder. kan jag vara något på spåren

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).