Uppvärmning

Elda med flis, är det lönt?

62 inlägg 76373 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97523 Är det ingen som känner någon "höjdare" från S+MP+V som kan fråga om detta? Samma sak för kvartetten M+C+Kd+FP?

Är väl läge och få svar på om hur de olika blocken ser på att beskatta privatpersoner som satsar 100 tusentals kroor på att gå över till förnyelsebar energi. Alldeles oavsett flis, ved, vind eller trampcykelgenerator

Åtminstone Miljöpartiet borde väl ha en åsikt?

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97524
Uvskogen skrev:Är det ingen som känner någon "höjdare" från S+MP+V som kan fråga om detta? Samma sak för kvartetten M+C+Kd+FP?

Är väl läge och få svar på om hur de olika blocken ser på att beskatta privatpersoner som satsar 100 tusentals kroor på att gå över till förnyelsebar energi. Alldeles oavsett flis, ved, vind eller trampcykelgenerator

Åtminstone Miljöpartiet borde väl ha en åsikt?


Sant så sant!!

Har lite connection med en tjej som sitter i riksdagen för C!

Kanske skulle skicka henne ett mail?

V

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

axwell  
#97549 Man skulle väl som skogsägare applådera alla inlägg som bejakar användning av skogsprodukter, men

Vesslan skrev:Självklart så kommer värmepumpen att vara ett bättre alternativ om elpriserna håller sig låga MEN är det verkligen nån som tror på det??? Vi såg ju enorma priser i vintras när det var som kallas o folk förbrukade som mest!

Räknade lite på vad en värmepumpsanläggning skulle kosta som ger 50kw (vilket den pannan jag ska köpa ger) o ett sånt system kan inte konkurrera med flis, varken i inköp eller drift!


här har alla nyanser blivit kolsvarta eller kritvita. Det kan i vissa bergvärmebrunnar vara så att verkningsgraden går ned något i april om de utnyttjas optimalt och att de inte har rörligt grundvatten.
Min anläggning har bara ca en tredjedels djup(52 meter) mot det normala, inga som helst problem med effekten(5 kW), elpatronen har aldrig behövt gå in under de senaste 20 åren, visserligen har huset smarta energilösningar men 170 m2 värms upp i mitten av Sverige.
Genomsnittet för värmepumpen de senaste 10 åren ligger strax under 2000 kWh/år, inkl. tappvarmvatten.
En av Tulikivis minsta täljstenskaminer tillför komfort-myskänsla.

Gratis har det inte varit eftersom man genom åren fått betala extra hög fastighetsskatt pga bergvärme och golvvärme.

Känner inte till något fjärrvärmeverk som enbart eldas med flis, samtliga nyinstallerade inom min region har pellet som bränsle.

Jag har mao ett angenämt problem; det går inte att räkna hem någon ytterligare besparing som solceller, solvärmepanel, vindsnurra eller ved-/flis-/pelletpanna.

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267518
Storken skrev:Jag har nyligen satt in fliselning och jag måste säga att det funkar nästan oförskämt bra !
Det blev en Gotfire 25 kw och en Combifirepanna med ackumulatortank.
Just nu har jag ett förråd på 600 l, men jag håller på att fila på ett större i form av en lastväxlarcontainer med skrapor i botten. Samma system som finns på en del mindre fjärrvärmeanläggningar.

Visst blir det ganska dyrt, men driftkostnaderna blir låga.
Fast det är klart, ska man köpa allting nytt så går det ju inte.. :lol:

Urgammal tråd men måste ställa lite frågor då jag funderar på flis.

Hur länge räcker ditt förråd? Hur stor yta värmer du?

Funderade på om man i så fall skulle ha en ficka på ca 2 kbm och ha flis i storsäckar på 1,5 kbm som töms i fickan.

Låter det helt korkat?

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267542 Nä det ska nog funka!

Hos mig skulle det innebära en säck var tredje dag vid -20!

Det gäller bara att ha många säckar......
V

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Bax  
#267566 Det låter inte helt korkat, men har du möjlighet till större förråd så satsa på det.
Jag har ungefär samma förbrukning som Vesslan har.
Mitt förråd är på ca 15m³, så det blir ca en månad mellan påfyllningarna beroende på utetemperatur.
Nu kommer vårsolen så då blir det lite längre mellan fyllningarna.

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267598 Hur stor yta värmer ni upp? Har bara ett litet hus på ca 120 kvm + garage på knappa 60 men det ska nog ökas ut lite. Fast huset är ju inte det bäst isolerade.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Bax  
#267632 Mitt hus är på ca 130m², byggt på trettiotalet.
Verkstan är på ca 120m² och jag håller 8-15°C där.
Pannrummet är i verkstan och sedan har jag kulvert in till huset.

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

vedklyvaren  
#267758 jag har eldat med flis i ca 10år nu och mitt hus på 230m2 i 2plan med ca 25 grader konstant
min erfarenhet är att problemet är på sommaren när man har litet värme uttag om man har en anlägning som inte tänder släcker automatiskt
hade först en finsk sätötöli som var av myket bra kvalitet i 8år men som arbetade med underhålsfyr och med ett föråd på 800lit men det blev bakbrand ibland på sommaren så att
sprinklern löste ut och jag tyckte man fylla på flis för ofta var det kalt så blev det varje dag

köpte en fröling 48kva med fjädermatare 3.5met o aktankar på 4400lit för lite över 2år sedan nu
helt fatastiskt haft ca4-5 driftstopp på hela tiden och fyller på flis 3gån per år ca15m2 var gång

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

Stensebygaard  
#267784 Vi har eldat med flis i runt 35 år - nästan bara bra minnen. Dom sista tre åren i ett Baxi Multi Heat 2.5 med 600 liter magasin och syre-kontrol. Användar 60-70 kubikmeter per år för att värma ca 300 kvm gammal bondgård (från 1890 - renoverat och isolerat på 70-talet). Skal fylla på flis två gangar värje dag när det är rigtigt kalt - annars bara een gång per dag. På sommaren eldar jag bara en dag i veckan. Har 2500 liters ackumulatortank och komplettterar med solvärme för varmt vatten (dusch ock sånt). Huggar flis själva med en Edsbytuggen - "model liten" fran mitt åttiotal och en runt 100 hp lantbruks-traktor. Vi bruker bara "törr" flis = god och ren forbränning med väldigt lite aske. Vi gör vanligt bränna i 1m bitar som vi klyver så det kan gå i huggen (max 25 cm). Sen torker vi det som vanligt bränna - dvs en til två somrar. Fliser bara en gång per år - ca medio september. Enkelt och bekvemt når man har egen skog, maskiner (tx lantbrukstraktor), gott om plats och tycker om att arbeta i skogen. Annars är det mycket arbeta och dyrt i maskiner. Jag skulla nog också anbefala et större magasin.

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268883 Jag har ett gammalt hus på ca. 130m2 rätt så dåligt isolerat. Har pannrum i samma hus som
garaget, lite värme på i garaget och vattenburen aerotemper som jag slår på när jag ska vara
där. Jag eldar flis i en 40kw Veto-stoker med Vetopanna. Har ett flisförråd i rummet intill där
vi flisar in direkt och sedan fyller manuellt var tredje dag. Eldar ved på sommaren p.g.a att
det inte är någon tändnig på anläggningen. Det har funkat utan något problem. Hittils i.a.f...

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

rejser  
#704681 Tänkte jag kör lite trådnekrofili

Vi funderar på att ändra värme-systemet för svärmor som bor i boningshuset. Det är idag vedeldat.
Då går tankarna till bergvärme eller flis. Utrymme och trä har vi ju. Plocka in en flistugg en eller två gånger om året är ju inga problem.
Flispannan har ju behov av lite asktömning och dylikt, men sköter ju sig själv.
Bergvärme är lite mer fit and forget som jag fattar det.

Lönar det sig att köra med flis kontra berg när man ändå får göra en hyfsad nyinstallation?
Jobbtid och trä finns ju.
Men ved är vi sjukt trötta på.

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

jannee  
#704684 Är inte speciellt mycket mindre arbete med flis än med ved.
Största risken med flis är eventuella mögelsporer, fuktig flis som lagrats fel.
Driftskostnaden för bergvärme är mindre än kostnaden av att hantera flis.
Tänker då på tillredning, lagring, transport, framtida sotningar.
Nu räknar jag efter dagens elpriser
Räkna med att behöva byta kompressor efter ca 20 år, Stoker - panna hur länge håller detta ?
Du är lika beroende av el oberoende om du har bergvärme eller eldar med flis.
Jordvärme ger mer energi än bergvärme - billigare.
Kan du gräva själv kostar inte slangen så många kronor.
Mer bekymmersfritt med berg/jord, dock troligtvis en betydligt högre anläggningskostnad.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

rejser  
#704687 Hur menar du beroende av elen i detta fall?
Att driva runt pumpar/skruvar osv är ju självklart, men vid flis eller ved har vi ingen elpstron att slå över till om det tryter.
Samt, borde det inte vara mindre jobb med flis än ved? Stor hall, flisa rakt in det man hämtar.
Inga pallar, säckar, klyvning. När man ska ha över det till huset tar man skopan och tippar i.
Eller så är det i mitt huvud

Vi tänkte också jordvärme, men ligger berg under så det blev tydligen inte bra då man knappt kommer ned 50cm där den skulle behöva ligga.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Henrik-  
#704700 Då hade jag borrat rejser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).