Skördare

PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

49 inlägg 22723 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264344
Seb macahan skrev:Skogsola. Är här i Finland? Eller var är du och i så fall vart står detta?


Nej jag är här i Värmland. Skördaren jag är med har fått gå igenom hela processen. Själv bryr jag mig inte. Finns ändå inte lönsamhet i gallringsskotningen. Underentreprenör åt skördaren vägrar jag att vara för de brukar konka rätt ofta. Men min gamla Gremo går på miljöolja och har nog gjort så sen den var ny.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#264348 Nu är det inte en skotare jag funderar på. Miljö motor är det väl i en 07:a? Inte senaste steget men alla skogsmaskiner som går är väl inte nyare än 07:or...... Det blir tufft o hålla sig med splitt nya maskiner hela tiden bara för att hålla certifieringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#264349 Tanken är att köra mest åt mig själv men även nått mindre jobb på vinterhalvåret. De flesta skogsägare här hemma är certifierade så man får nog se till o bli det.

   TS
Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264351 Nej man måste inte ha ny maskin, bara den uppfyller kraven med miljöolja och propylenglykol. Men om man köper en ny ska den ha den senaste miljöklassningen eller nåt sånt,ganska säker på att ja läst/varit på någon föreläsning/kurs om det.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#267510 Någon som provat Agrol zinkfria mineral "sköljolja" för att sedan gå över till hel-bio? Och där efter gjort oljeanalys?

   TS
Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

torpöbo  
#267517 Bioolja är ett skit, speciellt om maskinerna står i perioder. Detta då denna enligt min erfarenhet bryts ner av fukt. Hade en skördare ett tag, fick packa om flera packningar och pumpar pga. att oljan hade "kocksat" på ytor i nära anslutning axlar när luft och vatten hade möjlighet att slinka in.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#267519 De första bio-oljorna var det mycket strul med. Dessa var framställda av raps tror jag och det gick man i från då många upplevde stora bekymmer. De nya oljorna ska vara mer eller mindre befriade från dessa "bieffekter". Hur länge sedan var det du testade? Och hur gammal var maskinen. Man har ändrat gummisammansättningen i mycket packningar i nyare maskiner.

   TS
Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

torpöbo  
#267526 Var för några år sedan på en cat 550 ca 14000 timmar o 10 år, med 4 år gammalt aggregat. En läcka var i aggregatet runt en kolv där det byggt på koks på kolvstången. Körde statoil hydraway 32 om jag inte mins fel, på rekommendation av Cat.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

anersimyra  
#267534
Seb macahan skrev:De första bio-oljorna var det mycket strul med. Dessa var framställda av raps tror jag och det gick man i från då många upplevde stora bekymmer. De nya oljorna ska vara mer eller mindre befriade från dessa "bieffekter". Hur länge sedan var det du testade? Och hur gammal var maskinen. Man har ändrat gummisammansättningen i mycket packningar i nyare maskiner.
Jag tänkte slå bioolja i min Avesta hydraulvagn, de levereras med " vanlig " olja. Enligt Avesta skulle detta troligen fungera, med förbehållet att inte minsta lilla rest av originaloljan fick finnas kvar. :???: :???:

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#267540 Jag tror detta beror på: I vanlig mineralolja har man ~600-800ppm med zink, zinkens egenskap är att smörja och "hålla i hop" oljan. Blandar man zinken med bio-olja så kan det klumpa sig och skapa "fläckar" med trögare olja och sämre egenskaper. Kör man men en tvättande olja så har den inget zink 0ppm men är dock en mineralolja. Tvättar man systemet med denna olja tömmer ut och fyller på med bioolja så kan man komma ner på 40-70ppm tror jag. Detta ska förhindra skadliga effekter av fläck syndromet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

anersimyra  
#267563
Seb macahan skrev:Jag tror detta beror på: I vanlig mineralolja har man ~600-800ppm med zink, zinkens egenskap är att smörja och "hålla i hop" oljan. Blandar man zinken med bio-olja så kan det klumpa sig och skapa "fläckar" med trögare olja och sämre egenskaper. Kör man men en tvättande olja så har den inget zink 0ppm men är dock en mineralolja. Tvättar man systemet med denna olja tömmer ut och fyller på med bioolja så kan man komma ner på 40-70ppm tror jag. Detta ska förhindra skadliga effekter av fläck syndromet.

Det får bli produktblad och en literflaska med bioolja att visa upp på min ära.. :shock: :smile:

Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267567 Du kan ju säga till cert. mannen att du har bio olja fast du har mineral. Det gjorde jag och det bra. De tog alldrig några olje prover.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#267574 Skulle man nu köra den "fulingen" och luras så kan jag ju lika gärna lura uppdragsgivaren och säga att jag är certifierad och dra till med ett cert.nr.
Nej, ska jag göra det så ska det vara ordentligt, annars kan det kvitta. Sen om det är bra för miljön eller något annat det kan vi ju diskutera...

   TS
Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Kse  
#323393 Hur gick det med certifieringen?
Fick själv ett brev idag om krav på PEFC certifiering from. 2016.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

finskpinne  
#323412
bodaedet skrev:Vet inte hur våra Finska vänner har det, men våra Norska bryr sig inte om detta med bioolja. Vilket märks på livslängden på pumparna!


Nä här i Finland är det nog ingen som kör med bioolja... Kan ju finnas någon enstaka maskin som går med bioolja men det är nog en maskin som köpts begagnad från Sverige och entreprenören inte velat byta oljan...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).