Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster, service

107 inlägg 78122 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258980 Tack. Ska titta på det. Ska montera ihop maskinen först. Ser fortfarande ut som på bilderna ovan.

Vet nånn hur mycket fett det ska vara i diffen fram. Vilken typ av fett ska det vara?

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

ulfgustav  
#262563 Diffen fram är permanent smord enligt kille på vimek

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#263682 när jag renoverade min diff borrade jag dit en fettnippel, det skadar inte att smörja den någon gång. Kännslig klump! jag fyllde min väldigt full med snäckväxel olja eller tunnt fett.

Slängde bort min parkeringsbroms för flera år sedan! klen dålig mekanisk skit, och glömmer du den i så är det säkert då du kör långt och eldar upp den, min håll aldrig i backe med lass på.

Bättre med en snabbspännare som alltid får hänga på styret och dra åt på den starka hydrauliska handbromsen :)

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#263706 du kan kanske se lite hur hydraulpumpen sitter på bilden, men dom nyare har en större pumpen direktmonterad på vevaxeln

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

norrhed  
#264945 Har skaffat en äldre Vimek Minimaster 101, Årsmodell 2000.
Växellådan låter inte så trevligt...
Det blir väl och öppna och titta hur dreven ser ut.

Ska växelföraren vara "glapp" längst ut?
Jag kan flytta spaken ca 4 cm utan att den ändrar läge i växellådan!? :???:

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

ulfgustav  
#264972 Hej
Vad jag förstår så skall växelföraren vara riktigt precis, du märker det främst i startläget, det behövs väldigt lite rörelse för att få kuggkontakt och att "borsta" tänderna är inget att rekommendera, dessutom så har du där microbrytaren att ta hänsyn till

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#265347 Du får lyfta på växelådslocket och kontrollera växelföraren, den är bara en äggformad plåt som skjuter dreven, den brukar bli sliten.. och så ser du lätt kuggdrevet som blir fördärvat om man växlar när det skrapar.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

norrhed  
#265585 Ska öppna växellådan. Jag har skruvat bort bultarna från växellåds-locket.
Ska man lossa växelföraren eller låta den sitta kvar i locket?

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

norrhed  
#265776 Jag lät växelföraren sitta kvar i locket, knackade upp locket
och så här ser dreven ut :-(

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265785 Ja jäklar, man ser tydligt skador i kanten på drev, kommer säkert från misshandel vid växlingar. Tänker du byta till nya drev? kan ju gå att köra nåt år till om du slipar till kuggarna. Verkar ju ändå vara minst 75% kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

norrhed  
#266454 Idag besök hos Vimek i Vindeln;
Nytt drev och växelförare införskaffad. Ska bli intressant att se om variatorn går att få loss för att enkelt kunna byta drevet...

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#266740 kolla så att axeln är ok som kugghjulet glider på, där sitter inborrat en fjäder med kula som ska klicka i när växeldrevet är i rätt läge vid varje växel

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

norrhed  
#267508 Skall kolla!
Har ny kula och fjäder ifall den saknas...
(brukar vara vanlig orsak till att växel "hoppar"ur)

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

PTT  
#267512
norrhed skrev:Jag lät växelföraren sitta kvar i locket, knackade upp locket
och så här ser dreven ut :-(


Det där såg ju inte så farligt ut. När jag renoverade min låda så fattades halva primärdrevets kuggbredd... Det var inte heller smidigt att få lådan helt ren från metallspån invändigt så det slutade med att jag plockade ur alla axlarna (och därmed de flesta lagren) för att komma åt att torka ordentligt rent.
Till variatorn rekommenderas en stor avdragare som används med stor försiktighet i kombination med uppvärmning. Kombinationen stålaxel och aluvariator är lite lurig. :!:

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

norrhed  
#267812 Nytt foto rakt uppifrån

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).