Föryngring

Tall, torvmark, T18

43 inlägg 27662 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tall, torvmark, T18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266678 Jag tycker inte jag hittar så mycket info om hur man föryngrar på svaga torvmossar. Detta är i södra Sverige, mellan Borås o Göteborg. Har lite olika mossar med tall runt 100 år, en del kanske uppåt T20. På de svaga står de gallring, de lite bättre kan det bli dags för avverkning.

Men hur får man upp ny skog, hur gör ni andra i sådana lägen? Fröträd och hoppas på naturlig föryngring? Går det att göra markberedning?

Tanken var att sköta detta manuellt (om det blir tid), så markberedning undviker jag om möjligt. En hel del älg, så plantering känns inte rätt heller.

Hur hade ni gjort?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

clasandre  
#266685 Är det dikat
från början? Om så är fallet så har den som gjorde våran skogsbruksplan Att Det Kan Behövas Skydds dikning OM Dikena Är Dåliga :)

Sen skulle jag gissa att högläggning skulle vara de bästa :)

Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266706 Nej, inte dikat. Kanske några gamla diken på sina ställen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266726 Har några hektar dikad torvmark barrblandskog som klassats som G18, där har jag provat två olika metoder;
1) traditionell föryngling samt harvning och plantering av gran
2) skärmställning av tall och försök till självföryngring utan markberednng

Den traditionella föryngringen gav mycket lövuppslag, dags för andra röjningen nu, lövet växer snabbare än granplantorna

Skärmställningen har jag kompletterat med behandlade plantor, 1000 st/ha, inget lövuppslag och god föryngring. Dags nu att avveckla skärmen men jag väntar på bättre priser.

Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

alias  
#266766 Vad har du för fältvegetation på mossarna?

Hur djupt är torvlagret?

Har själv en "marksond" av armeringsjärn med ett ringformat handtag som trycks ner i mjuk mark för att få reda på djup till fastmark. Tror den är ca 1 meter lång.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

Chainsaw Charlie  
#266790 Detta är nog det som vållar mig som planläggare störst huvudbry vad man ska göra med sådana mossar. Den feges utväg är att göra naturvård av dem. Tallmossar + björkkärr brukar bli ~5 % av arealen på en fastighet och sen är saken klar.

Men ibland stöter man på fastigheter med en stor andel mossar, alternativt mossar med väldigt grov och fin tall som vore synd att offra till moluskerna. Då blir det till att fundera på hur detta ska föryngras i framtiden.

Några förslag:
Plockhuggning/luckhuggning där en stor mängd björk lämnas som vattenpumpar. Föryngring kommer så småningom i luckorna även om det kan ta mycket lång tid.

Fröträdställning och fläckmarkberedning med grävmaskin. Markberedningen syftar till att skrapa bort det ofta tjocka skiktet med skvattram och frilägga torv som tallfröna kan få fäste i. Grävmaskinen kan samtidigt passa på att rensa gamla diken. Fungerar dåligt om mossen är allt för blöt.

Trivs granen så vandrar den förr eller senare in vare sig du vill eller inte. Då är det bara till att stegvis glesa ut skärmen. Men jag antar att du pratar om skvattrammossar där granarna bara blir ruskor medan tallarna kan bli rätt så resliga?

Det sämsta du kan göra är att slutavverka alltihop. Har sett exempel på det och den marken ser i stort sett steril ut.

Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266792 En viktig parameter är "hur tjockt är torvlagret" såsom alias skriver. Sedan beror det ju på hur det ser ut såsom Chainsaw chalie skriver.
Troligen mår alla torvmarker bra av en dikningsåtgärd om man vill producera skogsråvara, volym m3sk. Men om det är torvmossar med holmar och öar i en större våtmark torde skogsbruk i vanlig bemärkelse vara att glömma. Här ska du i så fall inrikta dig mot naturvård orört.

Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267012 Dikning blir nog besvärligt, alla aktuella mossar delar jag med grannarna.

Hugga ner alltihop är mitt sista alternativ,det skall tydligen vara svår att få upp något då. Gallra om och om igen och hoppas det kommer nytt? Rätt så homogen skog tycker jag, vet inte om det kommer så mycket nytt egentligen. Kanske lite gran, men det vet tusan om de trivs där.

Kanske hinner jag fota lite imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

alias  
#267279 Vet att jag tidigare på detta forum rekommenderat boken "Torvmarksbeskogning på Sunnerbo Revir" av Birger Ljunghammer (Skogsstyrelsens förlag, ISBN 91-88462-16-1).

Tar framförallt upp askgödselns effekter för föryngring och virkesproduktion på torvmarker.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267346 Har tagit lite bilder olika mossar. Data är från en sex år gammal plan, det har väl inte hänt så mycket på dessa år, kanske.
DSC_0019.JPG

DSC_0022.JPG

DSC_0026.JPG

DSC_0031.JPG


(orkar inte vända bilden rätt)

Jag vet inte, men åldern verkar lite höftad. Annars är det ju avverkningsdags inom 10-20 år. Kanske en förberedande avverknings/gallring? Det kommer ju gran under, kan det bli något av det? Väldigt dåligt med tallplant, men måste nog vara öppnare för att de skall bli nåt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267356 Intressant att fundera kring! Tycker det påminner om min avdelning men jag hade mer gran och mer småplantor. Måste ställa fler frågor;
Vad är det för markvegetation? det ser ut som gräs eller är det skvattram? Hur tjockt är torvlagret? är marken blöt? hur långt ner är grundvattennivån? går dikena att rensa upp? finns några delar med bra självföryngring?

Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267360 I den mossen som är T16 är det lite skvattram i vissa delar annars är det gräs Ingen aning om hur tjockt torvlagret är. Blött nu, men normalt är det bara lite småfuktigt. Man kan inte gå med gympadojor utan att bli blöt, men stövlar behövs inte heller, Ja, utom i kanterna förstås. Självföryngringen är så bra som du ser på bilderna, gran bara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267374 Kul att du har Skvattram på dina marker! Här är den ganska ovanlig, vet bara ett ställe den växer häromkring. Ganska ovanlig på västkusten - är mest en östsvensk växt, vi har Ljung istället.

Till din mosse. Har själv liknande fläckar här och var, och det finns nog bara två vägar att gå: Blädning eller låta det vara.

Tror inte det är meningsfullt att plantera i sådana marker.

Avatar Fallback

Re: Tall, torvmark, T18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267392 Nu ljög jag, det är ju inte skvattrram, utan pors, såklart. Som ernst säger, skvattrram växer österut.

Blädning kan jag tänka mig, men vad innebär det i praktiken på dessa mossar? Verkar som T18-mossarna är gallrade en gång.

Är det något problem att sommargallra, med tanke på röta på dessa marker?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tall, torvmark, T18

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267435 Det ser ju ut att vara tall framför allt så då kan du avverka vilken årstid som hellst. Men bärigheten kan ju vara sämre på sommaren, sedan ska ju virket ut inom 6 veckor från fällningen., gäller hos oss i alla fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).