Skördare

Problem med kvistknivarna SP Aggregat

8 inlägg 6377 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med kvistknivarna SP Aggregat

vsm  
#267038 Hej

Då va det dags att få känna på maskinen en heldag idag då veckor av reparationer förlöpt ,,

Kan någon ge mig lite tips på hur jag bör slipa kvistknivarna ? Jag upplever att jag kvistar tall med bra resultat även grenar grova som 6-8 cm. Men när jag tar en gran så stannar matningen för ingenting tycker jag, visst sitter grenarna mycket tätare på gran men dom är ju betydligt klenare. Kan det ha med någon slipvinkel eller dyligt att göra ??

Tacksam för svar.

Gustav



   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med kvistknivarna SP Aggregat

Fredrik Reuter  
#267043 Hej,
Måste bara kolla först, har du individuella kvistknivstryck per trädslag?
I så fall kan detta vara en orsak och mycket kan också göras med trycken.

Personligen så tycker jag det funkat bäst med skaplig motegg. Så eggen nästan är i luften när det kvistar. Sedan har jag fått tips om att alltid använda hård skiva när man kör med vinkelslip. Detta ska vara för att inte få en för avrundad egg.

Avatar Fallback

Re: Problem med kvistknivarna SP Aggregat

vsm  
#267060 Hej
Tror inte kvisttrycket är individuellt , har en Dasa 380 i maskinen och har mig att det är ett bestämt tryck.

Gällande motäggen kan det vara lämpligt med 3-5 grader då ?

Gustav

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med kvistknivarna SP Aggregat

Fredrik Reuter  
#267084 Ok!
Jag kan inte svara rakt av på vinkeln. Det beror också på hur aggregat och kniv ser ut och är utformat. Sedan också årstid och främsta trädslag man kör. Om du har problem med gran just nu i ofruset virke så kanske moteggen är för stor, alt för slöa knivar. Du kanske kan testa att slipa upp dem som de är och iaf inte öka moteggen. Testa och se.

Avatar Fallback

Re: Problem med kvistknivarna SP Aggregat

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267321 Om du inte kan justera knivtryck separat per trädslag så justera trycken så att granen löper bra igenom.
Tallen är "snällare" med sin inställning.

Bifogar en slipinstruktion för ett 740 aggregat

Användarvisningsbild

Re: Problem med kvistknivarna SP Aggregat

Fredrik Reuter  
#267331 Hej,
Kanon med instruktion Simba!
Sedan vet jag inte vad ni andra säger men jag tror släppningen spelar roll också på insidan kniven, speciellt på ofrusen gran som riktigt kan suga fast i kniven. Släppningen bör bli mindre med tiden.
Mått 2 på bild B i bilagan är det jag talar om.

Avatar Fallback

Re: Problem med kvistknivarna SP Aggregat

vsm  
#267363 Tack för tips och instruktioner !!
Dock blev min slipning imorse förgäves då jag fann apteringsdatorn trasig när jag hoppade in glad och lycklig i maskinen :(
Så snälla om ni vet någon som kan ha en Dasa 380 burk liggandes eller åtminstone en display så tipsa !!! Kanske vet ni någon som grejat mycket med dessa datorer som jag kan rådfråga .
Tack på förhand.
Gustav

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med kvistknivarna SP Aggregat

skogsjan695xl  
#267487 Skruva isär datorn själv. Är väldigt vanligt att en kontakt inuti där släpper lite och kan då bli flimmer i skärmen. Är en ganska lång kontakt med en grå kabelmatta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).