Öppna kategorin

borg tror inte på lantbruket.

151 inlägg 48455 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266977
Bild

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/reko ... erden-7729

Alliansen lär få fortsätta som tur är, vad är alternativet?

Elmia
Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

ryared  
#266990 Ha, ha det tror du Slurfi. Dom har ju rekordlåga siffror. Sen så är det väl inte så konstigt att kommunerna ökar sina intäkter då vi har ökat lavinartat i antal invånare. Frågan är vad som blir över efter alla kostnader? Det är ju som att säga att vi har fler i arbete. Frågan är hur många det är som är utan arbete.

   TS
Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267002
tallen100 skrev:Kanske läst om dom som är mindre lyckligt lottade i samhället,? dom har visst ökat dom senaste åren...


Tänker du på arbetslösa och sjukskrivna eller vad menar du med mindre lyckligt lottade?

Det stora antalet arbetslösa är ett stort problem, men knappast något som Sverige är ensamt om, tvärtom ligger vi lägre än snittet i Europa:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet---internationell-jamforelse/

Antalet sjukskrivna har ju minskat kraftigt sedan millenieskiftet: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arb ... ukskrivna/

För de som arbetar, både arbetare och tjänstemän så har reallönerna ökat http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/

Visst kommer det alltid gå att hitta exempel på personer och grupper som har det svårt, men generellt tyckande utan källhänvisning övertygar inte.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

tallen100  
#267007 Att sjukskrivna minskar är väl inte konstigt, dom flesta klassas tydligen som för friska för att vara sjukskrivna och för sjuka för att kunna jobba, hur går det för dom?
Har "lönen" för dom arbetslösa ökat något?
Har pensionerna ökat något att tala om?
Med mindre lyckligt lottade tänker jag på, sjuka, arbetslösa, fattiga pensionärer, mm.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

stektlök  
#267010 Intressanta diagram .. tqck björken!

Dags att stämpla ut BORG !

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267014
tallen100 skrev:Att sjukskrivna minskar är väl inte konstigt, dom flesta klassas tydligen som för friska för att vara sjukskrivna och för sjuka för att kunna jobba, hur går det för dom?
Har "lönen" för dom arbetslösa ökat något?
Har pensionerna ökat något att tala om?
Med mindre lyckligt lottade tänker jag på, sjuka, arbetslösa, pensionärer, mm.


"dom flesta klassas tydligen som för friska för att vara sjukskrivna och för sjuka för att kunna jobba" är ett bra exempel på tyckande som är svårt att bemöta.

A-kassan har väl legat still åtskilliga år, men istället har de flesta idag en inkomstförsäkring via sitt fackförbund.

Samma med pensionerna, att höja dessa när vi lever allt längre är svårt utan stora skattehöjningar, men de flesta har möjlighet att pensionspara under sitt arbetsliv för att få det bättre som pensionärer. De pensionärer jag känner lever tämligen väl och kan försörja sig själva utan stöd från yngre släktingar.

Jag säger som sagt inte att det inte finns personer och grupper som har det svårt, det gör det absolut. Men jag tror inte vi hjälper dem genom att vara domedagsprofeter.

Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

vetinte  
#267018 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 15:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267026 Ingen har vågat komma med alternativa regeringsförslag ännu?

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

stektlök  
#267033 Regeringsförslaget slurfi... menar du att de andra ska gå ihop och presentera sig som Fredriks vänner gjorde ?

Jag tror dom kör sitt race, sossarna alltså, och sedan tar dom tyvärr in MP och V stöttar alltid för över deras döda kropp att högerförslag går genom. S, MP, V ihop och där har de egen majoritet kanske med över 50 %. Men om inte så är fallet kan Högern ta med SD och få majoritet, men det kommer nog inte hända.

Det är vad jag tror händer i valet.

Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

anersimyra  
#267035
Slurfi skrev:
Bild

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/reko ... erden-7729

Alliansen lär få fortsätta som tur är, vad är alternativet?
Edmanskt kampanjjournalistik, högerspökets överstepräst på min ära... :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

ryared  
#267048 Borg ger dödsdom åt svenskt jordbruk. Fortfarande inget om skogsbruket som brottas med samma problem.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18413359.ab

   TS
Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

Husqy346  
#267050 Se bara på antalet socialbidragstagare som det har blivit på de 8 år som Moderaterna har haft makten . Frun jobbar på det lokala kontoret i våran kommun och man blir rädd när man hör vilka belopp det är månatligen som bara de betalar ut där
Många som går på Fas 3 jobb har just socialbidrag som lön.
Men det tillhör ju egen statistik så då syns det ju inte utåt lika väl .

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

Skogstinsen  
#267061 Sverige lånar Nu 10 miljoner i timmen med Borg/Reinfeldt o gänget som styr!! Jag kommer/ har aldrig röstat på moderaterna! Hoppas det blir ett skifte, och att Sveriges ekonomi kan rulla på utan lån och statsskulden bantas till 0.

/Henrik

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267067
Husqy346 skrev:Se bara på antalet socialbidragstagare som det har blivit på de 8 år som Moderaterna har haft makten . Frun jobbar på det lokala kontoret i våran kommun och man blir rädd när man hör vilka belopp det är månatligen som bara de betalar ut där
Många som går på Fas 3 jobb har just socialbidrag som lön.
Men det tillhör ju egen statistik så då syns det ju inte utåt lika väl .


Läs statistiken här: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... 3-6-19.pdf
Man kan se att antalet bidragsmottagare varit i stort konstant de senaste 10 åren, men kraftigt lägre än på 90-talet.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

ryared  
#267068 Det är väl lite som vet inte säger också att man får se sig omkring. Verkligheten som man upplever idag är:
Barnen presterar sämre i skolan, större klasser än när jag gick i skolan och även ungdomar får det sämre när Borg drar ned på bidraget till våra studenter som är vår framtid.

Pensionärerna har det sämre på hemmen, kan knappast tyckas det är bättre när det finns hem som väger blöjer eller drar in på varm mat. Knappast när dom skall få ut löständer heller då det finns andra grupper i samhället som inte bidragit med en spänn och får i stort sett det gratis. Tror inte dom som byggde upp Sverige hade tänkt sig ett sådant avslut i livet.

Där är två grupper som fått det sämre.
Dom som jag upplever har fått det bättre är invandrare och dom som jobbar och är friska.
Företagen kanske också, eller jag vet inte, så jävla mycket bättre har det inte blivit tycker jag, eller va tycker ni? Jag kanske har missat något då M skall vara ett företagarvänligt parti?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).