Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

34 inlägg 26719 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

foton  
#245711 Såg nyligen en annons om en insats till sliten dragögla för svetsning. Men mins inte var.

FTG
Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245712
tallen100 skrev:Nja, Min erfarenhet säger att järn mot järn slits mer utan fett!

Tycker det verkar som att järn mot järn slits mer med hjälp av sånt som damm,sand och dylikt kan fastna i,men man kanske har fel.

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Skogsmästarn  
#245713
foton skrev:Såg nyligen en annons om en insats till sliten dragögla för svetsning. Men mins inte var.


Försök att minnas :wink: låter intressant!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245715 http://shop.rydahls.se/tf/tflastvagn.as ... egori=AllA

Nån sorts slitring fanns där.

Användarvisningsbild

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245717 Dragöglor är ibland fästa med en stor kronmutter eller liknande i bakkant, kanske
man helt enkelt köper en ny och skruvar dit så slipper man skära lös och svetsa?

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245750 Dragöglor av VBG/Rockingertyp brukar ha lös slitring (och hyrsat lätt bytbara bultar). Svetsa krokar och öglor är förbjudet och det finns regler för hur slitna de får vara. Det är sådana här haschmeksfasoner som kommer leda till besiktningskrav på lantbruksredskap och vagnar.

MN

Användarvisningsbild

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

halvproffs  
#245782
Morgan Nordin skrev:Dragöglor av VBG/Rockingertyp brukar ha lös slitring (och hyrsat lätt bytbara bultar). Svetsa krokar och öglor är förbjudet och det finns regler för hur slitna de får vara. Det är sådana här haschmeksfasoner som kommer leda till besiktningskrav på lantbruksredskap och vagnar.

MN


Det där var hårda ord tycker jag. Haschmeksfasoner har aldrig hört uttrycket så det var något nytt. Hade en svetsfirma som med hjälp av en MIG-svets lade på ca 5mm på den bakre delen av öglan och jag har svårt att tro att den svetsningen på några sekunder kan inverka på öglan. 6 år sedan och 500m3fub senare, jag var ut och tittade på öglan och det ser likadant ut nu som då fast lite blankare. Vore ju faktiskt bättre om tillverkarna provade sakerna innan dom släppte ut dom på marknaden. Knappt använd hitchkrok, mest snöskottning, nu ca 4000timmar.

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

donky-kong  
#245807
halvproffs skrev:
Morgan Nordin skrev:Dragöglor av VBG/Rockingertyp brukar ha lös slitring (och hyrsat lätt bytbara bultar). Svetsa krokar och öglor är förbjudet och det finns regler för hur slitna de får vara. Det är sådana här haschmeksfasoner som kommer leda till besiktningskrav på lantbruksredskap och vagnar.

MN


Det där var hårda ord tycker jag. Haschmeksfasoner har aldrig hört uttrycket så det var något nytt. Hade en svetsfirma som med hjälp av en MIG-svets lade på ca 5mm på den bakre delen av öglan och jag har svårt att tro att den svetsningen på några sekunder kan inverka på öglan. 6 år sedan och 500m3fub senare, jag var ut och tittade på öglan och det ser likadant ut nu som då fast lite blankare. Vore ju faktiskt bättre om tillverkarna provade sakerna innan dom släppte ut dom på marknaden. Knappt använd hitchkrok, mest snöskottning, nu ca 4000timmar.



Drögöglor slits ut, det är oundvikligt efter tillräckligt lång användningstid.

Svetsade dragöglor speciellt farliga ur utmattningsavseende. Orsaker är att typiska svetsdefekter (större porer, sprickor, rotfel mm) som fungerar som startpunkter för utmattningssprickor. Vilket tillslut leder till brott (öglan går sönder).
En svetsad dragögla kan se OK ut visuellt, men svetsen kan mycket väl innehålla rotfel eller andra defekter.

Läs gärna sid. 48 & 49 i Tibnors stålvalsguide: http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... nitPage=48

Mitt råd: Var inte dumsnåla, byt utslitna dragöglor på tyngre maskiner!

Med vänlig hälsning Andreas,
Produkttekniker & utbildad svetsare i karossfabriken på Sveriges största personvagnstillverkare ;)

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Skogsmästarn  
#245810 Har kvar ett par 3,2mm hårdpålägg elektroder 🧠 att svetsa i öglan

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

ostnordväst  
#245860 använd alldrig hårdsvetspinnar till ögglan då flyttas slitaget till kroken har jag hört.

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Skogsmästarn  
#245872
ostnordväst skrev:använd alldrig hårdsvetspinnar till ögglan då flyttas slitaget till kroken har jag hört.

Ja, det är nog sant, kom också fram till det efter det jag skrivit, jag tar några av rutil-typ som är de mjukaste jag har 🧠 Sen stryker jag på försiktigt utan onödiga Ampere för lägre värmeutveckling :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

brnnstrm  
#255768 Halloj,

Har gjort lite svetsreparationer till styr och dragkrokar original.
Det är lite som ostnördväst säger, man kan minska slitaget med hårdare och starkare gods men gör man fel kan man flytta slitaget.
Vi brukar lägga på med en arbetshärdande legering med pinner, vill man så kan man lägga på men en hårdsvets men då riskerar du sprickor då svetsgodset blir sprött...
ett normalt första steg är carbo 29/9 ac som ger bra glidfriktion och hyggligt slitagemotstånd men ändå inte är spröd..

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Skogsmästarn  
#266969 Ska nog beställa en ny dragögla om jag nu hittar en som passar till vagnen och som passande håldiameter till traktorn ngt slitna hitchkrok. Har mätt med skjutmått och en dragögla med 45mm hål borde ligga fint runt kroken.

Ska det vara lite glapp eller ska öglan ligga helt tight runt kroken?

Om det räcker med 10 tons ögla till skogsvagn så kanske denna passar
http://www.oie.se/Produkt/dragogla-45mm-10t-vridbart-fas-(160-30047)

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267172 Max vertikalbelastning 2ton. För klent på en 10 t vagn. Vad har du för traktor? 50 mm brukar varananligt och det skall vara spel.

M

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Skogsmästarn  
#267252
Morgan Nordin skrev:Max vertikalbelastning 2ton. För klent på en 10 t vagn. Vad har du för traktor? 50 mm brukar varananligt och det skall vara spel.

M


Ok, Morgan, då får jag gå på grövre don, finns denna som är klassad för 3 ton belastning (vertikal antar jag), 20 ton dragkraft. Kör valmet 505 4wd

http://www.oie.se/Produkt/dragogla-52mm-20t-vridbart-fas-(160-30450)?sectionId=2951853

Men då är krokens hål 52mm, för stor tror jag till min ngt slitna hitchkrok :???: men får göra en kontrollmätning med skjutmått. Vad är lagom glapp i mm tror du?
Vi kör mycket med vagnstyrning då vagnen har mek stönben som sällan används

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).