Skogsnyheter

Miljömuppar har rätt att överklaga...

34 inlägg 15086 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

markus1978  
#266229 Änok- denna skyddsvärda skog enligt snf ligger ovan gränsen för fjällnära skog. Som jag har förstått det, har vi redan 300 000hektar frivilligt skyddat där, men detta har inte räknats med i miljömålsberedningen(plus 4 miljoner hektar impediment). Om det nu oxå enligt snf är så viktigt att bevara Änok, borde ABSOLUT all produktiv skyddad skog ovan fjällnära räknas med. Då har Sverige redan 16-17 % produktiv skog skyddad.Lägg där till impedimenten på 4milj ha och vi har ca 25% skyddat. Lägg där till ca5% som "intrångskurvan" vid varje averkning kan ge.
Helt vansinnigt att dyra skatte pengar i detta läge satsas på att konfiskera mark för att lämna det vind för våg.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

Flax12  
#266745 Ja är det något som får blodtrycket ur balans så är det just den här typen av debatt. Att sveriges alla kategorier viktigaste näring, ska bli en spelpjäs i populistföreningarnas lek att tala om hur naturen ska skötas. Eftersom branschen inte lyckas enas om något slagkraftigt motstånd mot dessa fraktioner så känner man sig smått fundersam över framtiden. Vi har politiker som ska slå vakt om allt som är viktigt för vårat land och dess invånare. Frågat mig själv och andra om varför vi inte har en särskild skogsminister, med tanke på hur viktig skogen är och alltid har varit för vårat moderna samhälle. HUR möter vi dom här grupperna som så lätt få ta plats i olika medier?

Användarvisningsbild

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

anersimyra  
#266799
Flax12 skrev:Ja är det något som får blodtrycket ur balans så är det just den här typen av debatt. Att sveriges alla kategorier viktigaste näring, ska bli en spelpjäs i populistföreningarnas lek att tala om hur naturen ska skötas. Eftersom branschen inte lyckas enas om något slagkraftigt motstånd mot dessa fraktioner så känner man sig smått fundersam över framtiden. Vi har politiker som ska slå vakt om allt som är viktigt för vårat land och dess invånare. Frågat mig själv och andra om varför vi inte har en särskild skogsminister, med tanke på hur viktig skogen är och alltid har varit för vårat moderna samhälle. HUR möter vi dom här grupperna som så lätt få ta plats i olika medier?

Ett problem blir ju att tala om fraktioner, miljömuppar e.t.c. Ska dialogen fungera måste alla visa varandra respekt. Att använda allehanda mer eller mindre smarta tillmälen om sin kontrahent leder ovillkorligen till konflikter. I en kommun där jag arbetar som skoglig entreprenör har den lokala motorklubben länge lobbat för en laglig ATV led. Problemen med ATV/ MC åkning i kommunens reservat har varit omfattande, tjädern och orrens spelplatser har i stort sett slagits ut, stora våtmarksområden har torrlagts p.g.a spårbildningen. Jag tillsammans med vice ordförande i i en stor ATV organisation hade pågående diskussioner med kommunen om anläggande av en laglig led. Tyvärr var den vice ordföranden en mindre smart man. På ett stort ATV fora, gömd bakom pseudonym, kallade han kommunens förhandlare för miljömuppar. Allt arbete med olika markägare, företagare, myndigheter och kommun var därmed över. Jag hör aldrig miljöintressen kalla skogsägare för miljöförstörare eller andra mer eller mindre förklenande tillmälen. Tyvärr kan jag konstatera att sårande och förklenande tillmälen från skogsägare är mer regel än undantag när man diskuterar miljörörelsen. Exemplen här på forat talar sitt tydliga språk, att betrakta andra som " muppar " slår ofelbart tillbaka, det är inte enbart enfaldigt och respektlöst, det är i högsta grad okonstruktivt.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

bodaedet  
#266804 Nej man hör inte miljörörelsen säga sådant. Men det kostar på stora reklamkampanjer som visar enbart skövlad skog, och med en text som låter dig förstå att detta är vad allt skogsbruk handlar om.

Man tar sig för pannan.

Användarvisningsbild

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

anersimyra  
#266805
bodaedet skrev:Nej man hör inte miljörörelsen säga sådant. Men det kostar på stora reklamkampanjer som visar enbart skövlad skog, och med en text som låter dig förstå att detta är vad allt skogsbruk handlar om.

Man tar sig för pannan.
Visst, de vill väl föra fram sitt budskap om skövlad skog och mark, då är det väl helt i sin ordning att dokumentera och visa detta, något annat vore konstigt. Vill man peka på generellt smältande isar, vad ska man då visa ? Istillväxt lokalt ? ... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

bodaedet  
#266807 Jo, men inte att hela svenska skogsbruket sköts på detta vis, jag känner då inte igen mig i denna reklam, tycker du att det är en rättvis bild av skogssverige. Allt är inte bra, men långt ifrån den nattsvarta bild dom målar upp.

Avatar Fallback

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

Flax12  
#266809 Finns ett bra exempel som jag inte har namn eller länk till (säkert nån som kan plocka fram här). I Atl så va det repotage om 2 yngre kvinnor som jobbade på svinfarm. Dom drev också en blogg om sitt arbete, där visades både i text o bild det dagliga arbetet. Även dom mindre trevliga visades och gav reaktion. Dom berättade att det disskuteras flitigt på bloggen med kommentarer från alla läger. Sakligt och konstruktivt initiativ att möta dom som har en redan bestämnd uppfattning om saker o ting. Är det så här man ska jobba med det?

Avatar Fallback

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

Flax12  
#266815 Lyssnade på Stefan Edman (biolog och rådgivare i tidigare s-regering) för ett tag sen, en inte helt okänd i debatten. Då berömde han den svenska skogen och dess skogsbruk. Va endast små saker han ville förbättra i det stora hela.

Användarvisningsbild

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

anersimyra  
#266817
Flax12 skrev:Finns ett bra exempel som jag inte har namn eller länk till (säkert nån som kan plocka fram här). I Atl så va det repotage om 2 yngre kvinnor som jobbade på svinfarm. Dom drev också en blogg om sitt arbete, där visades både i text o bild det dagliga arbetet. Även dom mindre trevliga visades och gav reaktion. Dom berättade att det disskuteras flitigt på bloggen med kommentarer från alla läger. Sakligt och konstruktivt initiativ att möta dom som har en redan bestämnd uppfattning om saker o ting. Är det så här man ska jobba med det?
Självklart ska olika frågor diskuteras och ventileras sakligt, alla ska visa varandra respekt kort sagt, visst finns " muppar, stråltanter, och allehanda dårar " i alla läger. Tyvärr är rubriken i denna tråd av det riktigt " muppiga " slaget, den ska varken tas på allvar eller mötas med respekt, ordvalet tyder enbart på konfliktsökeri.

Avatar Fallback

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

Flax12  
#266818 Ok dags för ny tråd i ämnet kanske?

Användarvisningsbild

Re: Miljömuppar

Camwood  
#266828 Jag var så glad i dag med 3 medaljer till Sverige o så läser man i kväll att MILJÖMUPPAR har rätt att överklaga :cry: Men sen läser ja anersimyra vad han skriver å då blev ja ännu mer deppad.
När inte ens anersimyra som är så kunnig och välformulerad normalt i sina inlägg begriper faran för oss skogsägare när miljömupparna tar över så då vet ja inte alls.
Ja det kommer säkert att bli jättebra att visa MILJÖMUPPARNA respekt när dom kommer att tvinga fram mer myndighetskontroll, regler som vi skogsägare kommer att få betala med en framtida avverkningsavgift , lugn den kommer efter valet när den rödgröna röran tar över i Rosenbad :grin:
Värna äganderätten o bekämpa kommunister.

Användarvisningsbild

Re: Miljömuppar

anersimyra  
#266832
Camwood skrev:Jag var så glad i dag med 3 medaljer till Sverige o så läser man i kväll att MILJÖMUPPAR har rätt att överklaga :cry: Men sen läser ja anersimyra vad han skriver å då blev ja ännu mer deppad.
När inte ens anersimyra som är så kunnig och välformulerad normalt i sina inlägg begriper faran för oss skogsägare när miljömupparna tar över så då vet ja inte alls.
Ja det kommer säkert att bli jättebra att visa MILJÖMUPPARNA respekt när dom kommer att tvinga fram mer myndighetskontroll, regler som vi skogsägare kommer att få betala med en framtida avverkningsavgift , lugn den kommer efter valet när den rödgröna röran tar över i Rosenbad :grin:
Värna äganderätten o bekämpa kommunister.
Gläds du åt medaljerna Camwood, jag liksom du hoppas verkligen att inga " muppar " av något slag ska sätta agendan i det framtida skogsbruket. Jag är övertygad om att skogsägare gemensamt med övrig befolknining söker och finner de bästa lösningar för framtiden. Alla kommer självklart att få ge och ta, alla kommer inte att bli nöjda, så har det alltid varit och kommer så förbli. Några kommunister eller andra odemokratiska krafter behöver du defenitivt inte oroa dig för, så dumma är vi inte att dessa krafter tillåts råda. Mycket kan sägas om hur arbetet med det gemensamma samhället ska bedrivas, dock har vi varit rätt framgångsrika, minst sagt, fred i över 200 år. Vi är ett av världens framgångsrikaste länder, och kommer så förbli. Så gläd dig i lungn och ro över medaljerna. :smile: :smile:
Mvh Anersimyra

Användarvisningsbild

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266842 Jag tycker nog det verkar som skogsägarna får ge och alla andra mest får ta. Sådan obalans faller inte i god jord. Det är trots allt markägarens egendom, och då ska markägaren rimligtvis få råda.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268615 Självfallet sprider domen oro inom skogsbruket http://www.lantbruk.com/skog/olyckligt- ... t-i-skogen

En ganska naiv ledare i Land, som hoppas att SNF ska hantera sin nya makt ansvarsfullt, tjena... http://www.lantbruk.com/ledare/hantera- ... med-ansvar
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Miljömuppar har rätt att överklaga...

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268636
Niking skrev:Jag tycker nog det verkar som skogsägarna får ge och alla andra mest får ta. Sådan obalans faller inte i god jord. Det är trots allt markägarens egendom, och då ska markägaren rimligtvis få råda.
/Niklas


Kloka ord från Niklas.

Det är markägarens mark och ekonomi som markägaren måste få bestämma över .

Om inte markägaren får råda över sin mark så fungerar inte marknadsekonomin eller mångfalden.

Vem vill att staten styr med järnhand likt Sovjetunionen, Kambodja, Nordkorea det är plan ekonomi och där all mångfald inom skogsbruk förbjuds.

Detta fungerar inte.

:D :D :D

:D :D :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).