Socialt (mer om oss)

Var gjorde ni lumpen?

78 inlägg 39940 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

Kse  
#266281 Mekb 19 i Boden.
Spanare, dock låg jag på idrottsplutonen så när grundutbildningen var klar var det mest träning som gällde.
Var en roligt tid.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

halvproffs  
#266298 /
Skyttesoldat 7komp. I14 Gävle 74-75. . Hård utbildning med elaka befäl. Bästa tiden var nog en vecka med sprängtjänst. Trots en tuffing till befäl som började med att säga; Gomorron beväringsjävlar, gör ni något fel under den här veckan så lovar jag att äta upp resterna efter er. Började med att aptera sprängpatron på pentylstubin och då talade han om att om man apterade fel så hade man inga fingrar kvar eller tom hela handen borta. Så fortsatte det. 3 dygn utan sömn blev det vid flera tillfällen och en del fick hallusinationer. Såg tåg i skogen, Brynäs spelade hockey i skogen mm. Några blev hemförlovade för dom pallade inte med det. Ändå var nästan alla idrottsmän. Ligga ute i skogen utan eld under bar himmel i 20 minus. Fi kunde ju se en om man gjorde eld. Skulle inte göra om det för en mille.

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266313
Kse skrev:Mekb 19 i Boden.
Spanare, dock låg jag på idrottsplutonen så när grundutbildningen var klar var det mest träning som gällde.
Var en roligt tid.


Vad tränade du? Skidor?

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

Scoutman  
#266315 Malaj på I19/P5 -92/93 var jag där!

Vaktsoldat! Samt: "Skolhuset" (städning/bokning/skyltverkstad). Folkabuss+245 som jag skötte om, levererade grejor med runt om olika anläggningar, körde alltid långa omvägar & kunde de flesta små-vägar runt Boden. Bilvård till dessa. Gräsklippning, snöröjning, målning mm hade en liten verkstad för service av utrustning.
Mycket fritt & bra uppdrag. Kan nog säga att det är mest goda minnen. Fick betyg 10-8-8+en fin maglite när jag slutade.

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

quaker  
#266320 I11/I12 96-97 sista tiden var soft på I11 och ute på Kosta Skjutfält, En rolig tid med mycket fina vänner sedan dess.
Hade jag haft fysiken jag har idag , hade jag gärna fortsatt i det militära, och med dagens fordonspark, skulle man inte vara ledsen.
Senast redigerad av quaker ons 19 feb 2014, 09:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266321 P10 Strängnäs -03
Körde pbv 302. Vad jag älskade å köra den vagnen. Att sladda runt med en pansarvagn på vintervägar var grymt skoj. Låg på pionjärkompaniet så vi sprängde rätt mycket vägar å la ut minor. Dem få korta stunder när vi sprängde uppvägde nästan den tristess det är att lägga ut minor i rutmönster och sen leta upp dem när man var klar.

Fick erbjudande om att åka med till kosovo efter lumpen men tackade nej på grund av jobb.
Hade nog helst hoppat över lumpen och gjort något roligare...

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

Kompakt75  
#266350 MekB 18 99/00 Strigruppchef PBV 3021. En av de bästa åren i mitt liv.

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

ollonet  
#266530 Pbv 3021? Är det ryska mtlb eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

Kompakt75  
#266569 Nej, det är en modifierad 302:a med plats för staben istället för skyttesoldater. Möjligen kan den även heta 3022 också. Har för övrigt även suttit inklämd i en 3024, vilket är en 302:a med mast för TS 9000 i utlandsstyrkan. Förutom en del bekvämare inredning i dessa så fanns det dessutom dieselvärmare, vilket inte var helt fel under det gotländska vintern. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266576 I den 302:an jag körde var det ingen värme. Fruktansvärt kalla å åka i!

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

Kse  
#266580
Mangan skrev:
Kse skrev:Mekb 19 i Boden.
Spanare, dock låg jag på idrottsplutonen så när grundutbildningen var klar var det mest träning som gällde.
Var en roligt tid.


Vad tränade du? Skidor?

Skidskytte.

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

Slumber  
#266601 Ytbärgare F-17 kallinge -94

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

ollonet  
#266619 Ytbärgare var min drömtjänst ^:)^
Utbildas inte så många varje år va!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

bodaedet  
#266624 S3 Boden. Sedan I2 Karlstad. 90-91

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

Robertberg  
#266654 Mönstrade 2009 med gott resultat, ville köra lastbil och flytta runt på pansarvagnar. Sedan togs värnplikten bort och anställning inom försvaret lockade inte det minsta.
För något år sedan slutade mailen som uppmanade till att söka tjänstgöring att komma :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).