Uppvärmning

Bygga nytt hus

121 inlägg 63733 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Rolfnilsson400  
#266372 Du ska inte ha för mycket massa på det som du värmer, då får du alldeles för varmt när du får ett tillskott av värme, t.ex. några personer kommer in i rummet eller att solen skiner in en stund.

Med mycket värme lagrad i golvet tar det 6-24 timmar innan golvet börjar svalna.

Med mycket betong som du ska värma för du ofta för varmt.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Chuck Norris  
#266385
jannee skrev:Den stora fördelen med golvvärme måste dock vara att man inte hört något negativt från de som installerat golvvärme.
Personligen tror jag på golvvärme under ett klinkergolv.


Min åsikt är att golvvärme är ett måste vid klinkergolv. Ett klinker golv utan golvvärme är att betrakta som konstruktionsfel.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Anders Hansson  
#266386 Hemma har jag golvvärme under både klinker och trä. Fördelen med trägolv är att men kan stänga av golvvärmen på sommaren när det är varmt. Klinkergolven blir väldigt kalla om man stänger av, därför bör man ha lite värme på där även under sommarhalvåret. Ska förresten bygga ut 90 kvm till våren. Blir platta med golvvärme och en vedpanna på 40kW med 2000 lite acctank för mig. Uppe på betongen lägger jag kilformade trägolv i allt utom hall, toalett, tvättstuga och pannrum. Där blir det klinkers.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

jannee  
#266387 Novis, men kan det inte kännas skönt med svala golv sommartid, när det är riktigt varmt utomhus.
Tänker på hur golven känns i Thailand, kan vara riktigt skönt att gå på svala golv när tempen ligger på dryga 30 grader.
Stängs inte värmen automatiskt av när tempen är över inställt gradantal, eller menar du att man bör tvångsmata fram en viss värme även sommartid, är inte följden då att det blir onödigt varmt inomhus eller?.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Anders Hansson  
#266394 Jo visst kan det vara skönt med kalla golv. Men har man en treåring som vill sitta och leka på golvet ska hon inte bli frussen. Jag har ju som sagt trägolv i kök och vardagsrum men hade jag haft klinker i köket tror jag att jag skulle vara tvungen att ha lite värme på även sommartid.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266399 Barn som leker fryser väl inte? Nog lekte mina barn på golvet när de var små, utan golvvärme. Vår dusch är i källaren, utan golvvärme. Där är det kallt! :)

Mattor är fint, förbättrar även akustiken rejält.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Anders Hansson  
#266403 Ville bara dela med mig av mina erfarenheter ang. platta med golvvärme. Sen är det upp till var och en, vill man lägga klinkers i hela huset får man självklart göra det. Jag tänker inte tvinga någon till nåt. Ingen kan heller tvinga mig att riva ut mina kilformade furugolv som jag har på min platta med golvvärme.

Jag vet dock att fler har haft problem med att klinkersgolv fort blir kalla när temperaturen ändras. Samma problem kan upplevas på vintern om man t.ex. har en braskamin och eldar. Då stiger lufttemperaturen i rummet och tempgivaren reducerar golvvärmen. Golven blir svala och då eldar man ännu med i kaminen vilket leder till att lufttemperaturen ökar och golven blir ännu kallare.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

jannee  
#266415 Senaste delen av Anders Hansson inlägg är något som jag aldrig tänkt på, ligger nog betydligt mer i detta än man anat.
Är ett stengolv svalt, känns det inte svalt utan kallt. Stödeldar man med braskamin eller liknande gäller det nog då att också ta på filttofflorna, rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266418 Så med en bra styrning av golvvärmen så väger fördelarna med högre verkningsgrad, trivsel
och allmän trevnad helt klart över stora elementåbäken på väggarna med ljudliga fläktar osv
trots att installationskostnaden kanske är en smula högre ?

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Rolfnilsson400  
#266431 Varför skulle du ha fläktar i radiatorerna

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Chuck Norris  
#266438
Anders Hansson skrev:Ville bara dela med mig av mina erfarenheter ang. platta med golvvärme. Sen är det upp till var och en, vill man lägga klinkers i hela huset får man självklart göra det. Jag tänker inte tvinga någon till nåt. Ingen kan heller tvinga mig att riva ut mina kilformade furugolv som jag har på min platta med golvvärme.

Jag vet dock att fler har haft problem med att klinkersgolv fort blir kalla när temperaturen ändras. Samma problem kan upplevas på vintern om man t.ex. har en braskamin och eldar. Då stiger lufttemperaturen i rummet och tempgivaren reducerar golvvärmen. Golven blir svala och då eldar man ännu med i kaminen vilket leder till att lufttemperaturen ökar och golven blir ännu kallare.


Det problemet gäller ju bara om man enbart har rumstempgivare. Har man golvtempgivare så existerar inte det problemet.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266441
Slurfi skrev:elementåbäken på väggarna med ljudliga fläktar osv



Eh, vad menar du nu? Mina radiatorer sitter under fönstren och saknar fläktar. Och där är de inte i vägen.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266462 Moderna lågtemp radiatorer särskilt lämpliga för värmepumpar har fläktar, för att kunna köra
med låg systemtemp för att få upp verkningsgraden.

Man vänjer sig rätt fort med att slippa ha en massa element under fönster osv, nåt man
inte ens tänker på när man är uppfödd med element, golvvärme ftw.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266502 Det är inget speciellt krav på att ha dessa som du kallar "moderna" radiatorer med fläktar, det går bra med vanliga också och ändå köra lågtemperatur.De med fläktar används ofta i ombyggnad från direktel eller annat system, då en stor radiator blir enklare och billigare än att ha en per rum tex.

Jag har faktiskt aldrig sett sådana hemma hos någon, har du? Har funderat på att sätta en i garaget, istället för elektrisk golvvärme som det är nu.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266591 Nej, har aldrig sett såna men de är typ 4-5 ggr så effektiv som ett vanligt element
så de används väl mest när man bygger om i befintliga hus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).