Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hembyggd skotare på TGB 912

46 inlägg 32164 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hembygd skotare inköpt

Tosca  
#256147 Eller varför inte lägga på band på kärrhjulen istället, de gör underverk för både driv och bärighet.
Det gäller väl bara att hitta några gamlingar med rätt bredd eller någon som nytillverkar.

Avatar Fallback

Re: Hembygd skotare inköpt

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256192 Hur er det med transmissionen med større dekk freme en bak? Det finnes vel ingen senter diff på denne som kompenserer for det. Eller har man endret på det?

Avatar Fallback

Re: Hembygd skotare inköpt

klahr  
#256216 Dom har gjort en omdrevning fram. För tidigare så hade dom lika stora hjul runt om på den. Men förrförra ägaren tyckte att den blev väldigt låg i fram. Så han satte på hjul från en tröska och drevade om samtidigt. Men är lite orolig att de inte fått detta riktigt rätt och även olika stora däck på boggien i bak har gjort att fördelningslådan har gett upp.
Men har inte börjat riva i transmissions problemet ännu. Håller på och river i motor eländet och ser om det går att få liv i den.
Fördelen är ju att det går att få tag i transmissions grejor till vettiga pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hembygd skotare inköpt

åberg  
#256225 Lycka till, hoppas vi får följa med under tiden. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hembygd skotare inköpt

klahr  
#266544 Nu har jag varit ute och provkört skotaren.
bytt en kil så fungerade bakdriften.
I fram var det lite större bekymmer.
Kronhjulet saknade lite kuggar så nu har det inhandlats lite delar så nu är det på väg ihop igen. En omdrevning är på g till framaxeln för den gamla som var gjord stämde inte riktigt.
motorn har fått en annan inpstrutningspump så den går riktigt fint för att ha stått en längre tid.
Var riktigt kul att få provköra lite iallafall, det gav mersmak.
återkommer med lite bilder i action och kanske en liten film får se vad man kan få till.
Senast redigerad av klahr tis 10 jun 2014, 08:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hembygd skotare inköpt

JensSkoog  
#266551 Det ser vi fra :wink: m emot! Jag är imponerad över det jobbet du har gjort.

Användarvisningsbild

Re: Hembygd skotare inköpt

totte  
#266650
JensSkoog skrev:Det ser vi fra :wink: m emot! Jag är imponerad över det jobbet du har gjort.


Kan bara hålla med! :-bd

Avatar Fallback

Re: Hembygd skotare inköpt

stektlök  
#266652 Actionbilder har vi väntat på.... alltid imponerande när nån ruskar liv i gamla prylar! Hoppas den kommer skota väl åt dig. Filmer å foton fort :lol:

Avatar Fallback

Re: Hembygd skotare inköpt

klahr  
#268858 Fått på lite bredare hjul i bak. ska väl bära uppe lite bättre iallafall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hembygd skotare inköpt

JensSkoog  
#268870 Det går framåt! Så bra. :wink: Nu väntar vi på lite actionbilder!

Avatar Fallback

Re: Hembygd skotare inköpt

klahr  
#272826 Nu har det blivit några lass :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hembygd skotare inköpt

Kse  
#272831 Det verkar ju som om du har hittat en toppen maskin för dit ändamål.

Användarvisningsbild

Re: Hembygd skotare inköpt

totte  
#272843 Trevligt att höra att den funkar :grin: .

Några problem? Förbättringar du funderar på?

Avatar Fallback

Re: Hembygd skotare inköpt

Hema  
#272849 Måste varit en bra affär du gjorde. Grattis : )

Användarvisningsbild

Re: Hembygd skotare inköpt

JensSkoog  
#272870 Trevligt å se! Tackar för at du delar med oss. Ser ut til å funka flott. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).