Avverkning (slutavverkning)

Vad göra med litet stormskadat skifte?

16 inlägg 12786 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad göra med litet stormskadat skifte?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265110 Hej!
efter senaste stormen som var före jul fick sig ett litet skogsskifte på ca 4 ha ganska rejäla skador :cry: skiftet är väldigt långsmalt och har ett hygge som rågranne efter hela skiftets längd, så efter hela skiftet har det blåst ner en hel del. har inte räknat men säkert 100-150. trän plus många som står på lut. åldern på skogen varierar lite, men det skulle ju behöva stå 30-40 år till igentligen. skiftet är försäkrat och skadan är anmäld, men jag skulle tro att det är låg prio på min lilla plätt så jag har inte hört något. terängen är för oländig för att jag ska kunna få ut virket med den maskinpark jag har att tillgå (väldigt brant) och bitvis surt. så jag vore glad om någon kan ge lite råd hur jag ska göra? ner med hela rasket och börja om eller försöka få ut vindfällena och i bästa fall gå +- 0 men samtidigt ha ett väldigt vindkänsligt och bitvis sargat skifte kvar. har ingen erfarenhet av vad en försäkring kan ge i detta fallet så även erfarenhet av detta uppskattas.

vet inte om detta ligger i rätt kategori men det kan kanske någon moderator ordna i fall det blivit fel.


Senast redigerad av mixter1 tor 13 feb 2014, 21:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

Chuck Norris  
#265116 Min erfarenhet är att så små och spridda skador ger ingen ersättning.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265120 nej, det lär ju säkert vara så, men så spridda är dom ju inte då skiftet som sagt är väldigt långt och smalt och skadat efter hela dess längd så jag har i gentligen inget område som är oskadat, kanten är ju värst drabbad men vindfällen finns i genom hela skiftes bredden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265123 Som jag fick besked om när jag anmälde stormskada så var det 100m3 som var gränsen, behöver inte vara sammanhängande skada.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265124 det låter ju hoppfullt i vart fall 100m3 tror jag nog är passerat med råge. min uppskattning om antalet träd är nog inte särskilt träffsäker det brukar ju vara *10 det man som hastigast uppskattar. ska försöka få tid att inventera lite noggrannare, men snön gör det svårt att räkna exakt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

SaabAero  
#265133 Lika bra att ringa FB och fråga vad som gäller, vad du ska göra och vilka uppgifter dom behöver.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265140 FB är kontaktat och jag har fått en bekräftelse med ärende nummer från skgosstyrelsen att skadebesiktning och skade värdering är beställt, så jag lär väl bli varse vad dom säger, men det verkar ju som sagt ta sin tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

ÅsaNisse  
#265437 Kolla LRF´s skogsförsäking. Där finns inga arealbegränsningar, men jag vet inte hur det slår med självrisker o.dyl. Jag hade LF tidigare och fann att det gav ingenting då jag hade många ytor, men för små.
Jag har konstaterat att för min del blir det hyggesfritt skogsbruk som gäller framöver. Gudrun var en kärring som inte kunde skogsbruk och lillbrorsan Per var inte bättre, så nu har jag en väldigt vårdslöst gallrad skog. Innebär att jag börjat städa kanter och gamla övergrova träd, och sen påta ner lite plantor i luckorna som blir. Det kommer att bli en trevlig blandskog ganska snart för det kommer mycket löv i form av björk, ek och lönn som jag släpper upp där det passar. Förutsättnigen för detta är ju att jag är självverksam och inte har skogen som levebröd utan ren hobby och rekreation.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

jannee  
#265637 Blir skiftet betydligt glesare än efter en sistagallring när du plockat bort alla vindfälle + övrigt stormskadat (lutande träd), ja då är det lika bra att ta rubb som stubb. Du bör nämligen ha i åtanke att det kommer att ramla kull ytterligare träd, tyvärr är det bara så + att solen kommer att knäcka några till.
Skälet till att jag kommer fram till detta svar är att det kommer troligtvis att falla bort träd i samma takt som tillväxten = ett plus minus resultat.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

Skogsinvest  
#265648 Länsförsäkringar Västerbotten har inget arealkrav vid stormskador. Vid storm ersätts dock endast för volym överstigande 50 m3fub samt självrisk på 10 % av basbeloppet (44 400 kr). Då ersättningen är 100 kr/m3fub innebär det i praktiken att skogsägaren får ersättning från 95 m3fub och framåt.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

Skogstomte  
#265673 Har liknande erfarenheter som "jannee". Sannolikt kommer det trilla ett antal träd varje år och så tar barkborrarna ungefär lika många. Mao blir det ett ständigt farande för att hämta träd och totala tillväxten blir ungefär noll. Din beskrivning av terrängen antyder att det kommer bli dyrare än normalt att hämta några träd i taget.

Sen beror det ju lite på vad som finns bakom när du huggit ner din smala remsa, kanske släpper du på vinden på nästa bestånd istället så problemet bara flyttas.

Någon ekonomi i att ta ner ett bestånd i förtid är det inte, det handlar mer om skademinimering - vilket man tror kommer kosta minst. Tänk på minsta avverkningsålder måste vara uppnådd eller måste du söka dispens.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265820 Ja, det är ett besvärligt skifte, om terengen varit bättre vore det inte hela världen att manuell hugga och köra ut det som blåst ner. i nuläget kan bara vänta tills försäkringsbolaget sagt sitt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

SkogsKuben  
#266213 Har själv 2300m3 som ligger över ett område av ca 16ha blir att slutavverka allt och galla vissa zoner som klarat sig bra. Men skulle säga om din avdelning sedan tidigare varit ogallrad och det ligger kring 50% så tror jag skogsstyrelsen säger ja till en slutavverkning. Men hur många % står och hur många kubik har du enligt skogsbruksplanen?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266538 någon skogsbruksplan finns inte, och det som gör att jag överväger slutavverkning är att skiftet är så långt och väldigt smalt samt att det är hygge på båda sidor. som jag ser det är risken väldigt stor att resten kommer att blåsa ner om stormar av den här kalibern börjar komma varje år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med litet stormskadat skifte?

SkogsKuben  
#266540 Du kan ju kolla med svs om en slutavverkning skulle vara möjlig

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).