Motorsåg och handhållet

Röjning - hur gjorde man förr?

12 inlägg 12767 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning - hur gjorde man förr?

Contorta  
#100614 Vilka handverktyg för att röja med använde man förr, innan den bensindrivna röjsågen var uppfunnen?
För tidig enkelställning, resp för sen röjning (5cm stammar)?

(Medveten om att kor och getter en gång i tiden gjorde mycket av jobbet genom att beta skogarna, men vilka verktyg hade man om man röjde själv?)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning - hur gjorde man förr?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100616 Yxa hade man ju. Mycket av det vi idag röjer ner användes till ved, gärdsgårdar och kolning. Man tänkte lite annorlunda mot vad vi gör nu.

Användarvisningsbild

Re: Röjning - hur gjorde man förr?

totte  
#100662 Olika former av röjkniv/röjyxa, har funnits otal varianter, en del som en kniv med en krok i änden så inte klenstammar skall halka av, en typ för sly med ett skaft, vinklat handtag och en kort uppåt snedställd kniv som man rycker av slyet med. Annars gav man väl tusan i att röja, skogen kommer upp ändå, men kanske i en annan blandning än sentida föreskrifter från våra värderade myndigheter påbjuder. Och så väntade man ut björken och tog ut den till ved när den blev större och sen kommer barrskogen, men det förbjuder ju våra fantastiska räntekalkyler numera, omloppstiden blir ju några deceennier längre.

Användarvisningsbild

Re: Röjning - hur gjorde man förr?

Pidden  
#100692 Säger som "Totte", Röjkniv/röjyxa.... vill minnas att min farfar har lite "nyare" varianter av de gamla donen... som användes i hans ungdomsår, får ner på gården o kika lite...

men annars så var det väl mest nöt,får och getter som höll markerna öppna, en del "handliades" väl också och gick sen som vinterfoder åt djuren...

Användarvisningsbild

Re: Röjning - hur gjorde man förr?

totte  
#100693 Här är en tråd där det pratas om röjknivar och sånt:

viewtopic.php?f=12&t=5228

Användarvisningsbild

Re: Röjning - hur gjorde man förr?

anersimyra  
#266254
totte skrev:Här är en tråd där det pratas om röjknivar och sånt:

viewtopic.php?f=12&t=5228
Vi " skolades " in på röjkniv i skogsskolan, en variant med krok, en annan hade en liten båge och ett kort blad. Andra veckan i skolan skulle det röjas med kniv. Augusti 1975 bjöd på ohyggligt varmt väder. Vi hade första skolveckan fått köpa oss fiberställ av det tjockare slaget. Av någon anledning skrudade sig hela klassen i full vintermundering inför röjlektionen, fibertröja, fiberkalsonger, fiberstrumpor, huggarbyxor, blus, gummistövlar, regnskydd, handskar och hjälm. :shock: :shock: Varför begriper jag inte i dag :cry: Jag kan väl i vart fall säga att rövsvetten var av det allvarligare slaget, redan långt innan första slaget med röjkniven :surp: :surp: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Röjning - hur gjorde man förr?

halvproffs  
#266296 Fanns ju även slysaxen med ca 1m långa handtag. Finns en nutida variant med utväxling som jag tror kallas grensax.

Användarvisningsbild

Re: Röjning - hur gjorde man förr?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266316 Fanns grensax då med, men användes inte till sly.

Avatar Fallback

Re: Röjning - hur gjorde man förr?

jannee  
#266322 Risbit använde min mormor, den röjning som förekom var kvinnogöra.
Risbit är en röjkniv med kort handtag - handtaget är i princip lika långt som kniven, ja liknar nästan en minilie.
När man använder en risbit går man med ordentligt krökt rygg, tar stammen med vänster hand hugger/drar av stammen med kniven. Dessa klena stammar samlades senare upp för att ha för eldning i köksspisen (sommartid).
Allt säger allt, användes på den gamla "goda" tiden, vet att min mormor sommartid gick och samlade grangrenar + kottar till eldning i köksspisen.
På den gamla goda tiden gällde devisen "allt som kan säljas ska också säljas", det andra skräpet fick kvinnorna i huset ta hand om.

Användarvisningsbild

Re: Röjning - hur gjorde man förr?

JensSkoog  
#266344 Vi använde en röj-lie. En m långt skaft och tjockt, solid blad ungefär 12-15 cm långt. Hårdt på högerhanden. Til tjockara sakor använde vi en röjkniv men då måtte man ner på kne och det var hårdt arbete.

Avatar Fallback

Re: Röjning - hur gjorde man förr?

bgl  
#266392 Det vi menar med röjning av lövsly efter kalavverkning har förekommit mindre än 100år. En skogshistoriker kan berätta mer, men ett par exempel: i vissa sockar i Dalarna var det till och med förbjudet att hugga björkar till midsommar(!), i Bergslagen skulle allt sparas för användning till kolved eller ännu tidigare till tillmakningsved.

Användarvisningsbild

Re: Röjning - hur gjorde man förr?

rokon  
#266395 Jag hjälpte en som hade fin tallskog i en brant bergssluttning med att röja den med röjyxa. Det var han som föreslog det, sade att det är onödigt att släpa röjsåg och bränsle uppför berget. Och det var kanske rätt, i alla fall gick det nog lika snabbt. Ingen tankning eller filning, inget släpande på grejor, verktyget kunde man hugga fast i en stubbe där man slutade och fortsäta dagen efter.
Han var van redskapet och hade en, jag hade en likadan efter min far, så nog kom man in i det rätt snart. Högg av upp till ca 10cm tjock tall med några hugg. Man hugger några hugg och sedan bryter ikull. Klenare går kanske av ändå. Jag sade det, vi bryr oss inte om att det blir höga stubbar de här stubbarna ruttnar innan någon skördare skall greppa trädet intill.
(Bergsluttningen var så brant att när det avverkades så fick skördaren åka upp från andra sidan där det inte var lika brant). Nu är vi inga ungdomar längre så vi gjorde bara ett par timmars svingande med eggverktyget på kvällarna, det var ett par år sedan.
Verktyget hade ett smitt fast skär på ca 20 cm längd och skäret var svängt mot änden. Skaftet av trä och lika långt som på en yxa. Berget var i sydläge och träden växte så snabbt att det blev allt grövre att hugga för var dag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).