Skogsvagn (Huggarvagnar)

glapp kranpelare sonnys

3 inlägg 4165 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

glapp kranpelare sonnys

ekebjörk  
#266234 hej

har nyligt köpt en sonnys 5,5tons vagn med sonnys 4m kran av en släkting som haft den sedan ny(ca10-15år)
tycker att kranen vill "tippa" i sidled när man ställer ner gripen på lasset, eller när man kör med gripen ståendes på lasset alt sittandes runt centrumröret

fick veta av en bekant att man kan spänna åt detta glapp med en bult som ska sitta i närheten av svängkolvarna

någon som har erfarenhet av detta?

känns lite dumt att bara köra då jag har läst om en del otrevliga haverier som andra råkat ut för :smile:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: glapp kranpelare sonnys

rokon  
#266332 Även om du har köpt begagnade grejor så är de väldigt bra att ha att göra med på Sonnys Maskiner, nu har jag endast Starkranen som de också för.
Hittade deras bruksanvisning för din kran på deras hemsida, med en enklare ritning över kranfoten. Du kan ju köpa nya bussningar därifrån om det behövs, tveka ej heller att ringa upp dem efter det du har kollat upp det lite mera http://www.sonnys.se/pdf/Combikran_bruksanvisning.pdf

"Ytterligare skall kontroll och justering av spännmutter som spänner åt kuggstången mot kugghjulet som
driver svängtornet kontrolleras och justeras 1 gång per vecka.
Innan dessa punkter utförs måste traktorn vara avstängd samt kranen skall stå stabilt mot marken även med
kranarmen, innan service får utföras." citat från deras bruksanvisning

Avatar Fallback

Re: glapp kranpelare sonnys

ekebjörk  
#266352 tackar!

får kanske slå dom en signal och kolla, det verkar inte stå nånstans hur den ska spännas?
ska den bara dras så kranen blir stum?
får som sagt kanske ringa dom och kolla!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).