Socialt (mer om oss)

Var gjorde ni lumpen?

78 inlägg 39935 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

jannee  
#266183 Hade själv Artursson som kompanichef, en helyllegubbe som verkligen ville mannars bästa. Minns särskilt en gång på uppställningen när han hade vissa invändningar mot att vi parkerade våra personbilar på baksidan av kaserngården. Enligt honom skulle det där visst finnas en "nödingång" som var onödigt att basunera ut.
Vi som hade nattpermis fick nämligen INTE gå in genom rätta ingången mellan 24.00 - 6.00

Elmia
Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

Hema  
#266187
totte skrev:En kul grej, den gamle fanjunkarn, Ekvall, som förestod malajplutonen var gammal skyttemästare, och utbildade oss grundligt i prickskytte, vilket vissa år ledde till att malajplutonen tog fler skyttemärken än resten av regementet, till en del befäls ytterst stora förtrytelse. Hygglig gubbe, rätt tuff, men rättvis och rejäl.


Haha kan tro det. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

totte  
#266191
jannee skrev:Hade själv Artursson som kompanichef, en helyllegubbe som verkligen ville mannars bästa. Minns särskilt en gång på uppställningen när han hade vissa invändningar mot att vi parkerade våra personbilar på baksidan av kaserngården. Enligt honom skulle det där visst finnas en "nödingång" som var onödigt att basunera ut.
Vi som hade nattpermis fick nämligen INTE gå in genom rätta ingången mellan 24.00 - 6.00


Så var det ja, skulle man in fick man vackert vara där före 24. Nödingången kommer jag inte ihåg att jag visste nåt om då, men där var ju många vrår däruppe bakom verkstäder och förråd.

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

ollonet  
#266193 Kom precis å tänka på grabbarna från dåvarande p5 i Boden. De var utlånade till oss sörlänningar på p 4 för att utbilda befälen på Bgbv 9040. Mycket glada pojkar.
Minns en gång särskilt. Plutonpolaren var på väg till uppställning i egen bil då han haft nattpermis pga hockey. Han bodde i axvall ca 15 km från skövde mot skara. På väg mot skövde MÖTER han en av bodengrabbarna gående mot skara. dyngrak :roll:
Vad göra. Självklart in me han i bilen. Väl på plats vart det visitation. VINGLIG visitation. Tror nog fänrik sabel fattade för han drog lite på mungipan (-|
Skulle gärna gjort min värnplikt igen om jag fått bättre betalt. Vill minnas att jag hade 36 kr om dan.
93 strf 90 plutonen. Vadsbo kompani aug 94-midsommar 95 \m/

   TS
Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

jannee  
#266196 Denna nödingång kom sig av att de skulle bygga ny matsal, p.g.a. detta hade det blivit vissa skador på staketet (nätet).

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266216
1984-85 på A9 i Kristinehamn. Körde lastbil, en Volvo 611:a på en signalgrupp/trådtattargrupp. Utbildades på TGB 40 en TerrängScania (se bild). Den imponerade i terrängen. Men Volvon med sina självmordsbromsar gjorde en till en skapligt vintervan lastbilsförare.

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

Naders  
#266220 Rosenholm- Karlskrona KA2 -96 (tror jag), Malaj/Skyddsvakt/Fyllechaffis

En rolig anekdot var när jag skulle hämta ÖversteLöjtnant och hans andra hälft till en basar på mässen.
Jag kom till deras residens i vaktstyrkans gamla 245:a och ställde upp utanför, öppnade dörren för frun som utbrister förvånat: den gamla skrothögen kan vi inte komma till festen i...
Nä, hämta nycklarna till BMW:n.
Bilen var nyinköpt samma dag så ÖversteLöjtnant blev märkbart nervös av detta uttal från frun i huset men det var bara att lyda.
När vi anlände till festiviteterna sprang jag runt och öppnade dörren först för frun, sedan ÖversteLöjtnanten varpå frun vänder sig om och säger; under tiden du väntar på att få köra hem oss kan du ju ta och köra några varv på stan, med en road blick.
Då var det nära att det brast för det kära befälet men fogade sig för frun som uppenbart hade den högsta befattningen i det kompaniet :wink:
Vill absolut inte ha denna tiden ogjord. Minns tillbaka med glädje.

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

Palakangas  
#266236 I 5 Östersund 80-81. 6 kompaniet ( stabskompaniet). Stabsplutonen, var signalist och terrängbilförare. körde en Radio-11. Jag var privatchaufför åt övningsbataljonschefen och kallades för "lyxmalaj" av mina kompisar. Har många roliga minnen därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

totte  
#266244
jannee skrev:Denna nödingång kom sig av att de skulle bygga ny matsal, p.g.a. detta hade det blivit vissa skador på staketet (nätet).


Aha, det var där, ja den var nog tilltäppt när jag ryckte in, matsalsbygget var pågående. Jag ryckte in i juni och nån gång frampå hösten/vintern, minns inte så noga, fick vi flytta in i nya matsalen.

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

totte  
#266245
Naders skrev:En rolig anekdot var när jag skulle hämta ÖversteLöjtnant och hans andra hälft till en basar på mässen


Riktigt rolig historia! :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

BM 35  
#266250 F4 Frösön 90-91 Vakt malaj 6 veckors grundutbildning och fyra nätter i tält :smile: Ryckte in som hundförare men en del av vakterna som ryckt in hade haft att göra med polisen för mycket så dom fick inta vara kvar som vakt,,,så det fanns för lite vakter,, som vakt låg vi i beredskap en vecka och hemma en det var det som lockade därför jag bytte,,,Så här i efterhand så har jag nog haft mer nytta av hundförar tjänsten,,,Men det var en rolig tid

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

ulvsnäs  
#266251 Amf4 Göteborg 02. Var pjäsman på Robort 17, Är samma som Amerikernas Hellfire. Största skillnaden är att de har en liten söt vagn som de kör fram den på direkt till hellikoptern och lyfter upp den.
Vi skulle bära runt den på en massa jäkla ojämna öar och om jag inte missminner mig så vägde skiten 70kg. Plus att lavetten som den skulle avfyras ifrån skulle med också..
Men kul var det, ialla fall nu efteråt :grin:
Senast redigerad av ulvsnäs tis 18 feb 2014, 23:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266253 Gjorde Lumpen 360dar på dåvarande HKPS (Helikopterskolan) i Boden, tvångsuttagen som Kompanikvartermästare muckade då som Vpl Sergeant.
Det fanns inga kaserner på HKPS på den tiden, bara baracker för hjälpmeckarna. Vi andra låg utsprida lastbilsförare flygbränsle, materiel, hjullastare mm låg på ING3, signalister radiolänk på S3, vaktstyrka, kockar på I19, själv gjordes grundutbildning på livkomp I19.
Men visst det var bättre på HKPS. Tex inga skidor där körde vi snöskoter bla.
HKPS hette AF1 (Armeflyg 1) när jag gjorde min första repövning.
Trevliga minnen med helikopterturer och sköna piloter men det var tufft också, men det har man förträngt..

:D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking tis 18 feb 2014, 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Var gjorde ni lumpen?

sveje  
#266256 Livgardets Dragontrumpetarkår -99. Satt på en häst och spelade trumpet. Inryck i januari, vanlig militärtjänst i 6 veckor. Sen lära sig rida och lära in låtarna utantill och första spelning på slottet 26/4. Vi var 25 stycken och 4 hade ridit innan vi ryckte in. Största minnena var när åkte på turné med alla hästarna först till Holland och sen till Polen.

Användarvisningsbild

Re: Var gjorde ni lumpen?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266258
Skogshuggarninorr35 skrev:Pjäsman på Haubitz 77, A9 i Kristinehamn 96. Skulle gjort lumpen 95 egentligen men fick uppskov pga svetsutbildningen.



hmmm, då va vi där samtidigt, jag va grpC Maskintropp pionjärbat I2... Vi grävde bla uppställningsplatsr mm åt H77...
Härlig tid, hade 1 st L120c, 2 st EL70 varav en gul - kul att kamouflera den - å 2 lastbilar, å så ett knippe lata värmlänningar :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).