Skördare

Prismatris Dasa4 förval?

8 inlägg 7135 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prismatris Dasa4 förval?

Seb macahan  
#265996 Hej på er. Jag får hem min maskin nu i veckan och ska köra till helgen. Jag ska "försöka" reda upp lite vindfällor. Manuellkaparen ska få ett ordentligt försprång. Jag har försökt plugga på lite i Dasa4 men till frågan. Jag vill kapa massaved i 3m längder och stock i 3,7m >16cm topp längd inget mer. Om jag går in och bestämmer detta i knappval (förval) så vill dasa att jag ska välja en prismatris. Spelar det någon roll vilken jag väljer. Jag har ingen och jag vet inte om maskinen har sina gamla matriser kvar? Jag vill helt enkelt se på stocken att den ser ut som stock, ok förvalsknappen för 3,7 och kap. Nästa bit blir massa ok förval för 3m och kap. Eller ska jag skapa prismatrisen själv? Hjälp en rookie i maskin...... :???:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Prismatris Dasa4 förval?

bodaedet  
#266050 du måste nog ha en apt fil inlagd, finns ingen, så kan du skicka ett pm. Finns till D4 här.

Avatar Fallback

Re: Prismatris Dasa4 förval?

Axl  
#266116 Har du tänkt sälja leveransvirke? Kontakta då den du har tänkt sälja det till och be dom skicka en apt fil till dig.

Användarvisningsbild

Re: Prismatris Dasa4 förval?

Seb macahan  
#266199 Behöver jag en apt.fil även om jag väljer fördelningsaptering i stället för värdeaptering. Jag förmodar att så är fallet eftersom det står: Fördelningsapteringen arbetar ihop med
värdeapteringen och är ett instrument för att
välja ut just de längder och diametrar som
efterfrågas.
Kan jag i bygga en apt.fil i Optimiziation Builder?
Men om jag då har en apt.fil, ska jag välja värdeaptering eller fördelningsaptering. Eftersom jag ska endast ha fram 3m massa och 3,7m timmer så förmodar jag att jag ska väla fördelningsaptering. Och då till sista frågan.I matrisen ska ja ange antal stockar för varje längd och diameter. Matrisen börjar på diametern 120mm och uppåt med 20mm intervall och minsta längd 310cm. (är detta bara exemplet i instruktionen eller har matrisen fler diametrar och längder. Jag vill ju ange att 5cm-16cm toppmätt är massaved i 300cm och 16cm toppmätt och mer är stock i 370cm.
Förstår ni vad jag menar?
Eller är det så att allt detta bestäms i apt.filen och när den väl är importerad så behöver jag inte ändra mer?
Dessa frågor är lika mycket som att lära sig som de är för nyttan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prismatris Dasa4 förval?

bodaedet  
#266206 Du kan välja och ändra hur mycket du vill i OB lägg in vilka längder eller dia du vill ha. Fördelnings aptering har jag aldrig kört med, så där kan jag inte hjälpa dig. Vill du bara ha 37or så lägg bara in det i prismatrisen. Du kan välja vilken nedre diagräns du vill och även övre. Aptfilen kan du ändra hur du vill, spara och ge den ett namn du kommer ihåg bara.

Användarvisningsbild

Re: Prismatris Dasa4 förval?

skogsjan695xl  
#286409 En annan fråga om dasa 4 och 5. Går det ha samma funktion på flera knappar i knappmappningen?

Användarvisningsbild

Re: Prismatris Dasa4 förval?

bodaedet  
#286424 Jepp, i 4 iaf

Användarvisningsbild

Re: Prismatris Dasa4 förval?

rocky  
#289066 I 5an oxå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).