Bioenergi

Hur ser vedmarknaden ut idag ?

5 inlägg 6145 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur ser vedmarknaden ut idag ?

Tom 007  
#265756 Hej !
Sitter här och planerar för fullt att starta upp med vedförsäljning. Min tanke är att det skall vara en bisyssla, som kan ge ett litet tillskott i "kassan" när jag har låg beläggning på övrigt arbete, som idag består av finsnickeri mm.

- Vad jag undrar över är om ni "aktiva" fortfarande har problem med "hobby-arbetande pensionärer" som dumpar vedpriserna ?

- Har branschen fortfarande problem med "rövare" som säljer sur/rutten/skitved eller på alla sätt försöker lura sina (tillfälliga) kunder ? (de brukar väl sällan återkomma ). Finns det tillräckligt många så kan de ju "sänka" en hel bransch, eller i alla fall ge den ett vanrykte, som kan vara svår att tvätta bort.

- Är det någon idé att erbjuda "mina" kunder en bred mix av sortiment, eller är "brännved" produkten som är det som går mest av.

- Jag har sett att det i landet börjar dyka upp stora levrantörer av ved (med egen skog) och om man ser på deras priser så ser det ut som att de snarare lägger sig högt än lågt prismässigt. är det något ni andra märkt av.

Jag är mycket tacksam om någon kan svara på mina undringar.

Mvh Tom 007




   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ser vedmarknaden ut idag ?

Vedproducent  
#265768
Tom 007 skrev:Hej !
Sitter här och planerar för fullt att starta upp med vedförsäljning. Min tanke är att det skall vara en bisyssla, som kan ge ett litet tillskott i "kassan" när jag har låg beläggning på övrigt arbete, som idag består av finsnickeri mm.

- Vad jag undrar över är om ni "aktiva" fortfarande har problem med "hobby-arbetande pensionärer" som dumpar vedpriserna ?

- Har branschen fortfarande problem med "rövare" som säljer sur/rutten/skitved eller på alla sätt försöker lura sina (tillfälliga) kunder ? (de brukar väl sällan återkomma ). Finns det tillräckligt många så kan de ju "sänka" en hel bransch, eller i alla fall ge den ett vanrykte, som kan vara svår att tvätta bort.

- Är det någon idé att erbjuda "mina" kunder en bred mix av sortiment, eller är "brännved" produkten som är det som går mest av.

- Jag har sett att det i landet börjar dyka upp stora levrantörer av ved (med egen skog) och om man ser på deras priser så ser det ut som att de snarare lägger sig högt än lågt prismässigt. är det något ni andra märkt av.

Jag är mycket tacksam om någon kan svara på mina undringar.

Mvh Tom 007

Det är riktigt som du skriver. Stora producenter tar nog generellt bättre betalt än övriga. Hur kan det vara så? Jo dom har lärt sig att ha en bra produkt för att kunna sälja. Dom stackarna som tar så lite betalt för veden gör det ju för att dom inte får sålt veden annars. Då är det ju något fel på produkten/försäljningssättet som dom stora producenterna lärt sig att hantera.

Men annars har det väl inte hänt så mycket dom senaste åren tycker jag. Några små/stora har försvunnit och andra har tillkommit.

Avatar Fallback

Re: Hur ser vedmarknaden ut idag ?

Tom 007  
#266095 Tack för ditt svar !

Efter att själv följt vedbranschen en tid (och för den skull absolut inte kan kalla mig expert, det finns andra på detta forum som är) :wink: så har jag funderat en tid och tycker att det verkar som om mycket av de problem vedbranschen brottas med skulle gå att lösa om etablerade/seriösa vedproducenter/handlare gick ihop i låt säga en intresse organisation som tog tillvara på sina medlemmars intressen.
Man skulle t.ex. kunna ta fram en "svensk kvalitets standard" på ved, lära sveriges ved konsumenter vad "riktig" ved är (vilket jag inte tror att alla vet) och på så sätt få folk att förstå att kvaliteten även kan variera. Det kanske skulle få folk att få en ökad prisförståelse.

Lobba mot myndigheter, e.t.c.

Kanske låta alla som är medlemmar få möjligheten att kvalitetscertifiera sig (som i andra branscher) och kunna använda det som ett hjälpmedel för att visa sina kunder att de kan lita på att veden som säljs av den här företagaren är förstklassig och därför motiverar att kosta lite mer.

Man kanske också skulle kunna arbeta för att sina medlemmar kan få rabatter från tillverkare av utrustning, förbrukningsvaror mm.

Kanske kunna ordna någon form av inköps kanal för ved-råvaran, till ett förmånligare pris, för den som är intresserad.

Även ge möjlighet att "utbilda" i grundläggande företagsekonomi, något jag tycker verkar vara akut efter att ha följt en av de längre trådarna på detta forum.(med tanke på att vissa verkar sälja sin råvara i princip "gratis" till sina kunder, vilket strider mot allt sunt företagande).

Listan kan göras lång, men är jag naiv och ute och cycklar ? vad tycker ni andra ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ser vedmarknaden ut idag ?

stegmaster  
#266120
Tom 007 skrev:.(med tanke på att vissa verkar sälja sin råvara i princip "gratis" till sina kunder, vilket strider mot allt sunt företagande).


Hmmm, ja flertallet vet ju hur dom vil ha betalt för råvaran när man säljar den direkt.
Det er när den ska vidareförädlas til ved at nåt går snett, för då verkar flere vara villiga til at jobba nästan gratis, och even skicka med lite av råvaran på köpet til sina kunder. :???:

Annars håller jag med om at lite mer proffsigt tänkande rundt detta med ved vore inte fel.
Nu jobbas det här i Norge med at övergå från at räkna endast m3 vid försäljning til hur mycket KW som finns i sekken.( altså fukthalt och vikt ska visa hur mycket kw som finns i vedsekken oavsett trädslag).
Tanken er då at det ska vara lättare för kunden at se hur veden står sig mot andra värmekilder prismässigt + at kunden slipper ha koll på hur mycket värme man får ut av dom olika trädslag.
Som en bonus, vil ju detta vara en fördel för dom som sysslar med ved på "riktig" då det blir lite krav til va man säljar 8)

Avatar Fallback

Re: Hur ser vedmarknaden ut idag ?

vedhandlaren  
#277915 Bra

stegmaster skrev:
Tom 007 skrev:.(med tanke på att vissa verkar sälja sin råvara i princip "gratis" till sina kunder, vilket strider mot allt sunt företagande).


Hmmm, ja flertallet vet ju hur dom vil ha betalt för råvaran när man säljar den direkt.
Det er när den ska vidareförädlas til ved at nåt går snett, för då verkar flere vara villiga til at jobba nästan gratis, och even skicka med lite av råvaran på köpet til sina kunder. :???:

Annars håller jag med om at lite mer proffsigt tänkande rundt detta med ved vore inte fel.
Nu jobbas det här i Norge med at övergå från at räkna endast m3 vid försäljning til hur mycket KW som finns i sekken.( altså fukthalt och vikt ska visa hur mycket kw som finns i vedsekken oavsett trädslag).
Tanken er då at det ska vara lättare för kunden at se hur veden står sig mot andra värmekilder prismässigt + at kunden slipper ha koll på hur mycket värme man får ut av dom olika trädslag.
Som en bonus, vil ju detta vara en fördel för dom som sysslar med ved på "riktig" då det blir lite krav til va man säljar 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).