Före och efter jobbet

Biltema, kvalitet

42 inlägg 38297 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Biltema, kvalitet

axwell  
#265914
anersimyra skrev: Husqy346 skrev:Drömmen är ju när man får blad som gör en liten rand på rutan efter varje svep . Nu har jag inte haft sånna på många år men det har hänt .

En grov suddig rand får man ALLTID mitt i blickfånget, det slår fan aldrig fel. förklara det den som kan :geek: :geek: :smile:


Enkelt, om du fick en rand på annat ställe så skulle du inte reflektera så mycket över det. :wink:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

totte  
#265917 Murphy's lag, ingen tvekan!

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

anersimyra  
#265929
totte skrev:Murphy's lag, ingen tvekan!
Jag försökte att " vetenskapligt " förklara fenomenet. :geek: Jag tror rutan har störst välvning i synlinjen hos " medellängdsföraren," oavsett om randen blir mitt i blickfånget, eller något ovan eller under, så dras blicken mot randen, lika säkert som man tittar på en eld, eller en svetsbåge. :surp: Det är fan omöjligt att ignorera styggelsen, oavsett var den sitter, den vore störande om den så satt i bakrutan :ugeek: :ugeek: :ugeek: 🧠 🧠 :x :smile:

Avatar Fallback

Re: Biltema, kvalitet

Blivande snickare  
#265938 :lol: :lol: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Biltema, kvalitet

SaabAero  
#265973 Jag undviker saker som innehåller gummi (eller snarare imiterat gummi) när jag handlar på Biltema.

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

palbin  
#266025 En av de metoder jag har att "svänga" vinschwires är att använda
Certex lyftöglor - se bild (ingen tvekan om vad de är där ...)

DSC00224.JPG


Dessa fäster jag med diam 20 - "30 skalle" franska skruvar i "läm-
pligt biomaterial" (= stubbar) - jag förborrar med en 13 Biltema
träborr i en Makita batteriborr (bensinare vore bättre :) - men bat-
terierna duger förvånansvärt väl ...) - osså bankar jag i de franska
skruvarna med en handslägga (som tyvärr för närvarande är belä-
gen på ett mycket viktigt större fällningsuppdrag och därför ej kan
visas på bilden (: ) - med användande av Biltema brickorna som
ävenledes synas på bilden - sedan börjkar skruva i skruvarna med
3/4 Biltema spärrhandtaget - för att avsluta infästningen med en-
meter-Biltema-3/4-ledhandtaget (försett med en 30 krafthylsa för
just detta ändamål) ... .

Jag tror det krävs 750 Nm för att skruva i skruvarna - en del säger
mig det finns battreriskruvdragare (tex Bosch) som skulle klara det,
men det tror jag inte på?

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

totte  
#266047 Det finns sladdlösa slående mutterdragare som kommer i närheten i alla fall, Bosh har en som drar 650 Nm. Det är bara slående dragare som går att använda för såna krafter, annars skulle det inte gå att hålla maskinen.

http://www.bosch-professional.com/se/sv ... 407-ocs-p/

Kostar över femtusen plus moms.

Avatar Fallback

Re: Biltema, kvalitet

M_M  
#266054 Finns segdragande tryckluftsmaskiner från t.ex Atlas Copco med. Nackdelen där är väl priset plus att det möjligen krävs en jigg/fixtur att fästa wiren i för att mothållet på maskinen ska ha nånstans att ta emot.

Avatar Fallback

Re: Biltema, kvalitet

M_M  
#266453 Läste visst slarvigt. Givetvis är inte en tryckluftmaskin ett alternativ i det fallet. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

totte  
#266493 Nä, men vi lärde oss ju nåt i alla fall jag inte visste, att det finns segdragande maskiner med så stora moment :shock: :grin: Mothåll lär vara nödvändigt ja.

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266595
Bild

Den här modellen är praktisk till lastbilsfälgar mm.

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

anersimyra  
#266621 I dag köpte jag ett hopfällbart verkstadsbord på FELTEMA, jag kikade in i förpackningen på två st, bägge hade kraftiga transportskador. Den tredje såg dock hel och fin ut. Var den då hel ? NÄE, NÄE !!! Nog fan stack en skruvjävel upp från skivan, dåligt iskruvad ? NÄE, NÄE.. :x :x Den jäveln var av, att man aldrig lär sig. :shock: :shock: :shock: :x

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).