Före och efter jobbet

Haspelrullar

26 inlägg 28980 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Haspelrullar

totte  
#265921 Minns att vi hade en liten utvikning om haspelrullar i nån tråd för ett tag sen och jag sa att jag måste leta fram mina. Gjort, här är dom, en Cardinal 44 från 70-talet tror jag och en ABU 333, om jag minns rätt från 68.

140217_3.jpg

140217_2.jpg


Köpte ABU-grejor väldigt billigt på den tiden, hade en farbror som jobbade på ABU nämligen.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Haspelrullar

anersimyra  
#265943 Sedär, en Cardinal 44. står ABU svängsta under foten är det version 1, producerades och såldes 1969-70. 050900 = Maj 1969. Står ej ABU Svängsta under foten är det en mellanmodell, serienummer xx70xx. Version 2 kom 71. 44:an på bild har dock spole från version 2. 333:an ser ut som version 2, 1970/75 :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Haspelrullar

tallen100  
#265946 Låter som du är kunnig på rullar :surp: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Haspelrullar

anersimyra  
#265953
abu 333 red.jpg
abu 333.jpg
444 A.jpg
tallen100 skrev:Låter som du är kunnig på rullar :surp: :lol:
Jo, jag samlar äldre Cardinaler, någon 333 och 444 blir det också. Någon forummedlem sitter garanterat på en raritet, som de här. 444:an finns i fyra kända exemplar i världen. Har någon en sådan liggande kan han åka på långsemester.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Haspelrullar

tallen100  
#265955 Aha :smile: fina grejor, speciellt när det inte sitter någon hoptrasslad rev med tio hårdknutar i dom x_x

Användarvisningsbild

Re: Haspelrullar

anersimyra  
#265968 Enligt uppgift ska 333:an finnas i en blå version, den lycklige kan då tillbringa vintern på Bahamas... :smile: :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Haspelrullar

anersimyra  
#265974
image.jpg
image.jpg
Varför bilderna blir upp och ner begriper jag inte. Hur som helst. Här är två restaurerade rullar, den gröna visste jag var ommålad vid köp. Den bruna med en erkänt svår färg att reproducera, var en blåsning från Ebay, nu är rullen såpass fin att jag sket i det. Den oinvigde ser aldrig skillnad mot en original i nyskick. Dessbättre känner inte bedragarna till hur vi " invigda " direkt ser att de är ommålade. Dock är det ABU:s kvalité hos originalen som så att säga, sätter käppar i hjulet för bedragaren. :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Haspelrullar

totte  
#266031
anersimyra skrev:Sedär, en Cardinal 44. står ABU svängsta under foten är det version 1, producerades och såldes 1969-70. 050900 = Maj 1969. Står ej ABU Svängsta under foten är det en mellanmodell, serienummer xx70xx. Version 2 kom 71. 44:an på bild har dock spole från version 2. 333:an ser ut som version 2, 1970/75 :smile: :smile:


Står "Product of Sweden" under foten på 44:an och inget nummer, det är blankt där.

På 333:an står det också "Product of Sweden" och 040800, gissar det betyder april 68, borde stämma, jag vet att jag köpte rullen när vi skulle på semester till Jämtland 1968.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Haspelrullar

anersimyra  
#266039
totte skrev:
anersimyra skrev:Sedär, en Cardinal 44. står ABU svängsta under foten är det version 1, producerades och såldes 1969-70. 050900 = Maj 1969. Står ej ABU Svängsta under foten är det en mellanmodell, serienummer xx70xx. Version 2 kom 71. 44:an på bild har dock spole från version 2. 333:an ser ut som version 2, 1970/75 :smile: :smile:


Står "Product of Sweden" under foten på 44:an och inget nummer, det är blankt där.

På 333:an står det också "Product of Sweden" och 040800, gissar det betyder april 68, borde stämma, jag vet att jag köpte rullen när vi skulle på semester till Jämtland 1968.
inget serienummer !!!?? Ha !! :smile: :smile: jag vet, du kände någon som jobbade på ABU.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Haspelrullar

anersimyra  
#266041 Hur som helst, rullen är en mellanmodell mellan version ett och två. Rullen är tillverkad 1970.. :ugeek: :ugeek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Haspelrullar

Blivande snickare  
#266043 Att den saknar nummer gör väl den speciell å sånt brukar ju höja värdet på samlargrejjor! :geek:

Snart kanske totte skriver på forumet från bahamas! ;)

Användarvisningsbild

Re: Haspelrullar

totte  
#266053
anersimyra skrev:
totte skrev:
anersimyra skrev:Sedär, en Cardinal 44. står ABU svängsta under foten är det version 1, producerades och såldes 1969-70. 050900 = Maj 1969. Står ej ABU Svängsta under foten är det en mellanmodell, serienummer xx70xx. Version 2 kom 71. 44:an på bild har dock spole från version 2. 333:an ser ut som version 2, 1970/75 :smile: :smile:


Står "Product of Sweden" under foten på 44:an och inget nummer, det är blankt där.

På 333:an står det också "Product of Sweden" och 040800, gissar det betyder april 68, borde stämma, jag vet att jag köpte rullen när vi skulle på semester till Jämtland 1968.
inget serienummer !!!?? Ha !! :smile: :smile: jag vet, du kände någon som jobbade på ABU.. :smile:


Jo, måste vara så, min farbror har troligen plockat ihop rullen och så har den aldrig fått nåt nummer instämplat.

Tror väl inte att den blev så gräsligt värdefull för det, kanske tvärtom snarare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Haspelrullar

anersimyra  
#266066
Blivande snickare skrev:Att den saknar nummer gör väl den speciell å sånt brukar ju höja värdet på samlargrejjor! :geek:

Snart kanske totte skriver på forumet från bahamas! ;)
Ha ha ha, det krävs allt mer än ett saknat nummer. Nummer stämplades alltid strax innan lackering, många " underliga " rullar förekommer, avsaknad av något, annorlunda delar, avvikande färgsättning mm. Om vi säger så här, hade jag själv arbetat på ABU, då hade jag aldrig köpt mig en rulle, jag hade byggt mig en på rasten.. :grin: :grin: Dessa " hopplockade " varianter är självklart kul att ha i sin samling. Men värdefulla är endast rullar vilka kom till produktion, eller testrullar. Alltså rullar vilka tillverkades av ABU i små serier. Den värdefullaste Cardinalen är endast känd i två exemplar. Det är en 7 X. Färgen på rullhuset kallas champagne och Tan, olika versioner hade den ena eller andra färgen, spolhuset är vackert mörkt kopparfärgad. Endast 44/66 X är kända att ha kommit i produktion i slutet av sjuttiotalet. 2005 producerade ABU Garcia en 33 X i Japan. Reproduktioner av 33 och 44 gjordes även i Japan i mitten av nittio. 44:an ( grön) har i vissa fall serienummer stämplade på foten, jag tror alla producerade har samma nummer, med 1976 som årtal. Men fram med rullarna ur gömmorna nu, ta och lägg in en bild, det är kul att berätta vad ni sitter på, vem vet, kanske ni sitter på en Bahamasresa.. :smile: :smile:
Senast redigerad av anersimyra tis 18 feb 2014, 11:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Haspelrullar

totte  
#266083 Jag har inte bokat nån resa :lol:

Nä, jag vet ju hur samlare ser på det, udda grejor som är t ex hopplock blir inte värdefulla. Det finns dom som gärna samlar på sånt för att dom gillar kuriosa, och kan ofta komma över det till vettigt pris.

Skall det bli värdefullt skall det antingen vara sånt som har gjorts i väldigt få exemplar, eller äldre grejor där det mesta är kastat/skrotat.

Men haspelrullar är fina grejor, känslan i mekaniken på en bra rulle är riktigt trevlig.

Har en spinnrulle också, röd Ambassadör 5000 sen nån gång första halvan av 60-talet (från samma farbror :grin: )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Haspelrullar

anersimyra  
#266131 Jag skrev 77 X, rätt ska vara 7X. För ca 5 år sedan gick en svart "Ambassadör" 5 eller 6000 för 66,000:- på Tradera. Det som gör den modellen såpass värdefull är färgen. Det var besökare på en mässa som fick rösta vilken färg nästa generation av modellen skulle målas i, om det är produktionsrullar i liten serie, eller mässexemplaren minns jag inte, men jag kollar och återkommer... :smile: :smile: Ambassadeur 5000, svart, 1966-67= Många månader på Bahamas.. :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).