Före och efter jobbet

Biltema, kvalitet

42 inlägg 38295 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265783 För den som är ute och cyklar viewtopic.php?f=109&t=4133
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

vetinte  
#265802
Blivande snickare skrev:Nåja nu är det ju totte som skapat tråden genom att kapa ut den från en annan tråd å i hans egenskap av moderator så får vi väl se mellan fingrarna den här gången :mrgreen:

Ja då kan de ju inte va annat än "rätt".

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265803
T Landström skrev:Extra vikten på cyklar sitter oftast i komponenterna som monteras på ramen...växlar, hjul, däck, sadel, mm, mm...och det är nog där dom får ner priset oxå...
Vad det det beträffar andra saker som Biltema har så köpte jag bromsskivor till min bil och de har hållit lika länge eller tom längre än original...


Sitter nog en del vikt i ramen också. Dessutom är ju ramen den enskilt viktigaste komponenten på cykeln.

En cykel utan framhjul, är fortfarande en cykel, en cykel utan sadel är fortfarande en cykel och så vidare. Men en cykel utan ram däremot, blir bara en hög delar. Så grunda alltid cykelköpet en en kvalitetsram - i rätt storlek! En storlek passar inte alla!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

T Landström  
#265806
Niking skrev:
T Landström skrev:Extra vikten på cyklar sitter oftast i komponenterna som monteras på ramen...växlar, hjul, däck, sadel, mm, mm...och det är nog där dom får ner priset oxå...
Vad det det beträffar andra saker som Biltema har så köpte jag bromsskivor till min bil och de har hållit lika länge eller tom längre än original...


Sitter nog en del vikt i ramen också. Dessutom är ju ramen den enskilt viktigaste komponenten på cykeln.

En cykel utan framhjul, är fortfarande en cykel, en cykel utan sadel är fortfarande en cykel och så vidare. Men en cykel utan ram däremot, blir bara en hög delar. Så grunda alltid cykelköpet en en kvalitetsram - i rätt storlek! En storlek passar inte alla!
/Niklas


Jag vet............................................................................
Men en lätt och bra ram är inte hela cykeln...om resten är skit...

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

Ängagärdet  
#265811
Husqy346 skrev:Hur ofta knäcker man en framgaffel idag då på en cykel vid normalt brukande ?
I början på 90 gick det sönder en gaffel senast på min dåvarande Rex cykel .
Dock kom det ann på att jag lånade ut den till mina skolkamrater som åkte och stegrade och levde rövare med cykeln .
Jag har numera en Yosemite Silver ampron från biltema den cykeln köpte jag för över tio år sedan det är någon typ av hybridcykel med mountinbike ram samt större lättrullade hjul då jag inte ville ha 26" hjul .27 växlar har den som är från Shimano
Cykel kostade då 3200:-
Den cykeln tror jag höll minst samma kvalitet som en Scott hade gjort som kostade runt 6000 :- då , ibland får man betala mycket för ett glammigt märke men de behöver inte va bättre för det.

Tja det är väl detsamma med skogsbönner å deras upphosade Valtra!

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265814
T Landström skrev:
Niking skrev:
T Landström skrev:Extra vikten på cyklar sitter oftast i komponenterna som monteras på ramen...växlar, hjul, däck, sadel, mm, mm...och det är nog där dom får ner priset oxå...
Vad det det beträffar andra saker som Biltema har så köpte jag bromsskivor till min bil och de har hållit lika länge eller tom längre än original...


Sitter nog en del vikt i ramen också. Dessutom är ju ramen den enskilt viktigaste komponenten på cykeln.

En cykel utan framhjul, är fortfarande en cykel, en cykel utan sadel är fortfarande en cykel och så vidare. Men en cykel utan ram däremot, blir bara en hög delar. Så grunda alltid cykelköpet en en kvalitetsram - i rätt storlek! En storlek passar inte alla!
/Niklas


Jag vet............................................................................
Men en lätt och bra ram är inte hela cykeln...om resten är skit...


Naturligtvis inte. En kedja är ju aldrig starkare än den svagaste länken 8)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

T Landström  
#265816 Och i slutänden så är det ju hela ekipaget som räknas...cykel + ryttare... ;)

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

palbin  
#265826 Idag - nöjd med alla mina fina Biltema-grejor - så blev jag faktiskt tvungen
kapa två Biltema cykellås, se här

viewtopic.php?f=120&t=17665&start=345#p265759

Nu är det faktiskt just det cykellås de (Biltema) återkallat, se här

http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterka ... as-27-648/

(Det blåa plastlulllullet som finns på Biltemas bild tog jag givetvis bort direkt
när jag förvärvade låsen ... .)

Sammanfattat är det alltså som så att de är stora nog att erkänna de få fel de
begår :) ! (Liksom jag :) !)

Ha de!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

totte  
#265830 i torsdags köpte jag en 32 mm 3/4" hylsa och ett rakt 3/4" dragskaft, och var, jo Biltema. Deras verktyg är generellt sett rätt bra, vill inte ha dom för mina dagligbruks blocknycklar och sånt, lite för klumpiga och tjockväggiga. Har fler Biltema-hylsor, en hel del svetstänger, kompmätare och andra grejor. Och dom har bra sortiment på schacklar, krokar och öglor och annat sånt, liksom rostfri skruv och mutter. Så visst är Biltema bra att ha.

Nä, var Biltema har gått snett är på reservdelar. Har inte erfarenhet själv, men bekanta har köpt spindelleder som höll ett halvår, bromsok som läckte vid installation, avgasdelar som är felkrökta och torkarblad som är sämre än de som skulle bytas ut. Skulle aldrig i livet sätta i reservdelar därifrån, även om det kostar dubbelt på andra ställen.

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

halvproffs  
#265839 Har köpt en hel del från Biltema under ca 40 års tid. En av de sämsta sakerna var nog oljekannan; ca 50 pump innan oljan kom och samma procedur nästa gång. Den blev ganska platt under en slägga. De flesta köpen gjordes under ungdomsåren när man var fattig som en kyrkråtta.
Är till varuhuset rätt ofta nu nä det finns i Gävle sedan några år tillbaka.
Håller med dig Totte att hylsor och andra saker är lite klumpiga. Har själv Kamasa som jag tycker uppfyller mina kvalitetskrav det var ju helt andra pengar också mot biltemas.
Däremot Totte så tycker jag att Biltemas torkarblad är bra och dom blev faktiskt bäst i en test. (kanske sponsrad test? :mrgreen: ) Kör ca 3000mil/år och det är fastfrysningen som förstör dom. Tycker ändå att kvaliten har blivit MYCKET bättre dom sista 40 åren :surp:

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

JensSkoog  
#265848 Köper ochså torkarblad på B.tema, och dom är varken sämre eller bettre en vad jag får andra stans! Om jag är i behov av speciella hylsor köper jag dom där, men dom är klumpiga! Men isär på sakor jag ska använda en gong i året, så är det inte lönt å betala fem till ti gonger priset en annan stan. Nu har vi fått Jula vägg i vägg med Biltema här i stan, och dom har uppenbarligen bestämmd sig för å vinna över Biltema i service och trevlig betjäning. Mycket bättre service och bättre kvalitet på många prylar, isär dom elektriska.

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

totte  
#265858 Just för att dom är lite klumpiga som hylsor och nycklar håller. Billigt material, grova dimensioner, funkar ju bra för det mesta. Kamasa är mycket bra, Gedore är mitt favoritmärke, men som sagt pengar. Jag lägger inte femhundra spänn för en hylsa som används några gånger vartannat år, då blir det tema-grejor.

Om torkarbladen har jag bara andrahandsrapporter, och det var rätt länge sen.

Skall tillägga att min standard hylsnyckelsats är nåt uddamärke från 60-talet som jag fick i julklapp av farsan. Gått många varv runt jorden utan problem. Köpt till ett Kamasa spärrskaft.

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

anersimyra  
#265886 Temas torkarblad helt ok, själv fick jag riktigt skitna " original " sist jag bytte på märkesverkstaden. :surp: :shock:

Avatar Fallback

Re: Biltema, kvalitet

Husqy346  
#265905 Drömmen är ju när man får blad som gör en liten rand på rutan efter varje svep . Nu har jag inte haft sånna på många år men det har hänt .

Användarvisningsbild

Re: Biltema, kvalitet

anersimyra  
#265909
Husqy346 skrev:Drömmen är ju när man får blad som gör en liten rand på rutan efter varje svep . Nu har jag inte haft sånna på många år men det har hänt .
En grov suddig rand får man ALLTID mitt i blickfånget, det slår fan aldrig fel. förklara det den som kan :geek: :geek: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).