Skogsröjning

Röjningsdebitering

105 inlägg 36726 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
masterchief  
#18613 Tycker det här börjar spåra ur nu.
Tebaks till ämnet och skippa personangreppen 8)

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18618 Du har rätt, de var inte min mening att peka ut någon speciell person.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18624 Inte min heller men nu är ju luften ventilerad så nu får vi återgå till ämnet. :)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18626
m_guld skrev:
valmet901 skrev:
m_guld skrev:
Skogsante skrev:
m_guld skrev:Åt dom större skogsbolagen här uppe är det omöjligt att få timmpris endast pris per hektar som gäller

Betyder dt att du lämnar ett kostnadserbjudande, i kronor per hektar, och att det varierar beroende på hur röjningen ser ut. Förresten vad ter du per hektar då?

Har bara hjälpt ett annat företag när jag haft tid och då har vi legat på mellan 2500-3000 kr per hektar beroende på viken röjning det är.


Här nere i Södra Sverige så har vi en gräns på 4000 kr men då är det jävligt tät.

Det var bra betalt tycker jag här uppe finns inte nedre gränser bara övre tydligen :lol: Bättre billigt änn bra många gånger och det är det värta jag vet


Men det är sällan en röjning blir så dyr då är det en riktig vass som det känns som man inte kommer nånstans i. Men en del tallröjningar uppe hos er måste väl vara ganska svårröjda tycker man.

Avatar Fallback
m_guld  
#18828
valmet901 skrev:
m_guld skrev:
valmet901 skrev:
m_guld skrev:
Skogsante skrev:
m_guld skrev:Åt dom större skogsbolagen här uppe är det omöjligt att få timmpris endast pris per hektar som gäller

Betyder dt att du lämnar ett kostnadserbjudande, i kronor per hektar, och att det varierar beroende på hur röjningen ser ut. Förresten vad ter du per hektar då?

Har bara hjälpt ett annat företag när jag haft tid och då har vi legat på mellan 2500-3000 kr per hektar beroende på viken röjning det är.


Här nere i Södra Sverige så har vi en gräns på 4000 kr men då är det jävligt tät.

Det var bra betalt tycker jag här uppe finns inte nedre gränser bara övre tydligen :lol: Bättre billigt änn bra många gånger och det är det värta jag vet

Jo det kan vara tätt och har man börjat på en yta på 50-80 hektar som det finns gott om hör käns det lite drygt.

Men det är sällan en röjning blir så dyr då är det en riktig vass som det känns som man inte kommer nånstans i. Men en del tallröjningar uppe hos er måste väl vara ganska svårröjda tycker man.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25982 Hej, ny här, kanon med skogsforum!
Jag debiterar 260/timme när jag röjer privat skog, och fast Ha pris åt bolagen.
Privata skogar tar längre tid att röja för den är ofta väldigt eftersatt, sen är gränserna ofta otydliga och tar tid att leta fram, så att sätta fast pris blir svårt om man inte lägger det ganska högt. Bättre med timme isf.

Angående att debitera för extra timmar, jag hjälper just nu en privat skogsägare som blivit grundlurad av ett stort bolag, som i sin tur anlitat en mindre röjningsfirma. De har saltat fakturan nåt otroligt, ha-priset hamnar på 6-7000kr för en dåligt utförd röjning, och sånt påverkar ju den enskilda skogsägarens vilja att anlita röjare...

Masterchief skrev att man inte röjer mer för att man röjer 8 tim ist för 6, jag håller med, jag (vi) håller högt tempo men jobbar istället kortare dagar. Skulle inte få mer gjort om jag röjde långsammare under längre tid.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25983 Utmärkt, nästa gång jag anlitar en röjare så får han bara betalt för max 6h per dag. Resterande timmar gör han ingen nytta.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25986 Ja, eller ge ett fast pris/ha. Då vet du hur dyrt det blir oavsett hur länge de håller på.
Det är ju upp till firman som röjer att debitera för jobbet, hur länge de anställda jobbar har inte uppdragsgivaren med att göra.
Jag röjer säkert 90% till fast pris och kör korta dagar när det är lättröjt och längre när det är tätt.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26002
Palms skrev:Ja, eller ge ett fast pris/ha. Då vet du hur dyrt det blir oavsett hur länge de håller på.
Det är ju upp till firman som röjer att debitera för jobbet, hur länge de anställda jobbar har inte uppdragsgivaren med att göra.


Om det är fastpris, ja. Men om jag är en privatkund som du debiterar 260:-/h, så får du av mig max 6*260:- per arbetsdag.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26030 Ja, det är väl inte mer än rätt? Man ska ju inte betala för arbete som inte blivit utfört.
Hade inte läst hela tråden tidigare, det har jag nu, så nu fattar jag vad du menar :lol:
Verkar vara många som bara kör per timme, jag fattar inte det. Då får man in 8 * 260 = 2080kr/dag/person oavsett hur trakten ser ut.
Vid normal röjning röjer man 1ha på 5-6 timmar, och fastpriset brukar ligga på 1900-2300kr/ha här omkring. Klart man går back vissa dagar där det är som tätast men det övervägs av fördelarna tycker jag, de anställda klagar inte heller när de får göra korta dagar...
Röjer man långsamt eller vill ha pauser hela tiden så förstår jag om man vill ha betalt per timme :)

Avatar Fallback
HotRodFranki  
#26576 Då har jag nu fått veta varför misstron mot timdebitering är så utbredd.
Att salta en faktura är ren stöld och inget annat, du som anser annat och tycker att det är helt ok pga att alla andra gör det kan i så fall uppge namn här i tråden, eller hur?
Nä jag trodde väl inte det.
Ni förstör för hela branschen, skulle alla vara ärliga så skulle vi alla kunna ha en timpenning på över 300:- vilket skulle vara mycket bättre för alla parter, eller hur?

Själv arbetar jag både på timme och fastpris, kunden får välja. Jag upplyser då kunden om att det oftast blir lite dyrare i slutänden vid röjning på fastpris. Jag upplyser om att när jag kör på timme ( 270:-/h ) så startar debiteringen från det att jag går från bilen / är på plats. Inga andra kostnader tillkommer.
Det här med vintern är ju ett dilemma, ingen av mina kunder skulle någonsin gå med på att betala en lägre timpenning för de timmar då det är för mörkt för att arbeta. Jag röjer normalt 5-6 h / dag vintertid, drygar ut kassan med nätpoker. Sommartid, aldrig mer än 8 h/dag, har provat men den nionde och tionde timmen gör i alla fall inte jag mig förtjänt av många kronor trots att jag är i god form. Det beror såklart på hur hårt man har arbetat tidigare under dagen.

Användarvisningsbild
masterchief  
#26585
HotRodFranki skrev:Då har jag nu fått veta varför misstron mot timdebitering är så utbredd.
Att salta en faktura är ren stöld och inget annat, du som anser annat och tycker att det är helt ok pga att alla andra gör det kan i så fall uppge namn här i tråden, eller hur?
Nä jag trodde väl inte det.
Ni förstör för hela branschen, skulle alla vara ärliga så skulle vi alla kunna ha en timpenning på över 300:- vilket skulle vara mycket bättre för alla parter, eller hur?

Själv arbetar jag både på timme och fastpris, kunden får välja. Jag upplyser då kunden om att det oftast blir lite dyrare i slutänden vid röjning på fastpris. Jag upplyser om att när jag kör på timme ( 270:-/h ) så startar debiteringen från det att jag går från bilen / är på plats. Inga andra kostnader tillkommer.
Det här med vintern är ju ett dilemma, ingen av mina kunder skulle någonsin gå med på att betala en lägre timpenning för de timmar då det är för mörkt för att arbeta. Jag röjer normalt 5-6 h / dag vintertid, drygar ut kassan med nätpoker. Sommartid, aldrig mer än 8 h/dag, har provat men den nionde och tionde timmen gör i alla fall inte jag mig förtjänt av många kronor trots att jag är i god form. Det beror såklart på hur hårt man har arbetat tidigare under dagen.

Välkommen till forumet :D
Absolut är det fel att salta en faktura, lägga på lufttimmar 8)
Lika fel är det att som man gör emellanåt drar ifrån timmar för att jobbet blivit dyrt så man tycker synd om markägaren. Det tjänar ingen i den här branchen på i förlängningen.
Sedan till skogsvårdsbranchens akilleshäl....
Hur ska vi få behålla kompetent folk?
Det får man inte genom att inte erbjuda heltidanställning.
Har man en timdebitering under 270kr så kan jag inte få ihop det hur jag än räknar. Facket tillåter inte att de anställlda jobbar 6timmar på vintern...
Sedan anser jag att man ska ha rätt till viss ställtid. Hur som helst ska man titta på jobbet, få dit koja etc, något som helt verkar glömmas bort i det hela. Vare sig man själv gör det eller en anställd så är det en kostnad då pengar kunde tjänats på att röja.
Man har betald flytt för skördaren, varför ska det inte vara självklart för röjarlaget?

Avatar Fallback
HotRodFranki  
#26588
masterchief skrev:
HotRodFranki skrev:Då har jag nu fått veta varför misstron mot timdebitering är så utbredd.
Att salta en faktura är ren stöld och inget annat, du som anser annat och tycker att det är helt ok pga att alla andra gör det kan i så fall uppge namn här i tråden, eller hur?
Nä jag trodde väl inte det.
Ni förstör för hela branschen, skulle alla vara ärliga så skulle vi alla kunna ha en timpenning på över 300:- vilket skulle vara mycket bättre för alla parter, eller hur?

Själv arbetar jag både på timme och fastpris, kunden får välja. Jag upplyser då kunden om att det oftast blir lite dyrare i slutänden vid röjning på fastpris. Jag upplyser om att när jag kör på timme ( 270:-/h ) så startar debiteringen från det att jag går från bilen / är på plats. Inga andra kostnader tillkommer.
Det här med vintern är ju ett dilemma, ingen av mina kunder skulle någonsin gå med på att betala en lägre timpenning för de timmar då det är för mörkt för att arbeta. Jag röjer normalt 5-6 h / dag vintertid, drygar ut kassan med nätpoker. Sommartid, aldrig mer än 8 h/dag, har provat men den nionde och tionde timmen gör i alla fall inte jag mig förtjänt av många kronor trots att jag är i god form. Det beror såklart på hur hårt man har arbetat tidigare under dagen.

Välkommen till forumet :D
Absolut är det fel att salta en faktura, lägga på lufttimmar 8)
Lika fel är det att som man gör emellanåt drar ifrån timmar för att jobbet blivit dyrt så man tycker synd om markägaren. Det tjänar ingen i den här branchen på i förlängningen.
Sedan till skogsvårdsbranchens akilleshäl....
Hur ska vi få behålla kompetent folk?
Det får man inte genom att inte erbjuda heltidanställning.
Har man en timdebitering under 270kr så kan jag inte få ihop det hur jag än räknar. Facket tillåter inte att de anställlda jobbar 6timmar på vintern...
Sedan anser jag att man ska ha rätt till viss ställtid. Hur som helst ska man titta på jobbet, få dit koja etc, något som helt verkar glömmas bort i det hela. Vare sig man själv gör det eller en anställd så är det en kostnad då pengar kunde tjänats på att röja.
Man har betald flytt för skördaren, varför ska det inte vara självklart för röjarlaget?

Tack!
Att det är svårt att behålla kompetens inom skogsvården och att vi generellt sett är underbetalda, det är jag den förste att skriva under på.
Att ta betalt för att ställa med koja och annat ser jag absolut inget fel i så länge man kör med öppna kort mot kunden vilket sällan är ett bekymmer.
Att luftfakturera är givetvis ingen lösning vid dålig lönsamhet utan det är att göra sig själv en rejäl björntjänst i långaloppet.
Hur löser vi då problemet med skamligt låga timpenningar?
Det första vi entreprenörer måste göra är att skapa ett förtroende för yrkeskåren, vilket jag själv tycker att jag har lyckats bra med i mitt ömråde. Men markägarnas fickor är tyvärr allt för grunda då en allt för stor del av kakan går förlorad i förädlingsprocesserna hos industrin. Denna skogsindustri som om 20år har horder av utbildad sågverkspersonal men inte en enda skogsvårdsentreprenör, vad gör dem då?

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26634 Såg att nån jämförde timpriset med snickare eller målare, det är en helt galen jämförelse. Hur mycket färg hinner en målare slänga upp på en vägg på en timme? Hur många löpmeter 2X4 slår en snickare ihop på en timme? Vad kostar deras ansvarsförsäkring?
Vi har ju helt olika förbrukningsvaror, snickare/målare och röjare.
Vinsten i kronor per timme är nog rätt lika för oss alla.

Sen det här med personal, jag lärde upp en kille ifjol, han blev jäkligt bra röjare redan under första säsongen och tyckte det var roligt. Sen kom vintern och han fick jobb i en annan bransch :?

Användarvisningsbild
masterchief  
#26637 Jag har då aldrig sett en hantverkarfaktura utan specat material.
Då är det timtid plus förbrukat material, dock inte penslar, hammare etc utan spik, bräder, färg, tapeter mm
Sedan är det oftast butikspris på dem.
Frågan är bara vilka rabatter en hantverkare har hos bygg/färghandeln??
Snickaren jag anlitar har 50%, han fakturerar dock inte mig fullpris 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).