Skogsvagn (Huggarvagnar)

vill ha en vreten

6 inlägg 4662 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vill ha en vreten

jonko  
#265793 Har varit och ralla runt i skogen ida, har patu 595 kran å patu kärra, nu vill ja mer än nånsin ha en kärra med dubbelram, blir gaalen på måssta skjuta ner benen för allt man ska plocka...

så, nu vet ni vad jag vill ha ifall ni känner er givmilda.

ps, kronos går bra med. Gärna en med dubbel utskjut.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: vill ha en vreten

skogshasse  
#265837 hej jonko har du lite bilder så man ser ditt problem

Användarvisningsbild

Re: vill ha en vreten

halvproffs  
#265840
skogshasse skrev:hej jonko har du lite bilder så man ser ditt problem


Vill du ha bild på två stödben som är nedkörda??

Jonko; Behöver du verkligen köra ner dom jämt? Om du har ett par gripar i botten och med vagnsstyrningen åt rätt håll brukar det bli stabilt.
Stödben skonar vagnen från stora krafter vid lastning så det är inte enbart av ondo även om det är lite tråkigt. Annars får du dra ihop större högar så du inte behöver flytta så ofta :wink:
Har själv en Vreten 1000 med 6,5 m kran och den måste du ha mycket lass i botten så den inte tippar. Leksaker. Den kan du få om du är snäll :grin: :wink:

Avatar Fallback

Re: vill ha en vreten

Bengt.Svensson  
#265849 Jag har hört rykten om att dubbelramar måste svetsas ibland pga att de inte fjädrar som ett centrumrör gör, jag vet dock inte om det stämmer.
Min kärra blev betydligt stabilare när jag köpte en extra banke och samtidigt flyttade fram boogien.

Avatar Fallback

Re: vill ha en vreten

jonko  
#265867 Ja, iochmed att det är en centrum ”tub” så är den ju inte vridstyv, och japp, det sparar ju på grejjerna om man kör ner benen, men de skulle ju vara trevligt att slippa!

Om vi börjar att säga att där var jag kör nu så er ett litet område som vi kör slutavverkning på, och dvs det är ganska stora ”pinnar”, samt att vi gör detta ”manuellt” som det så fint heter när man använder sig av motoriserad såg 

Har man lass i kärran så kan man ju köra ut kranen fullt åt sidorna, men den snurrar ju nästan av kärran då istället... har man inget lass så vippar de ikull, rätt logiskt med de fysiska lagarna vi lever efter...

Till på det hela så är ju vagnsstyrningen glapp, så det är svårt att pressa upp kärran i draget och verkligen få fanskape å stå still, samt att det är ”DTM” hjulinställning på boggin, dvs den är tok glapp där med... detta skall åtgärdas under sommaren, denna sommar fick kranen sig kärlek, ny rotator och gripen blev som ny med nya tappar och lager.

En Vreten 1000 var vad jag fastnade för igår på Mascus, den såg ju gedigen ut! Och skapligt bra pris...

Kronos är väll lite av drömmen...

Det är ju det där delikata bekymret att vara bonde i dagens läge, men blir ju inte direkt miljonär... jo kanske om man har arealer som man kan peka ut från månen...

Dvs, jag är bunden att köra vingel patu ett tag till...

   TS
Avatar Fallback

Re: vill ha en vreten

jonko  
#265868 Säkert spricker en dubbelram lättare när man är på bristningsgränsen, men det gör ju en enkel oxo.

Det är ju det där att man överlastar ju alltid kärrorna! Och dom går ju inte på exemplariskt underlag.

Egentligen är ju alla kranar och kärror lite för klena! Och så kör man som att man trodde det var VM i ”kasta stock med timmerkärra”.

Kanske ni andra kör som teddybjörnar, men en sak är säker, med fullt lass och man skall ut ur mörka trollskogen, jäklar va de bryter och bänder hela vägen! En stubbe här en stubbe där, sten här grop där! De håller förvånansvärt bra tycker jag ändå!

Helt klart sköna leksaker 

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).