Skogsekonomi

Köpa skog utan eget kapital

115 inlägg 146719 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194994
Zalman skrev:Men ni som har ett AB, varför har ni valt den företagsformen,
och hur gör ni för att skatta mindre än 30% av vinsten?


Konsultverksamheten bedriver jag i AB numera, eftersom jag har anställda också. Bästa sättet att skatta 20% på vinsten är att du tar ut lön också som ägare/företagsledare. Det finns en gräns du lär över för att få den lägre skattesatsen. Törs inte råda mer precist här, har min revisorn till det här så det blir rätt. Jag är dessutom inte ensamägare till mitt AB så det kan kanske påverka också, så igen revisorn kan det.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195401
rokon skrev:Uvskogen det är inte alls bara fördelar med att kryssa för att man är aktiv, om du driver skogsbruket som passiv verksamhet så beskattar du vinsten till endast 30% i inkomstslaget kapital, det är en väsentlig skillnad. Var man skall sätta krysset beror på vilken egen arbetsinsats man gör har för mig att gänsen går vid 2 veckors arbete/år. Momspliktig är man i vilket fall som helst och klart man skall samla på sig förluster för balansera kommande intäkter.

Vid försäljning av skogsråvara (timmer/massaved etc) beskattas överskott alltid som inkomst
av näringsverksamhet. Bedömning av om man har aktiv eller passiv inkomst påverkar då endast storleken på egenavgifterna, vid passiv inkomst betalar man inga pensionsavgifter. Därav blir egenavgifterna ca 1/3 -del lägre. När man är bedöms ha passiv inkomst varierar lite med vad för inkomstförhållanden man har i övrigt, en tumregel är att ca 500 timmar eller mer ger aktiv inkomst.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Bergsmannen  
#195469
Dan skrev:
rokon skrev:Uvskogen det är inte alls bara fördelar med att kryssa för att man är aktiv, om du driver skogsbruket som passiv verksamhet så beskattar du vinsten till endast 30% i inkomstslaget kapital, det är en väsentlig skillnad. Var man skall sätta krysset beror på vilken egen arbetsinsats man gör har för mig att gänsen går vid 2 veckors arbete/år. Momspliktig är man i vilket fall som helst och klart man skall samla på sig förluster för balansera kommande intäkter.

Vid försäljning av skogsråvara (timmer/massaved etc) beskattas överskott alltid som inkomst
av näringsverksamhet. Bedömning av om man har aktiv eller passiv inkomst påverkar då endast storleken på egenavgifterna, vid passiv inkomst betalar man inga pensionsavgifter. Därav blir egenavgifterna ca 1/3 -del lägre. När man är bedöms ha passiv inkomst varierar lite med vad för inkomstförhållanden man har i övrigt, en tumregel är att ca 500 timmar eller mer ger aktiv inkomst.


Nja mig veterligen är det räntefördelningen man kan använda för att skatta fram skogsråvara som inkomst av kapital. Dvs 30procent skatt. Men det var kanske det ni menade?

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195514
Bergsmannen skrev:
Dan skrev:
rokon skrev:Uvskogen det är inte alls bara fördelar med att kryssa för att man är aktiv, om du driver skogsbruket som passiv verksamhet så beskattar du vinsten till endast 30% i inkomstslaget kapital, det är en väsentlig skillnad. Var man skall sätta krysset beror på vilken egen arbetsinsats man gör har för mig att gänsen går vid 2 veckors arbete/år. Momspliktig är man i vilket fall som helst och klart man skall samla på sig förluster för balansera kommande intäkter.

Vid försäljning av skogsråvara (timmer/massaved etc) beskattas överskott alltid som inkomst
av näringsverksamhet. Bedömning av om man har aktiv eller passiv inkomst påverkar då endast storleken på egenavgifterna, vid passiv inkomst betalar man inga pensionsavgifter. Därav blir egenavgifterna ca 1/3 -del lägre. När man är bedöms ha passiv inkomst varierar lite med vad för inkomstförhållanden man har i övrigt, en tumregel är att ca 500 timmar eller mer ger aktiv inkomst.


Nja mig veterligen är det räntefördelningen man kan använda för att skatta fram skogsråvara som inkomst av kapital. Dvs 30procent skatt. Men det var kanske det ni menade?


Ok, visst är det så. Har du byggt upp ett räntefördelningsbelopp är det bara 30% skatt upp till innestående räntefördelningsbelopp (Och inga egenavgifter utgår). Bara man nu byggt upp ett positivt belopp först, kan ju ta något år för att ackumulera kapital i firman...

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265749
Uvskogen skrev:
Zalman skrev:Men ni som har ett AB, varför har ni valt den företagsformen,
och hur gör ni för att skatta mindre än 30% av vinsten?


Konsultverksamheten bedriver jag i AB numera, eftersom jag har anställda också. Bästa sättet att skatta 20% på vinsten är att du tar ut lön också som ägare/företagsledare. Det finns en gräns du lär över för att få den lägre skattesatsen. Törs inte råda mer precist här, har min revisorn till det här så det blir rätt. Jag är dessutom inte ensamägare till mitt AB så det kan kanske påverka också, så igen revisorn kan det.


Så ditt AB har inget med skogen att göra?
Kan man ha ett AB som har verksamheten skog+konsult?

Användarvisningsbild

Sv: Köpa skog utan eget kapital

Fredrik Reuter  
#350835 Hej,
Jag har uppdaterat Herjmans första inlägg då detta är en tråd som läses väldigt mycket just nu. Lagt till lite tips för er som är i köpartagen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#350931 Kul att den läses men också lite sorgligt, startade tråden för tre år sedan och har idag kommit på betydligt bättre tankar.

Bara rubriken är naiv och oansvarig, sedan jag skrev detta har jag läst på både om skog och ekonomi.
Jag har jobbat extra med mauellt arbete i skogen för att lära och naturligtvis läst mycket bra saker här.

Slutsatsen enligt mig är att man bör ha MINST 30% eget kapital att gå in med, annars ska man inte ens tänka tanken på att köpa skog.

Min nuvarande strategi är hård amortering på huset och ca 10% målsparande som placeras på börsen för att sedan köpa min drömfastighet om 5-10 år (om jag kan vänta så länge)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350951 Vänta inte för länge, drömfastigheter växer inte på träd. Var beredd när som helst, och satsa allt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

herjman  
#351025 Det är sant men jag vill inte belåna mig till mer än 70% och jag vill heller inte köpa mindre fastigheter än 20-30 ha om man överhuvudtaget ska kunna driva ett någorlunda rationellt hobbyskogsbruk.

Livet är hårt för oss lågavlönade som inte fått ärva skog :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

jannee  
#351052 Troligtvis "ganska" ofarligt att köpa skog, trots att skogsfastigheter i Herjmans tanke är överprisade. Får du bara låna och skogen kan betala räntekostnaden är allt ofarligt. Priserna på skog och mark kommer på sikt att stiga, troligtvis i samma takt som de gjort de senaste decennierna. Vänta bara tills inflationen återigen sätter igång.
Blev själv idiotförklarad när jag köpte för styvt 45 år sedan, nyss gjort lumpen och levde ett glatt ungkarlsliv = inget sparat kapital. Tiden har dock utvisat att jag ändå gjorde helt rätt.
Man har ingen chans att vinna om man inte vågar satsa. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

machonisti  
#351067 Som jannee skriver, det är nämligen dyrast just i köpögonblicket sen arbetar tiden och då undrar man varför man inte köpte mer.
Tyvärr fungerar sparande tvärtom. Vartefter kapitalet på kontot ökar stiger fastighetspriset. Till slut blir man så gammal att det inte längre är lönt att köpa.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

Vedproducent  
#351072 Räknat på ett hektarpris på 80000 kr vid köp (Sydsverige) och en avkastning i snitt 1000 kr hektaret så har du avkastning från skogen som täcker en ränta på 1,25 procent. Det är nog ungefär där verkligheten är.

Så ja det är inga stora marginaler.

Men det är få som ångrat sina skogsköp. Är själv en av dom med köp för 18 och 15 år sen med totalt virkesförråd idag på 119 000 m3 sk med möjlighet att vara helt skuldfri idag om jag ville det.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

sundelius  
#351075
Vedproducent skrev:Räknat på ett hektarpris på 80000 kr vid köp (Sydsverige) och en avkastning i snitt 1000 kr hektaret så har du avkastning från skogen som täcker en ränta på 1,25 procent. Det är nog ungefär där verkligheten är.

Så ja det är inga stora marginaler.

Men det är få som ångrat sina skogsköp. Är själv en av dom med köp för 18 och 15 år sen med totalt virkesförråd idag på 119 000 m3 sk med möjlighet att vara helt skuldfri idag om jag ville det.


:shock: 119000 m3sk det var imponerade.

Jag är inte avundsjuk :oops:

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

machonisti  
#351077
sundelius skrev:
Vedproducent skrev:Räknat på ett hektarpris på 80000 kr vid köp (Sydsverige) och en avkastning i snitt 1000 kr hektaret så har du avkastning från skogen som täcker en ränta på 1,25 procent. Det är nog ungefär där verkligheten är.

Så ja det är inga stora marginaler.

Men det är få som ångrat sina skogsköp. Är själv en av dom med köp för 18 och 15 år sen med totalt virkesförråd idag på 119 000 m3 sk med möjlighet att vara helt skuldfri idag om jag ville det.


:shock: 119000 m3sk det var imponerade.

Jag är inte avundsjuk :oops:

Inte jag heller! [-(

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

jannee  
#351095 Men jag är det :oops: , vore kul med så stora marker och inte mer än 6 - 7 miljoner i skuld, för det är väl där det ligger. :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).