Trädfällning (arborist)

Vinschutrustning för trädfällning

83 inlägg 89967 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Husqy346  
#265113 Ska man ha en smidig kompakt dragvinsch så funderar jag på denna http://handla.swedol.se/images/large/BS-1643-sidan.jpg
Fast vinsj frågan är ju bara hur mycket band kan den rulla upp ?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

palbin  
#265115 När allt är intrimmat behöver man väl inte kunna dra mer än 5 eller högst
10 meter "när det verkligen gäller" ... . Kraften är nog viktigare än vinsch-
längden även om de nog iofs går han-i-hand ... . Bara en självlärd amatörs
enkla funderingar ... .

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

mghg  
#265696 Första försöket med utrustningen på bilden från 4 februari i den här tråden. Fällriktningen var ungefär mot platsen där jag tog fotot.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

mghg  
#265700
palbin skrev:När allt är intrimmat behöver man väl inte kunna dra mer än 5 eller högst 10 meter "när det verkligen gäller" ... . Kraften är nog viktigare än vinsch-
längden även om de nog iofs går han-i-hand ... . Bara en självlärd amatörs
enkla funderingar ... .

Korrekt. Om ett 20 m högt träd lutar 3 m bakåt i topp och man fäster en lina 5 m upp så räcker det att hala in drygt 75 cm för att övervinna lutningen och få trädet att falla. Om linans fästpunkt blir 10 m upp så krävs det att man halar in drygt 1,5 m. I praktiken kan det behövas mer, men 3 m vinschlängd på mitt dragspakblock skall räcka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

jannee  
#265708 Jag har INTE läst hela tråden men när jag ser bilden ovan finner jag det betydligt smidigare med en fällriktare. Bara trycka fast den i backen och sedan veva...

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

mghg  
#265712
jannee skrev:Jag har INTE läst hela tråden men när jag ser bilden ovan finner jag det betydligt smidigare med en fällriktare. Bara trycka fast den i backen och sedan veva...

Kilar är ännu smidigare än fällriktare och starkare. Men skall man göra avancerade trädfällningar, t.ex. stora träd med svåra baklut, så kan det behövas att man nyttjar vinsch och lina med hög fästpunkt.

Trädet på bilden hade jag klarat att fälla i rätt riktning med hjälp av två kilar i höjd. Det hade inte varit några problem. Men man måste ju öva också och det var kul att avsluta arbetsdagen med att använda min nya utrustning. (Även om det självklart var tidskrävande.)

Jag startade den här tråden och det räcker att läsa första inlägget för att förstå vad det handlar om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Peteflamingstar  
#265713 Nu är det väl inte riktigt alla träd man vågar ta med bara fällriktare, eller fällriktare och kilar. En hög fästpunkt på stammen, som med vinsch, är ju säkrare än fällriktarens kanske 1,5 meter över backen. Dessutom behövs mer kraft än vad man rår med t.ex. en stalp om lutningen är svår och/eller det är mycket grenöverhäng åt fel håll. En fällriktare trycker ju även stammen snett uppåt och belastar väl då också brytmånen på ett sätt som en vinsch inte gör. Till saken hör väl också vilka risker som är inblandade, vad händer om det inte går som tänkt? "Bara" fälla fast trädet, eller fälla över ledningar, hus osv...

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Peteflamingstar  
#265714 Se där, skrev mitt svar samtidigt som mghg :lol:

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

jannee  
#265748 Håller helt med att vinsch är en mycket säker metod, alltså gentemot fällriktare eller kilar, nu hänvisade jag ENDAST till exemplet på bilden, tyckte bara det var överarbetat.
När jag är i skogen ska det gå undan - ingen lekstuga här inte.
Får jag ett riktigt allvarligt problem få det bli traktorn + Starspelet.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

mghg  
#265764
jannee skrev:Håller helt med att vinsch är en mycket säker metod, alltså gentemot fällriktare eller kilar, nu hänvisade jag ENDAST till exemplet på bilden, tyckte bara det var överarbetat.
När jag är i skogen ska det gå undan - ingen lekstuga här inte.
Får jag ett riktigt allvarligt problem få det bli traktorn + Starspelet.

Jag kan hålla med om att det ser ut att vara lite överarbetat, men situationen var alltså övning med nyinköpt utrustning i slutet på en i övrigt effektiv arbetsdag. Och helt omotiverat var det inte att rigga vinsch med tanke på elledningen strax bakom trädet som hade bakvikt.

Min granne som bor i närheten uppskattar att jag övar på ett relativt oproblematiskt träd innan jag skall fälla de tiotalet stora granar som står på gränsen till hans gräsmatta och hus. Dessa träd har så gott som inga grenar i tänkt fällriktning och mycket gren bakåt. Då blir det riggning av vinsch oavsett hur lång tid det tar - ingen oansvarig lekstuga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

palbin  
#265801 Det står i instruktioner för "fällriktare" - de jag läst i vart fall -
att de inte är avsedda ersätta vinsch - vilket väl oxå är ganska
klart att de ej kan göra i många fall om man har så nära som
möjligt 100% krav på lyckat resultat ... .

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Husqy346  
#305208 I dag kom DHL bilen med två paket på liten pall .
Jag fick min dragtalja ( dragwinch) levererad som beställdes från Laubjerg
Jag köpte en som har 1600 kg i dragkraft wiren till denna winch är 20 meter lång och 11 mm grov denna är det ! https://www.elvinsch.se/kataloger/katal ... etail.html

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

orre  
#329360 Funkar denna winch bra?
Känns den klumpig?

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JensSkoog  
#329394 Har en Svero för 8mm wire. Den väger 6kg utan wire. Tittade på den stora med 11mm wire, men med en vikt på 11 kg, blev det lite mycket för mig! Toppers när jag ska säkra under fellning.

http://www.gigant.no/products/wc718858/ ... alje-svero

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Järv  
#329427 Jag använder 60m Dyneema rep 12mm, 1% töjning. I andra rep töjning är för stor, 30-40%. Detta är också en stor risk för olyckor, gummiband-effekt.
Eftersom jag måste dra träd lång väg använd jag denna här vinschen.
Lyftkraft 1: a växeln 900, 2: a växeln 1800kg
[youtube-klipp]
[/youtube-klipp]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).