Trädfällning (arborist)

Hur gör jag här?

33 inlägg 14422 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag här?

palbin  
#265542 Hur är det med att spränga om kull dem då? (Bara en lite hypotetisk undran iofs
... .)

Jag förslog detta en beryktat snål skogsägargranne och polare (tror jag) - men
han sa det var för dyrt ... .

Ett lagom antal sprängladdningar i alla på en gång lär väl göra jobbet menar jag
alltså ... bara en enkel amatörs enkla funderingar ifos ... .

MVH

PS. Man kan ju "försåga" en hel del faktiskt, vid lite eftertanke, för att spara in på
spängkostnaden alltså ... om den är en faktor ... . DS.
Senast redigerad av palbin lör 15 feb 2014, 19:51, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265547 Försökte filma hur det rörde sig i toppen, visst kan man fälla det högra utan risk?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=D_x27c4lwWw[/youtube]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag här?

palbin  
#265550 Fin film - spelar man in sådana med telefonen eller? (Ursäkta en äldre
mans undringar på detta område ... .)

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265552 Jadå!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag här?

Skogstomte  
#265556 Beror lite på hur lätt det går tillbaka, vi har gjort tricket att vinscha trädet rakt bakåt tills det nästan står rakt upp sen fälla det 90° åt sidan. Går bra om man inte behöver tvinga tillbaka själva stubben utan att den följer med så man får så lite spänningar som möjligt. Viktigt med lite känsla i vinschningen

Man får sätta wiren ganska högt och stå långt bort och lite i riktningen som man vill fälla så rycker inte wiren iväg trädet i fallet.

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Stensebygaard  
#265576 Fortfarande svårt at bedömma trots fin video. För mig ser det utt som träet inte lutar mot någon av dom andra trän av betydelse. Att fälle åt höger skulle vara en möjlighet - inte 90 grader, bara tillräckeligt att det inte stör dom andre trän eller fastnar. Observera, att träet inte exact kommer att falla där du siktar, men någonstans mellan sikte och lutning. I början fallar träet vart du siktar, men så fårt brytmån bryts kommer lutning att ta över. För att undvika klämma fast svärdet, måsta du låmna kvar en solid "bak-tå" (dansk ord - jag vet inte vad det heter på svenska), som du skär över utifrån till slutt.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag här?

JensSkoog  
#265603 BAKTÅ - tänker du på säkra hörnet? Skrivits mycket om det här på forum. Ser inte ut som trädet lutar mot dom andra, så jag skulle provat som Stensebygaard säger. Möjligt jag ville satt winchen på och dragit lite mot höger som extra hjälp.

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Stensebygaard  
#265630 Tak JensSkoog: Säkra hörnet = bag-tå på danska

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

jannee  
#265633 Liknande situationer som visas på videon har man råkat ut för. I mitt tycke är det bara till att plocka ned träd för träd eftersom inget direkt verkar luta mot något annat, har personligen svårt att förstå problemet.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag här?

JensSkoog  
#265635 Mange skrev:.... "Det är svårt att avgöra om det ligger på bägge träden, de längst
bort vajar inte i samma takt som det lutande trädet, så jag funderar på at fälla
det först. Å andra sidan, det vet man att det är hög risk att fälla ett träd som
ett annat lutar på."

Det är nog inte så svårt när jag ser videon, men du vet, jannee, det är mycket interessant. :wink: Frågor som Mange steller här, träffer vi på när vi driver i skogen och då kann det vara gott å ha lest hur andra skulle gjort. Just det som jag gillar så hemskt med Skogsforum - så mycket å lära av andra som gör att jag jobbar bättre och tryggare själv! :wink:
Tack Mange, för att du delade det här med oss :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag här?

mghg  
#265657 Här följer mina funderingar med risk för att Mangan redan har fällt träden och med reservation för att det är svårt att bilda sig en bra uppfattning från foton:

Om det lutande trädet hade stått fritt så hade jag gjort som anersimyra förslog: "V-kapet för en odramatisk fällning".

Men i det här läget hade jag liksom Jim_the_one valt den den normala fälltekniken med säkert hörn så att "trädet får fart från början" och att risken för fastfällning minskar. Som variant av säkert hörn hade jag valt en sparad bakkant rakt bakom brytmånen. Man får räkna med att trädet faller oväntat innan alla träfibrer är avsågade, det är alltså lite farligare än vanligt och man måste kunna retirera snabbt utan att snubbla t.ex. på ytliga rötter.

Om trädet ändå fastnar så antar jag att det går ganska lätt att vrida ner, grenarna i topparna bör inte ge alltför stort motstånd. Går det inte att vrida ner så föreslår jag att dra trädet bakåt med vinsch eller metoden "trappa ner".

Det skall inte vara något större problem om man tar det försiktigt, aktar sig för att gå under hängande träd och är beredd på att trädet kommer falla hastigt och oväntat. Tänk på reträttvägen!

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265744 Nu är träden nere. Det började blåsa en del, och då syntes det rätt tydligt att träden inte tog stöd i varandra. Så jag fällde dem i den naturliga ordningen. Och överlevde så jag kan förtälja därom.

Det lutande tor jag som vanligt med säkra hörn, när jag skulle såga av hörnet, så tog jag det utifrån. Blev ett lite utdrag! 'Nu gjorde inte det nåt, det var röta i botten.

Fällningen blev filmad, vill ni se en nervös byggare, kolla min blogg ikväll. Lägger upp filmen sent. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Blivande snickare  
#265752 Vad skönt att det gick bra!
Ser framemot blogginlägget å filmen, har redan popcornen redo! ;)

Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265786 Får skamset erkänna att det blev fel träd filmat, det var trädet som det lutade emot som fastnade i kameran. Sorry! :oops:

Skicka in kvitto på popcornen, så får ni pengarna tillbaka!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gör jag här?

Blivande snickare  
#265818 Hehe, du är förlåten bara det blir någon film överhuvudtaget, alltid kul att se kunnigt folk jobba! 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).