Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhäst med tillbehör?

60 inlägg 42382 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

alias  
#251224
Vedmaskin skrev:
alias skrev:
macke skrev:Gårdsbyvagnen heter den.


Kan det nog vara, försökte googla Gårdsbyvagnen för att hitta en bild - dock utan framgång.

MVH
Alias


Hittade en på en Oxen.

http://www.myreback.com


Se där ja - där fanns ju faktiskt en.

Hade nog kunnat stirra mig blind på bilderna utan att upptäcka denna - skulle helt klart vara en gul vagn i mitt sinne (vanans makt är stor - suck).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251474 Sådär, då har man gjort slag i saken och beställt en järnhäst med motorvinsch, timmervagn, lastkran (ej hydraulisk) och flak till timmervagnen.

Släp får vänta tills jag vet måttet från vagnens bakhjul till bandets framkant. Förmodligen blir det ett 4P-släp modell större - någon som har några erfarenheter av de släpen? Det lilla jag själv använt dem har de funkat bra, de verkar ju populära hos skoteråkare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260429 Julen kom tidigt i år! Hämtade precis min järnhäst med tillbehör från försäljaren - om det bara blir lite bättre bärighet i snön så ska det snart ut och gallras! :)

Nästa inköp blir ett släp att transportera maskinen på, kom fram till att ett 4p 380 touring txi skulle passa som hand i handske så på måndag blir det till att ringa handlarn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

JensSkoog  
#260452 Grattis! Nästa blir att vi får se bilder av dig med den i skogen! Det ser jag fram til.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

totte  
#260479 Härlig liten maskin!

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260486 Bilder kommer så småningom! Kan knappt vänta på att få ge mig ut :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

totte  
#260487 Vi förstår precis! :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260504 Ser inte ut som min… kan det vara en 9 hästare eller rent av en 13 hästare?

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260510 Rätt gissat Greybird, 9-hästars blev det :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262156 Blev tyvärr inga bilder idag men jag var ute och samlade ihop lite lämnad massaved sedan en avverkning förra året, en lagom sväng för lite "övningskörning".

Det första jag märkte var att jag (förstås) mycket hellre åkte på maskinen än gick före i lössnön och det gick över förväntan - lastkranen kunde till och med tjänstgöra som sits vilket gjorde det hela ännu trevligare.

Sen tänkte jag sammanfatta dagens lärdomar för den händelse att någon annan kan ha nytta av dem:

*Se till att märka ut körvägen och vedtravarna innan snön kommer. Det blir inte lättare sen...

*Se upp med vajern till motorwinschen så att den inte rullar upp sig/kniper åt när man vinschar in tomt.

*När vajern har knipit fast går det att dra loss den med ett spännband som fästs i stakarna på timmervagnen. Många omtag blir det, men det går.

*Vinscha aldrig med styrspaken i uppfällt låst läge

*När du vinschar med styrspaken i fel läge och motorn stannar (och vägrar starta) - kolla nödstoppet innan du svärande pulsar hem för att hämta startspray och tändstiftsnyckel

*När det jävlas - backa en meter, stäng av radion, andas och ta en klunk vatten.

*När det går bra: njut!

Som ni säkert förstår har jag haft en lärorik dag i skogen, förhoppningsvis kommer allt gå ännu bättre när jag får lite mer rutin på sakerna - men kul är det (nästan jämnt)!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

JensSkoog  
#262413
Sidenbladh skrev:*När det jävlas - backa en meter, stäng av radion, andas och ta en klunk vatten.

*När det går bra: njut!


Bästa råden jag lest! :wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265512 Ännu en dag i skogen med järnhästen. Nu börjar jag få lite koll på körning och vinschning. Samlade ihop lite spridda stockar som blivit kvarlämnade och tog ner några rotryckta träd. Vinschen (såväl den manuella som den motordrivna) var till stor hjälp för att få ner träden som naturligtvis behagade fastna - och jag hade glömt såväl vändhake som huggkrok hemma. Men med hjälp av ett kastblock, ett spännband och maskinen så gick det ändå! Skam den som ger sig!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

totte  
#265532 Går ju nåt i hästväg bra!

Avatar Fallback
Vimekaren  
#273088 a
Senast redigerad av Vimekaren sön 20 apr 2014, 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273089 Om det är riktigt brant kan hästen ha det lite svårt, särskilt om man kör på skrå. Det värsta som kan hända är att banden kränger av och det blir ganska besvärligt men det händer förmodligen inte om man inte kör väldigt mycket på skrå eller med väldigt tung last.

Att köra uppför en brant med järnhästen går som en dans bara man kan använda motorvinschen (så det får gärna vara ett träd inom 20 meters håll för annars räcker inte vajern). Nerför däremot måste man använda broms och motorbroms viket tar en hel del tid men det går förstås, bara man inte jäktar för mycket.

Det låter nästan som om du skulle vara mer betjänt av en rejäl vinsch, om det är just branta backar och skråkörning som gäller. Annars är järnhästen alldeles utmärkt och jag är väldigt nöjd, inte tu tal om det, men jag ska inte påstå att den inte har sina begränsningar - precis som vilken maskin som helst.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).