Motorsåg och handhållet

Tankavluftning olja 339xp?

18 inlägg 7532 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tankavluftning olja 339xp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265313 Finns det tankavluftning för olja på 339xp? Jag har problem med smorningen, det kanske är för att det blir undertryck i tanken? När jag lossar för att fylla på olja, så blir det ett "sug" av luft in när packningen släpper.

Bara en "tanke". 8)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tankavluftning olja 339xp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265346 Ja, det har den. :-) Hittade till slut det i Workshop manual. En vyon-plugg med ventil bakom. Någon som vet hur man gör ren pluggen? Ligger i diesel nu. Alltid något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankavluftning olja 339xp?

traktorz  
#265363 Nån form av tankluftning behövs. Har du kollat om det var pluggen eller tilloppskanalen som var igensatt? Vad är mer fettlösande än diesel? Lacknafta, trikloretylen men kanske det löser upp plasten?

Avatar Fallback

Re: Tankavluftning olja 339xp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265364 Hade inte kollat kanalen, men nu har jag. Tack för tipset! :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankavluftning olja 339xp?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265443 Glöm inte o ha lock av om det rensas med tryckluft.

Avatar Fallback

Re: Tankavluftning olja 339xp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265446 Det rensades försiktigt med lite ståltråd. :-) Hann köra nästan en tank innan jag hittade taggtråd :roll: men när jag kollade oljetanken, så var det mindre kvar än det brukar. Operationen tycks ha lyckats! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankavluftning olja 339xp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265572 Okej, körde fem tankar idag. Oljan funkar nu perfekt, var tog slut första försöket, fick ställa ner ett kvarts varv på skruven så en liten skvätt olja fanns i botten när bensinen var slut.

Så nu nyper inte kedjan längre. :oops:

Tror - utan att veta säkert - att stoppet var smuts i loppet mellan ventilen och tanken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankavluftning olja 339xp?

SMV 21  
#303762 Jag har testat att använda rödsprit för att rengöra filtret (och sågen i övrigt). Har gått jättebra och all grankåda jag fått överallt på sågen gick att ta bort.

Användarvisningsbild

Re: Tankavluftning olja 339xp?

Huskyman  
#303771 Mangan; kör du med Bio-olja eller mineralolja?
Bio-oljan blir som snor efter ett tag om oljan blir stående i tanken.... :surp:

Avatar Fallback

Re: Tankavluftning olja 339xp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303772 Mineral, men köpte idag en liter rapsolja för att prova

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankavluftning olja 339xp?

axwell  
#303787
Mangan skrev:Mineral, men köpte idag en liter rapsolja för att prova
:-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Tankavluftning olja 339xp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304305 Snart kört upp en liter. Luktar popcorn! :) Tror detta är framtiden, även om det är något som rasslar från sågen... :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankavluftning olja 339xp?

axwell  
#304314
Mangan skrev:Tror detta är framtiden, även om det är något som rasslar från sågen... :(


Dags att skaffa såna hörselkåpor som jag haft de senaste 10 åren: kan det vara därför som jag inte lagt märke till något rassel :?: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tankavluftning olja 339xp?

Huskyman  
#304379
Mangan skrev:Snart kört upp en liter. Luktar popcorn! :) Tror detta är framtiden, även om det är något som rasslar från sågen... :(

Rapsolja istället för kedjeolja.... Jösses. Vad är nästa steg? Tanka hemkört stället för Alkylat?
Jag känner mig så traditionell!! :???:

Avatar Fallback

Re: Tankavluftning olja 339xp?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304485
Mangan skrev:Ja, det har den. :-) Hittade till slut det i Workshop manual. En vyon-plugg med ventil bakom. Någon som vet hur man gör ren pluggen? Ligger i diesel nu. Alltid något.


Hej, var sitter pluggen du rensade?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).