Traktorer och processorer

År 2013 =Ny Zetor model Major 80

106 inlägg 97567 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Bergsmannen  
#237742 Börjar närma mig 20 timmar nu. Är väldigt nöjd hitintills, men har väll inte satt Majoren på några större prov. Mest flyttat grus och grejor nu när man äntligen har en lastare.

Ny skogsvagn ligger i nästa års budget så någon avancerad skogskörning lär det inte bli i vinter. Lär väll skaffa fram hasplåtar också.

Angående växlar så har du en spak till vänster om ratten för fram och back. Den manövreras stillastående med koppling nedtryckt. Känns lite fel om det kallas kopplingsfritt, men vad vet jag.

Framförallt gillar jag storleken på traktorn den känns perfekt för mina behov. Gillar även konceptet med minimal elektronik.

Även fast jag är en höst människa är det nästan så jag önskar snön vore här. :grin:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

loppan  
#237816 Vore trevligt med lite bilder på den inifrån och utifrån.
Går det att få till en vändbar stol?

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Bergsmannen  
#237819
loppan skrev:Vore trevligt med lite bilder på den inifrån och utifrån.
Går det att få till en vändbar stol?


Ska komma fullständig skogsutrustning med bla vändbar stol enligt åf. Kan försöka ta några bilder imorgon. Är det något särskilt du vill se?

Här är annars en bra länk.

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

rokon  
#257887 Här är några vackra vintervyer med unga "testförare" av Zetor Major 80.
Detta rör sig tydligen om prototypen med bromshuvudcylindrarna monterade direkt under bromspedalerna som vi diskuterade i början av tråden!

   TS
Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

stegmaster  
#257922 Vil minnas at jag skrev om at det inte var så bra at Majoren er en 30km/t traktor.
Ser nu at Norska ÅF annonserer at den gör 36km/t (efter GPS), så då er det vel inte så farligt endå. :grin:

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

mbtrac  
#257959 undrar hur denna zetor beter sig i förhållande till i alla övriga hade zetor på 80 talet 2 st , ja de va inte bra när terrängen va kuperad 3 hjul drog aldrig 4 , miste oljetrycket i brant lutning vanligt fel,dålig finich över lag, nej köp hellre valtra ,john deere , ja den är tåligaste. new holland , har 40 år erfarenhet i skogen,eller har jag fel, nej hellre belarus, för det hade ja även 2 st mkt bättre i skogen, än zetor,mbtrac, finns det om man tycker om komfort , framaxelfjädrin går att spärra diffar vid sväng , skivbromsar runt om, luftstol å, kraftuttag fram,driftsäker , tyst hytt slår ut alla jordbrukstraktorer i skog terräng, så är det nog hur det än låter prova 1 vecka får du se om du blir förvånad.

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Ängagärdet  
#257967 Positiva klubben!

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257996 Dags för rapport då.
Har kört ca 30 timmar med min nu och är väldigt positiv. God och smidig att köra med, bra värme i hytten. Kan också bekräfta att den är snabb klockade den med gps till 37km/h vid normala varv.

Mesta körningen har varit hemma på gården med lastarna och det lirar bra ihop, behöver dock bredda ut däcken lite för att få den stabilare (står på innersta läget nu).

Skall också börja titta på att smida en bukplåt, vilket är nödvändigt för att köra i skogen då hydraulfilter sitter lite utsatt annars.

Överlag kan jag säga att jag tycker att jag har fått mycket maskin för pengarna, som passar en småbrukare som mig utmärkt.

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

rokon  
#258556 Kul att höra att ni är nöjda så här långt Bergsmannen och Defender, är ju själv lite sugen fast jag har ju min Zetor 4340 det enda jag ännu saknar med den, är motorstyrkan och vridmomentet ni har i era motorer.
Nu har ni liksom jag traktorer som i grundutförandet förutom oberoende även har drivhjulsberoende pto kraftuttag. Det blir, verkar det som, allt ovanligare. Många har kanske aldrig användning av det, men jag tycker det är bra att veta att man tex kan sätta en Weimer skogsvagn med mekanisk drift efter traktorn. (men den kanske blir för stor och tung?)
Till gödselspridare tex, är väl det bra med drivhjulsberoende?
Intressant även vad mbtrac skriver med sina erfarenheter kanske man skulle passa på vid något tillfälle att titta närmare på en gammal mbtrac eller Belarus, det finns ju flera till salu.
Jag tycker också det är kul att så många visar intresse för tråden, för lite möda lägger man ju ned när man startar en ny tråd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

rokon  
#265312 Zetor Major reaps international success http://www.zetor.com/zetor-major-reaps- ... ost-60nbsp

   TS
Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Bergsmannen  
#265540
rokon skrev:Zetor Major reaps international success http://www.zetor.com/zetor-major-reaps- ... ost-60nbsp


Kul att den blev en succe. Tror att en del producenter underskattat den här typen av traktor. Såg att valtra nu kommit med en rad mindre enklare traktorer.

http://www.valtra.se/news/6563.asp

Avatar Fallback

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266635 Zetor kommer att få ett försprång mot sina konkurrenter. Det är ett bra komplement till deras övriga traktorer. Kan dom bara hålla kvalitén uppe så har dom en storsäljare här. Vem vill inte ha en ny traktor utan alla onödiga finesser? En ren basic modell med det som behövs och inget mer. Vill man ha mer finesser så köper man någon av deras andra modeller.

Vilken prisklass kommer Valtras enklare modell med 78hk att ligga i? Ser att dom kommer tidigast hösten 2014.

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286054 Kanske dags för lite uppdatering, nu är höskörden klar med zetorn och nu har den fått jobba ordentligt. Blir bara mer och mer nöjd med den.
Har börjat att titta på en bukplåt för skogskörning, blir relativt enkelt då det räcker med en rak plåt under hela traktorn, och några abrovinker för lite stag och dylikt, men helt görbart för en amatör som mig.

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Karlsson_98  
#286066 Den modellen ser riktigt smidig ut! Ingen som har bilder på en Major 80 i skogen? :ymdaydream:

Användarvisningsbild

Re: År 2013 =Ny Zetor model Major 80

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286103 Bilder från skogen kommer framåt hösten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).